• jajje

Jätteorolig mamma

Hej! Jag är så otroligt orolig att jag går sönder. Min 18 månaders son började för ungefär 3 veckor sen helt plötsligt skela och pupillerna var olika stora, vi åkte in till akuten och för att utesluta tumör gjordes en röntgen som inte visade något. Vi har fått en tid till ögonläkaren 4 juli men jag får panik varje dag över det här och bara gråter. Han skelar nu mera nästan hela tiden och jag är så otroligt rädd över att det ska vara cancer, dels att dom missat något på röntgen och att det kanske behövs en annan sorts röntgen eller att det ska vara en cancer som jag hört mycket om och den sitter i ögat och drabbar just barn i denna åldern. Jag är så rädd att det ska vara det här. Vill egentligen bara höra om någon varit med om samma och bara prata för jag klarar inte av den här väntan och oron. 
  • Svar på tråden Jätteorolig mamma
  • mammatill6

Kan lugna dig. Min ena dotter va likadan. Vid 18 månader började hon plötsligt skela rejält. Ena ögat stod helt i ögonvrån. Visade sig att hon behövde glasögon. Ser man dåligt som liten kan hjärnan automatiskt koppla bort ena ögat och fokusera med bara ett och andra slappnar av och skelar.

När hon väl fick glasögon förstod vi varför hon alltid Hade så svårt för avståndsbedömning, varför hon inte gärna ville gå i.s.v. Hon såg nu knappt.

• Anonym (A)

Man skelar inte pga cancer. Han skelar för att han har fel på synen.

• Anonym (gg)
    Anonym (A) skrev 2022-06-16 19:11:16 följande:

Jo det kan man göra, men det troliga med ett barn som redan röntgats och skelar är ett synfel.
  • jajje
    Anonym (A) skrev 2022-06-16 19:11:16 följande:

Jo det kan man göra , det var ju därför dom gjorde en röntgen på hjärnan för att utesluta hjärntumör. Sen kan man få cancer på näthinnan och då skelar man också.
  • jajje
    mammatill6 skrev 2022-06-16 19:07:53 följande:

Kan lugna dig. Min ena dotter va likadan. Vid 18 månader började hon plötsligt skela rejält. Ena ögat stod helt i ögonvrån. Visade sig att hon behövde glasögon. Ser man dåligt som liten kan hjärnan automatiskt koppla bort ena ögat och fokusera med bara ett och andra slappnar av och skelar.

När hon väl fick glasögon förstod vi varför hon alltid Hade så svårt för avståndsbedömning, varför hon inte gärna ville gå i.s.v. Hon såg nu knappt.

Min son skelar utåt, sen har han lika stora pupiller. (Inte hela tiden, men några gånger om dagen) Var det något som din dotter också hade? 
    Jag upplever inte att han ser dåligt, det är så otroligt jobbigt att vara orolig och vänta på tiden.
  • mammatill6

Upplevde inte heller att hon såg dåligt. Förrän hon fick glasögon och man fattade att hon knappt såg något.

• Anonym (Linslus)
    mammatill6 skrev 2022-07-02 10:53:03 följande:

Upplevde inte heller att hon såg dåligt. Förrän hon fick glasögon och man fattade att hon knappt såg något.

Hur gör de för att veta vilken styrka ett så litet barn behöver?
  • Anonym (gg)
    Anonym (Linslus) skrev 2022-07-02 10:55:03 följande:
    Hur gör de för att veta vilken styrka ett så litet barn behöver?
    De sätter droppar i ögonen och tittar på ögonen.
  • Anonym (Linslus)
    Anonym (gg) skrev 2022-07-02 11:12:24 följande:
    De sätter droppar i ögonen och tittar på ögonen.
    Aha, tack!
Svar på tråden Jätteorolig mamma