Inlägg från: LFF |Visa alla inlägg
  • LFF

Skulle du adoptera katten till denna familj?

Tihi skrev 2022-06-15 21:08:40 följande:
    Mortiscia80 skrev 2022-06-15 21:00:40 följande:
    Med "sällan" menar jag att du kanske inte är där varje vecka utan på sin höjd en gång i månaden eller så. Jag gissar att hon är någon slags sköterska eller receptionist eller nåt. Hon kommer garanterat att träffa på andra katter hon kan bli kär i istället.
    Jag får fundera lite på hur jag kan säga det diplomatiskt. Det är lite knepigt när hon även pratar om dottern som väntar och frågar när dom får katten osv så hon försöker minsann på alla sätt att övertala mig haha. 

Det är bara att svara att "Tyvärr, jag kan inte med gott samvete placera en katt i en familj där det finns två allergiker."

Jag är själv allergisk, vill ha både katt och hund (har haft hund trots allergi). Det finns inte på kartan att ha pälsdjur hemma då ena barnet är allergisk mot pollen och nu verkar det även som att barnet är allergiskt mot vissa nötter. Att då ta hem ett pälsdjur och lägga ökad börda på barnets immunförsvar är helt olämpligt. Barnet vill verkligen ha ett husdjur (=katt eller hund) men det får barnet skaffa när barnet är äldre i så fall. 
  • LFF
    Tihi skrev 2022-06-15 21:08:40 följande:
    Mortiscia80 skrev 2022-06-15 21:00:40 följande:
    Med "sällan" menar jag att du kanske inte är där varje vecka utan på sin höjd en gång i månaden eller så. Jag gissar att hon är någon slags sköterska eller receptionist eller nåt. Hon kommer garanterat att träffa på andra katter hon kan bli kär i istället.
    Jag får fundera lite på hur jag kan säga det diplomatiskt. Det är lite knepigt när hon även pratar om dottern som väntar och frågar när dom får katten osv så hon försöker minsann på alla sätt att övertala mig haha. 

Förresten, det är inte övertalning hon håller på med utan en form av utpressning genom att ge dig dåligt samvete genom att berätta att dottern längtar efter katten. 
Svar på tråden Skulle du adoptera katten till denna familj?