• Anonym (Damen)

Skuldsanering. Inneboende?

Jag hade ett dåligt förhållande som resulterade i massor av skulder. Ex hade spelproblem. 

Har hankat mig fram ekonomiskt. 
    Skaffat boende där jag står på kontraktet själv. 

Ny kille. Istället för att bli sambos valde vi att han skulle vara inneboende då jag ville ha helt delad ekonomi. 
    Pga av tidigare erfarenhet. Samt att jag har barn. 

Så han är inneboende, kontrakt finns. 

Inga konstigheter så. 

Nu funderar jag på att ansöka om skuldsanering då ekonomin i längden inte är hållbar. 

Men vist anger jag honom då som inneboende? 
    Eller hur gör jag.vi delar ej ekonomi. 

• Svar på tråden Skuldsanering. Inneboende?
  • Anonym
    Anonym (Damen) skrev 2022-06-16 05:00:37 följande:
    Skuldsanering. Inneboende?

Jag hade ett dåligt förhållande som resulterade i massor av skulder. Ex hade spelproblem. 

Har hankat mig fram ekonomiskt. 
    Skaffat boende där jag står på kontraktet själv. 

Ny kille. Istället för att bli sambos valde vi att han skulle vara inneboende då jag ville ha helt delad ekonomi. 
    Pga av tidigare erfarenhet. Samt att jag har barn. 

Så han är inneboende, kontrakt finns. 

Inga konstigheter så. 

Nu funderar jag på att ansöka om skuldsanering då ekonomin i längden inte är hållbar. 

Men vist anger jag honom då som inneboende? 
    Eller hur gör jag.vi delar ej ekonomi. 

Basera inte ett myndighetsbeslut på en lögn. Det är mitt oerhört starka råd. Det kan stå dig dyrt.
  • Anonym (Damen)
    Anonym skrev 2022-06-16 05:02:54 följande:
    Basera inte ett myndighetsbeslut på en lögn. Det är mitt oerhört starka råd. Det kan stå dig dyrt.
    Hur menar du? 

Ljuger jag om jag uppger honom Som inneboende, det finns kontrakt på det hela. Finns kontrakt på bostaden med. 

Har skickat samma fråga till KF med för att se deras svar. 
  • Anonym
    Anonym (Damen) skrev 2022-06-16 05:06:49 följande:
    Hur menar du? 

Ljuger jag om jag uppger honom Som inneboende, det finns kontrakt på det hela. Finns kontrakt på bostaden med. 

Fast han är bara inneboende på papperet. Ni är sambo "till vardags".
    Sambos har inte försörjningsplikt.

Men bra att du frågar KFM, gör inget förrän de svarat.

Jag VET inte vad som gäller men jag vet vad som kan hända om man lämnar felaktiga uppgifter till myndigheter. Straffskärpningar på sånt är dessutom på gång.

Annars får ni väl bli särbo tills du löst detta.
  • Anonym (Damen)
    Anonym skrev 2022-06-16 05:12:42 följande:
    Fast han är bara inneboende på papperet. Ni är sambo "till vardags".
    Sambos har inte försörjningsplikt.

Men bra att du frågar KFM, gör inget förrän de svarat.

Jag VET inte vad som gäller men jag vet vad som kan hända om man lämnar felaktiga uppgifter till myndigheter. Straffskärpningar på sånt är dessutom på gång.

Annars får ni väl bli särbo tills du löst detta.
    Ja det är det jag med funderar på. Om det krävs att vi har olika bostäder. 

Vill absolut inte att han ska drabbas av min ekonomi.
  • Drottningen1970
    Hur menar du? 

Om ni är i ett förhållande och bor under samma tak så är ni sambos oavsett inneboendekontrakt. 
  • Sockerikaffet

Det spelar ingen roll vad som står på kontraktet, om ni har ett kärleksförhållande så är ni sambos och då kommer din ekonomi att bedömas som tillsammans med hans. Om du får skuldsanering så kommer han få leva med samma ekonomiska standard som du eller så kommer han behöva lägga in mer pengar i hushållet. 

• Anonym (Bea)

Som de andra säger, inför lagen är ni sambos. Kolla upp med jurist vilka delar av sambolagen ni kan avtala bort. Men jag gissar att det här med försörjningsplikten kan bli svårt. 

• Anonym (Ja)
    Hur menar du? 

Ja du ljuger, för ni är sambos och inget annat.
  • EnAnonumius
    Anonym (Ja) skrev 2022-06-16 06:27:30 följande:
    Ja du ljuger, för ni är sambos och inget annat.
    Om TS kille har varit smart så använder han sig av s.k en _C/O adress_ och då räknas inte de som sambos i lagens mening.
    Detta vet jag av privat erfarenhet.

Fast skulle TS kille ändras adressen till en C/O adress i nuvarande skeende så skulle det ju självklart väcka misstankar hos KFM.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Gift)
    EnAnonumius skrev 2022-06-16 07:32:21 följande:
    Om TS kille har varit smart så använder han sig av s.k en _C/O adress_ och då räknas inte de som sambos i lagens mening.
    Detta vet jag av privat erfarenhet.

Fast skulle TS kille ändras adressen till en C/O adress i nuvarande skeende så skulle det ju självklart väcka misstankar hos KFM.
    Ja, det kan vara ett sätt att dölja att man är sammanboende. Enligt Sambolagen räknas man som sammandboende när

"Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

[S2]När det i en lag eller annan författning talas om sambor eller personer som bor tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden eller används liknande uttryck, avses därmed sambor enligt första stycket."

Det har altså inget med folkbokföring, c/o, inneboendeavtal, separerad ekonomi mm att göra. Sen att man kan använda det för att dölja att man är sammanboende är en annan sak.

Svar på tråden Skuldsanering. Inneboende?