• Anonym (Damen)

Skuldsanering. Inneboende?

Jag hade ett dåligt förhållande som resulterade i massor av skulder. Ex hade spelproblem. 

Har hankat mig fram ekonomiskt. 
    Skaffat boende där jag står på kontraktet själv. 

Ny kille. Istället för att bli sambos valde vi att han skulle vara inneboende då jag ville ha helt delad ekonomi. 
    Pga av tidigare erfarenhet. Samt att jag har barn. 

Så han är inneboende, kontrakt finns. 

Inga konstigheter så. 

Nu funderar jag på att ansöka om skuldsanering då ekonomin i längden inte är hållbar. 

Men vist anger jag honom då som inneboende? 
    Eller hur gör jag.vi delar ej ekonomi. 

• Svar på tråden Skuldsanering. Inneboende?
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Damen) skrev 2022-06-16 14:10:26 följande:

Inte fått svar från KF ännu, men börjar väl sakta men säkert förstå att vi inte kan vara sambos ifall jag ska ta hjälp av skuldsanering. 

Nu går ju det enkelt att lösa, genom att han skaffar en egen lägenhet. Känns dock trist att inte bo tillsammans. Men vill inte belasta honom med mina kostnader. 

Vi kan ju fortfarandes umgås så mycket vi vill. Såklart. Men bläää.. Så svårt. Samtidigt måste jag tänkte på min hälsa, orkar inte jobba hur mycket som helst längre. 

Fast det går att vara sambo med skuldsanering. 

Det han kommer drabbas av är att du kommer ha svårt att betala allt extra förutom det nödvändiga men det kommer ju gälla även om ni är särbos.
    Det belopp du kommer att få behålla kommer täcka dina kostnader för dig och ditt barn och de kommer räkna med att en sambo betalar resten.
    Så du kommer att få kvar mindre pengar som sambo men du kommer ha mindre utgifter så för dig går det ju jämnt ut.

Det du inte ska göra är att ljuga och säga att han är inneboende för att få behålla mer pengar, eftersom det kan ge problem om det kommer fram.

• Anskuli
    Drottningen1970 skrev 2022-06-16 12:34:22 följande:
    Du kommer att åka på en saftig återbetalning av bostadsbidrag samt eventuell polisanmälan för bidragsbrott.
    Om TS jobbar 150% har hon väl knappast bostadsbidrag?
  • Anonym (Damen)
    Anonym (Liv) skrev 2022-06-16 14:14:33 följande:

Fast det går att vara sambo med skuldsanering. 

Det han kommer drabbas av är att du kommer ha svårt att betala allt extra förutom det nödvändiga men det kommer ju gälla även om ni är särbos.
    Det belopp du kommer att få behålla kommer täcka dina kostnader för dig och ditt barn och de kommer räkna med att en sambo betalar resten.
    Så du kommer att få kvar mindre pengar som sambo men du kommer ha mindre utgifter så för dig går det ju jämnt ut.

Det du inte ska göra är att ljuga och säga att han är inneboende för att få behålla mer pengar, eftersom det kan ge problem om det kommer fram.

Tack för ditt svar. 

Jag får som du säger, lika lite kvar i månaden oavsett om vi är sambos eller inte. Däremot får han 10 000 mindre kvar i månaden om vi är sambos. Det är en rätt dyr avgift för att vara sammanboende. Tyvärr. 

Har inga planer på att ljuga, undrade hur det fungerade. Har även frågat KF. Av just den anledningen att jag inte vill göra fel. 

• Anonym (Damen)
    Anskuli skrev 2022-06-16 14:20:58 följande:
    Om TS jobbar 150% har hon väl knappast bostadsbidrag?

Har inga bostadsbidrag, eller några som helst bidrag alls. 

• Anonym (Liv)
    Anonym (Damen) skrev 2022-06-16 14:44:46 följande:

Tack för ditt svar. 

Jag får som du säger, lika lite kvar i månaden oavsett om vi är sambos eller inte. Däremot får han 10 000 mindre kvar i månaden om vi är sambos. Det är en rätt dyr avgift för att vara sammanboende. Tyvärr. 

Har inga planer på att ljuga, undrade hur det fungerade. Har även frågat KF. Av just den anledningen att jag inte vill göra fel. 

Hur kan han få 10000 kr mindre?
    om ni INTE bodde tillsammans måste han ju betala hyra, el, bredband, mobil, mat etc i egen lägenhet. Han sparar väl på att ni delar 70/30 på hyran?
  • sextiotalist
    Anonym (Damen) skrev 2022-06-16 14:44:46 följande:

Tack för ditt svar. 

Om det är du som är skuldsatt och inte han, så kommer de inte ta ett öre från hans pengar. Han kommer inte heller anses försörjningsskyldig för dina barn, det enda som kommer ske är att han troligen kommer få betala den större delen av boendekostnaderna
    Varför skulle han få 10 000 mindre om ni är sambos.
  • Anonym (L)
    sextiotalist skrev 2022-06-16 15:09:31 följande:
    Om det är du som är skuldsatt och inte han, så kommer de inte ta ett öre från hans pengar. Han kommer inte heller anses försörjningsskyldig för dina barn, det enda som kommer ske är att han troligen kommer få betala den större delen av boendekostnaderna
    Varför skulle han få 10 000 mindre om ni är sambos.
    Hur kan det sluta med att han ska betala mer? Då betalar han ju i slutändan på någon annans skulder. Är det rätt enligt KFs regelverk? Att någon annan än den skuldsatte ska betala?
  • Anonym (L)

Vad konstigt, när jag räknade ut mitt förbehållsbelopp på kronofogdens hemsida, sen jämförde det med om jag haft en partner med 30000 i lön, så fick jag behålla mer om en partner hade bott här. Det verkar inte stämma att partnern kommer få betala mer

• sextiotalist
    Anonym (L) skrev 2022-06-16 15:40:13 följande:
    Hur kan det sluta med att han ska betala mer? Då betalar han ju i slutändan på någon annans skulder. Är det rätt enligt KFs regelverk? Att någon annan än den skuldsatte ska betala?
    Jag skrev att han troligen kommer få betala mer av hyran, glömde förtydliga att det skulle vara en konsekvens av att ts kommer ha betydligt mindre pengar
  • Anonym (Damen)

Gjorde ny uträkning på deras hemsida nu. 
    Enligt KF förbehållsbelopp skulle jag få behålla ca 10-11

Bara hyran är 10,5 + el, mat, barnen kostar en hel del. Osv. 

Skulle man dela gemensamma kostnader rakt av landar de på runt 8 i månaden. 
    Då har jag 2-3 kvar till bensin till bilen ca 2000 för att ta mig till jobbet. Så 1 kvar till telefon, för mig o barnen. Kläder till mig o barnen, försäkringar för mig o barnen. Osv osv. 

Han skulle alltså behöva skjuta till väldigt mycket. 

Bor vi inte tillsammans får jag behålla 22.. + barnbidrag. 

Svar på tråden Skuldsanering. Inneboende?