• Anonym (Isdro­ttning­en)
    Fri 17 Jun 2022 21:15
    4149 visningar
    12 svar
    12
    4149
  • Anonym (Isdro­ttning­en)
    Sat 18 Jun 2022 07:27
    #4
    Anonym (Jonna) skrev 2022-06-17 22:07:49 följande:
    Fast det är här det är lite roligt i TS beskrivning, då jag inte har bott i Italien.  det menas att ts inte bott i Italien, utan det är första Eu land ts kommit till. Jag har tre nationaliteter vid Norska ansökan gick jag dit personligen, förundrades över just denna fråga handläggare i kassan frågade? vart kommer du ifrån? svarande, jag har inget hemland, handläggare, men vart är du född, svar: jag vet inte, handläggare: vart var du senast? för att sedan fråga vart var du innan det? men dom fick inget svar, precis som ts, man uppger första eu land, inte vem eller vart man kommer i från.
    Jag uppfattade ts att ts är italiensk (född av italienska föräldrar) men uppväxt i ett annat EU-land (eftersom ts skriver att han är EU-medborgare) men aldrig bott i Italien. Vilket uppenbarligen ställer till problem. Mina barn har enbart svenskt medborgarskap har aldrig bott i Sverige. De har inga svenska personnummer eftersom de aldrig bott i Sverige och därför inte har rätt att få det. Men det är många som jag träffat som tycker det är konstigt och förstår inte varför hel svenska medborgare inte kan uppvisa svenskt personnummer. Jag förstår att det är ett problem och ett ännu större problem om man då inte känner till sitt födelseland eller kanske inte ens sina riktiga föräldrar eller deras nationalitet. 
  • Anonym (Isdro­ttning­en)
    Sat 18 Jun 2022 17:50
    #6
    Anonym (Jonna) skrev 2022-06-18 10:03:44 följande:
    Nu tror jag du hittar på saker, vara Svensk medborgare kräver personnummer samt folkbokförd, dvs dina barn är inte svenskar , snarare svenskättlingar.

    Oftast har man ett pass eller leg som styrker vilken nationalitet man har, om man tar exempel jag tog upp, där jag stod bredvid denna man som sökte norsktmedborgarskap, för det första var det så långt norrut man kan komma i Norge, Tromsö, han kunde inte uppge hur han hamnat där, det lät som han bara vakna upp där och vill bli medborgare, han hade ingen aning om vem han var eller vart han kom ifrån, Jag frågade min handläggare medans hon skrev ang mannen bredvid, vart vi tydligt hörde samtalet, är detta vanligt hos er?, att det dyker upp personer på detta sätt, hon svara varje dag.

    Men hursomhelst måste man veta nationalitet o vart personen kommer ifrån, dom kan smita/fly från ett brott ifrån sitt hemland, tro att det är så enkelt att bara byta nationalitet för att slippa undan är inte så lätt som många tror.
    Barn födda i ett annat nordiskt land med två svenska föräldrar som enbart har svenskt medborgarskap från enbart svensk medborgarskap men inget svenskt personnummer just för att de inte är folkbokförda i Sverige. Man får inte automatiskt medborgarskap i ett land bara för att man föds där som i USA. Det är bara att läsa på skatteverkets hemsida. De får däremot ett samordningsnummer. Mina barn är enbart svenska medborgare men har inget svenskt personnummer. Men som sagt ofta väldigt svårt för andra att förstå som inte varit i samma situation. Därför också problematiskt att behöva förklara varje gång. 
  • Anonym (Isdro­ttning­en)
    Sun 19 Jun 2022 17:33
    #10
    Anonym (Jonna) skrev 2022-06-19 14:04:25 följande:
    Egentligen är det inte så svårt, folkbokförda medborgare ger rättigheter till sjukvård, välfärdsystemet osv.
    Att barnen skrivit som svenskar handlar om dig som mamma o din nationalitet, mycket för just undvika personförväxling.

    Men dina barn har inte rätt till just välfärden som en medborgare har.

    Jag förstår exakt vad du försöker berätta då jag själv har flera pass o nationaliteter, vill jag åka till Mongoliet eller Pakistan lyfter jag upp det Finska passet och behöver inte ansöka om visum, vilket jag inte kan göra om jag ex använder det svenska passet.
    Jag får då hjälp från Finland om något händer utomlands, samma om jag använder Norska pass, som nu vid covid, man fick mer hjälp att resa hem än om jag använde det svenska passet.

    Nu förstår du skillnaden på medborgare o pass man använder vid utresa, samordningsnummer har inte samma power.

    Jag, min man och mina barn har enbart svensk medborgarskap. Mina barn har svenskt pass men med samordningsnummer. Vi har inget annat medborgarskap än svenskt. Barnen har dock aldrig bott i Sverige. Så vi har inget annat pass eller nationalitet att visa upp som du har. 


    Det låter inte Almaty du helt har grepp om hur det fungerar med medborgarskap. 

  • Anonym (Isdro­ttning­en)
    Sun 19 Jun 2022 17:36
    #11
    Anonym (Isdrottningen) skrev 2022-06-19 17:33:40 följande:

    Jag, min man och mina barn har enbart svensk medborgarskap. Mina barn har svenskt pass men med samordningsnummer. Vi har inget annat medborgarskap än svenskt. Barnen har dock aldrig bott i Sverige. Så vi har inget annat pass eller nationalitet att visa upp som du har. 


    Det låter inte Almaty du helt har grepp om hur det fungerar med medborgarskap. 


    Det låter inte som att du har helt grepp på hur det fungerar med medborgarskap och pass. 


    Vi har inte rätt att ha något annat pass än svenskt eftersom vi inte har något annat medborgarskap. Barnen har inte svenska personnummer utan har samordningsnummer i sina svenska pass. De har inte någon möjlighet att få pass i det landet vi bor eftersom vi inte är medborgare i vårt boende land. 

Svar på tråden Hur man kan få svensk personnummer?