Inlägg från: Anonym (Polly) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Polly)

Jo jag skiter i dina barn!

Anonym (Mia) skrev 2022-06-22 16:16:41 följande:

Detta har blivit en väldig komiskt debatt. 

Jag har aldrig upplevt att någon försökt pracka på mig ansvaret för deras barn och har inte heller prackat på någon annan ansvaret för mina barn. 

Jag tänker att om man upplever att någon försöker lägga över ansvaret av sina barn på en själv har möjlighet att där och då säga ja tack, nej tack, jag kan ansvara för ditt barn i dag till och från träningen men ej utöver det etc. Om personen sedan propsar på att fortsätta så har man valet att föröka prata med sin partner och komma till en överenskommelse eller lämna sin partner. Att lämna förstår jag inte alltid är enkelt. Man väljer vilken situation man sätter sig i och man väljer att stanna i den situationen eller förändra den. 

Om det skulle vara den andra biologiska föräldern (som man ej lever tillsammans med) så är helt och hållet ansvaret pappans om det är kommunikationsbrister. 

Det är väldigt få situationer som uppstår där man faktiskt inte har något val utan blir tvingad. Att ta ansvar för andras barn är inte en sån situation. Även om det handlar om barn som far illa så väljer man om man önskar att ta ett föräldraansvar eller ej (sen är det även upp till myndigheter men till syvende och sist kan man inte tvingas). 

Man väljer vem man delar sitt hem med och väljer således förutsättningarna och konsekvenserna av att dela hemmet med just de individerna. Och man väljer att fortsätta bo tillsammans eller ej när man eventuellt upptäcker att personkemin är usel. 

Man väljer som vuxen om man respekterar de barnen som man har under sitt tak eller ej. Man väljer men måste hålla sig inom lagens ramar. Vill man inte vara där när barn som ej är ens egna biologiska barn kommer så kan man resa iväg, man kan ha separata boenden men väljer man vara hemma så måste man avtala en respektfull lösning som gör att inget barn far illa. Då kan lösningen vara att de ej-biologiska barnen är på förskolan tills den biologiska föräldern hämtar och sköter markservicen. En lösning är inte att ha barn hemma och enbart laga mat till de biologiska barnen. 

Oavsett så låter det som problemet är att sambon/partnern och den biologiska föräldern man lever tillsammans med inte kommunicerar tillräckligt bra och inte har avtalat en plan för hur man ska hantera situationen. 

Detta borde verkligen varit ett anti-tema. 

Jag har upplevt att jag blev påprackad sambons barn. Han hade varannan helg och det var så det skulle vara när vi flyttade ihop. Det gick en månad sen var det tydligen varannan vecka som gällde. Och eftersom sambon börja jobba innan fritids öppna så var det tydligen mitt ansvar att se till att ungen kom dit. Det vart inte riktigt som han och exet planerat. Sambon fick helt enkelt byta arbetstider och innan han kunde göra det fick hans ex frispel och anmälde oss till soc. 
  • Anonym (Polly)
    Wolfie13 skrev 2022-06-22 19:52:57 följande:
    Kommunikation och gränser. Så blir man inte påprackad nåt
    Det var kommunikation och jag satte gränser innan. Var tydlig med att jag inte vill ha ansvar för hans unge. Tyvärr hade hans ex lite för mycket makt just då. 
  • Anonym (Polly)
    Anonym (...) skrev 2022-06-23 01:03:51 följande:
    Verkar rätt vanligt att exet plötsligt vill skicka över barnen mer så fort han har en ny. Särskilt om han ska barn med den nya.
    Jo hon var verkligen speciell. Jag skulle trots skiftjobb vara behjälplig hela tiden. Själv jobbar hon inte... 
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Mammas sambo - pappas nya fru) skrev 2022-06-23 14:34:31 följande:
    Jag är inte förtjust i andras barn. Därav så skulle jag aldrig sätta mig i situationen att bo tillsammans med någon som har hemmavarande barn. Det är liksom där det skaver för mig i ditt (och flera andras) resonemang att "man väljer partnern och inte de tidigare barnen". För mig hör de liksom ihop. På samma vis som jag och mina barn hör ihop. Tycker man inte om mina barn och helst vill att de inte ska vara med mig alls, då kan man försvinna ut ur mitt liv. Inget i det jag skriver betyder att en eventuell partner ska ta ett föräldraansvar för mina barn men man ska faan acceptera dem och gilla dem. 

Nu lever jag med barnens andra förälder men skulle något hända så vi inte gör det längre så kommer jag inte skaffa en ny "inneboende" av många olika orsaker. Men barnen är en av dessa orsaker. Man kan vara särbo och umgås alla ändå. Man måste inte bo ihop. 
    Jag är inte heller så glad i andras barn. Men gjorde misstaget att tro att det skulle lösa sig. Som jag skrev i ett annat inlägg så hade sambon sitt barn varannan helg. Det var så det var sagt att det skulle vara när vi flyttade ihop. Jag hade inte nåt emot hans barn, kände väl inte nåt speciellt för honom utan bara acceptans. Men sen fick ju hans ex nån jävla hybris eller vad det var. Och det skulle vara varannan vecka och ansvaret var mitt. En massa annat elände runt den donnan hände. Där gick det på ren svenska åt helvete. 
    Jag vägrade hjälpa till och ja lång historia kort så fick han flytta till eget med ungen. Nu bor vi ihop igen och hans barn ja han är över 20 sitter i en lägenhet som pappa betalar och gör inte ett skit för att få jobb eller inkomst. Curlad av både mamma och pappa ett riktigt mähä och jag är lycklig att jag inte har haft ett dugg med han att göra.
    Så ja särbo är verkligen att föredra. 
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Malus) skrev 2022-06-23 15:20:45 följande:
    Då utgår jag från att ni har separata ekonomier. Annars går det ju inte. 
    Absolut att vi har finns inte nåt alternativ. 
  • Anonym (Polly)
    Mrs Moneybags skrev 2022-06-23 15:36:57 följande:
    Flyttar man ihop med någon som har barn får man ju räkna med att vad som helst kan hända. Mamman kan i värsta fall bli allvarligt sjuk eller dö och lämna hela vårdnaden åt pappan. Då har man barnen på heltid. 

Det som är en deal idag kan kastas omkull imorgon. Sedan är det förstås inte okej att någon beter sig som att hon har all bestämmanderätt om det hela. 
    Visst kan allt hända men man lever livet under dom förutsättningar man ges. Och skulle man resonera så så kan man knappast gå ut för man kan bli påkörd av en bil . 
Svar på tråden Jo jag skiter i dina barn!