• Friger

    Tvätta rubbet i 60 grader?

    Har precis skilt mig. Dvs jag måste fixa tvätten själv.

    Mina arbetskläder har jag alltid tvättat själv. De kör jag i 60 grader.

    Nu har jag tvättat rubbet hemma i 60 grader inklusive ungarnas kläder. Ser okej ut. Finns det några problem med den strategin? Vill göra det så enkelt som möjligt.

  • Svar på tråden Tvätta rubbet i 60 grader?
  • nernu

    Om du inte skämtar.. Så är risken stor att du förstör vanliga kläder om du regelbundet tvättar i 60. Följ tvättråden. Vanliga kläder tvättas i 40. 

  • Daisy28
    Friger skrev 2022-06-17 09:23:11 följande:
    Tvätta rubbet i 60 grader?

    Har precis skilt mig. Dvs jag måste fixa tvätten själv.

    Mina arbetskläder har jag alltid tvättat själv. De kör jag i 60 grader.

    Nu har jag tvättat rubbet hemma i 60 grader inklusive ungarnas kläder. Ser okej ut. Finns det några problem med den strategin? Vill göra det så enkelt som möjligt.


    Vissa matrial riskerar krympa.

    Se till att du i framtiden köper grejer som är specade för 60 grader
  • Emerencia

    Nej, du ska inte tvätta så. 

    40 grader med vanliga kläder som byxor och tröjor. 30 för fina och känsliga. 

    60 grader för underkläder, lakan, handdukar osv. 

    Blanda inte färger för mycket. Rött ska du absolut inte blanda med någon annan färg. Men Blå och grön och grå funkar. 

  • Mayweed

    Om du inte vill/orkar följa tvättråd så säger jag som föregående.  Håll dig till 40° generellt sett så förstör du kläder i något mindre utsträckning  (det gör jag själv, av ren princip. Klarar kläderna inte ens 40, så får det vara)
    Sängkläder och handdukar tvättas dock med fördel i 60-90°.
    Håll bara ett öga på om det finns ull i kläderna, och håll dig till tvättråd där om möjligt.

  • Friger
    nernu skrev 2022-06-17 09:31:26 följande:

    Om du inte skämtar.. Så är risken stor att du förstör vanliga kläder om du regelbundet tvättar i 60. Följ tvättråden. Vanliga kläder tvättas i 40. 


    Nej, är fullt allvarlig.

    Jo, absolut. Följer du tvättråden så får du 55 eleganta högar med tvätt som alla ska tvättas olika.

    Jag vill ha en tvätthög trycka in den i tvättmaskinen och tvätta, sen in i torktumaren -> klart.

    Om det är optimalt för plagget gör det samma. Bara det inte förstör plagget efter några få tvättar.

    Ska man köra rubbet på 40 grader istället? Blir det rent då?
  • LaFontaine

    Nej för fan! Sätt på dig läsglasögonen, läs tvättrådet och färgsortera.

    (Och vad du än gör, gör inte som min man och släng in ett par nylonstrumpbyxor på 60 grader, för att sen torktumla dem riktigt varmt. Ut kom en smält boll, med lite trådar som stack ut...)

  • nernu
    Friger skrev 2022-06-17 09:39:00 följande:
    Nej, är fullt allvarlig.

    Jo, absolut. Följer du tvättråden så får du 55 eleganta högar med tvätt som alla ska tvättas olika.

    Jag vill ha en tvätthög trycka in den i tvättmaskinen och tvätta, sen in i torktumaren -> klart.

    Om det är optimalt för plagget gör det samma. Bara det inte förstör plagget efter några få tvättar.

    Ska man köra rubbet på 40 grader istället? Blir det rent då?
    Och jag vill ha en miljon. Skärp till dig. Ljus 40 mörk/färgad 40 handdukar/underkläder 60. Tre högar. Och du ska absolut inte torktumla allt. Då krymper du kläderna och det är skitdåligt för miljön. 
  • Friger
    Emerencia skrev 2022-06-17 09:34:52 följande:

    Nej, du ska inte tvätta så. 

    40 grader med vanliga kläder som byxor och tröjor. 30 för fina och känsliga. 

    60 grader för underkläder, lakan, handdukar osv. 

    Blanda inte färger för mycket. Rött ska du absolut inte blanda med någon annan färg. Men Blå och grön och grå funkar. 


    Mayweed skrev 2022-06-17 09:35:38 följande:

    Om du inte vill/orkar följa tvättråd så säger jag som föregående.  Håll dig till 40° generellt sett så förstör du kläder i något mindre utsträckning  (det gör jag själv, av ren princip. Klarar kläderna inte ens 40, så får det vara)
    Sängkläder och handdukar tvättas dock med fördel i 60-90°.
    Håll bara ett öga på om det finns ull i kläderna, och håll dig till tvättråd där om möjligt.


    Okej... Förut när jag var yngre och singel körde jag allt i 40 grader men det började lukta skumt från tvättmaskinen då efter ett tag.

    Förstår ju att det är avlagringar med bakterier och annat som byggs upp och det gick att få bort om man körde några program på hög temperatur med ättika och annat jocks.

    Men tänkte att det inte blir rent om temperaturen medger att dessa avlagringar byggs upp...

  • Friger
    LaFontaine skrev 2022-06-17 09:39:31 följande:

    Nej för fan! Sätt på dig läsglasögonen, läs tvättrådet och färgsortera.

    (Och vad du än gör, gör inte som min man och släng in ett par nylonstrumpbyxor på 60 grader, för att sen torktumla dem riktigt varmt. Ut kom en smält boll, med lite trådar som stack ut...)


    Sorterar hellre kläderna per unge. Dvs varje unge får en tvättkorg. Då vet man vilka kläder som hör till vilken unge dessutom. De har en korg. När den är full så är det perfekt för en maskin. In i tvätten -> Torktumlaren = klart.

    Jag hade nog kunnat göra som din man. Vi ska inte överdriva hur mycket tid jag lägger på att gå igenom tvätten innan den åker in i maskinen. Så länge det inte jamar allt för mycket från korgen så åker det in.
  • Mayweed
    Friger skrev 2022-06-17 09:45:40 följande:
    Mayweed skrev 2022-06-17 09:35:38 följande:

    Om du inte vill/orkar följa tvättråd så säger jag som föregående.  Håll dig till 40° generellt sett så förstör du kläder i något mindre utsträckning  (det gör jag själv, av ren princip. Klarar kläderna inte ens 40, så får det vara)
    Sängkläder och handdukar tvättas dock med fördel i 60-90°.
    Håll bara ett öga på om det finns ull i kläderna, och håll dig till tvättråd där om möjligt.


    Okej... Förut när jag var yngre och singel körde jag allt i 40 grader men det började lukta skumt från tvättmaskinen då efter ett tag.

    Förstår ju att det är avlagringar med bakterier och annat som byggs upp och det gick att få bort om man körde några program på hög temperatur med ättika och annat jocks.

    Men tänkte att det inte blir rent om temperaturen medger att dessa avlagringar byggs upp...

    Vid 40 blir det rent, men man brukar fortfarandere kommenteras att tvätta just sänglakan och handdukar av just anledningen att döda ev bakterier i större utsträckning  (delade meningar).
    På det sätter får du också en genomgång av maskinen i sig emellanåt.

    Du kommer få vitvätt som grånar och ev blir rosa om du blandar med rött, men rent, ja :)
    Kan rekommendera att skaffa galltvål om du får oljefläckar el svåra andra fläckar, stryk på och tvätta.
Svar på tråden Tvätta rubbet i 60 grader?