• Anonym (Matte)

Kan de tvinga oss att avliva hunden? Hjälp snabbt!

Utan att gå in på för mycket detaljer, men grannen har aldrig gillat vår hund och nu har de polisanmält oss för att "vår hund bitit deras barn" när denne (olovligen) skulle ha varit på vår tomt. Hela historien är bara bs och de har inga bevis för nånting. 

Vad tror ni kommer hända? Är så rädd för att de ska tvinga oss avliva eller göra oss av med hunden på annat sätt.

• Svar på tråden Kan de tvinga oss att avliva hunden? Hjälp snabbt!
  • sextiotalist
    Embla twopointoh skrev 2022-06-17 14:33:11 följande:
    Bara om de aldrig lämnar hunden utan tillsyn på tomten. Det kan vara så att barnet tagit sig in på tomten och blivit biten i ett obevakat ögonblick. Men visst ska grannarna kunna ge dag och ungefärlig tid när det ska ha skedd, så att TS kan avgöra om grannens berättelse är ett möjligt scenario.
    Absolut, men då är det väldigt konstigt att det inte blev en återkoppling direkt när det hände. 
    Och barnet borde ha hörts och hunden borde ha förvarnat. 
  • sextiotalist

Lite undringar
    Har er hund visat aggresiva tendenser ?
    Är det en hund som skäller och hörs ?
    Vet att det finns opålitliga hundar, men det normala är att hunden varnar innan den agerar. Sedan finns det barn som verkligen gillar att reta hundar

• Embla twopointoh
    sextiotalist skrev 2022-06-17 14:45:52 följande:
    Absolut, men då är det väldigt konstigt att det inte blev en återkoppling direkt när det hände. 
    Och barnet borde ha hörts och hunden borde ha förvarnat. 
    Jag kan tänka mig olika anledningar till att TS inte hörde något. TS stod i duschen, talade i telefon, slamrade med disk ...

Och som förälder prioriterar man väl att ta ett hundbitet barn till läkare före en konfrontation av ägaren till hunden, så det är inte konstigt att det inte kom någon återkoppling direkt.

• sextiotalist
    Embla twopointoh skrev 2022-06-17 14:52:40 följande:
    Jag kan tänka mig olika anledningar till att TS inte hörde något. TS stod i duschen, talade i telefon, slamrade med disk ...

Och som förälder prioriterar man väl att ta ett hundbitet barn till läkare före en konfrontation av ägaren till hunden, så det är inte konstigt att det inte kom någon återkoppling direkt.
    Nja, Jag hade nog inte varit diskret i varje fall. Jag tycker det är något som inte stämmer här i varje fall (från grannarnas sida alltså)
  • Embla twopointoh
    sextiotalist skrev 2022-06-17 14:56:00 följande:
    Nja, Jag hade nog inte varit diskret i varje fall. Jag tycker det är något som inte stämmer här i varje fall (från grannarnas sida alltså)
    Folk är olika.

Jag får känslan av att detta är en ganska infekterad konflikt som TS knappast är oskyldig i. Jag utesluter inte alls att grannarna försöker sätta dit TS hund, men något stämmer inte riktigt i TS version heller.
  • sextiotalist
    Embla twopointoh skrev 2022-06-17 15:08:47 följande:
    Folk är olika.

Jag får känslan av att detta är en ganska infekterad konflikt som TS knappast är oskyldig i. Jag utesluter inte alls att grannarna försöker sätta dit TS hund, men något stämmer inte riktigt i TS version heller.
    Det är inte helt omöjligt. Hunden kan var skällig, springer fram och tillbaka längs tomtgränsen etc. 
    Är det en lugn hund, som möjligtvis tittar upp när någon passerar, och för övrigt är nöjd med att gnaga på ett ben eller pinne, nosa lite runt. Så lär hunden inte varit någon irritation för grannarna.
  • Drottningen1970

Min magkänsla säger att du ljuger. Om ens barn blivit biten så vill man som förälder tveklöst att RÄTT hund ska anmälas, man tar inte tillfället i akt att jäklas med nån annan hund. Den enda som har anledning att ljuga i detta sammanhang är den som är rädd att få sin hund avlivad. Sorry.

• Anonym (Matte)

Ja hunden är skällig, men bara om folk kommer för nära. Självklart ser vi inte rakt på den konstant, men vi vet 100% att vi hade hört det om något hänt. Jag vet inte vad de har emot den.

• Anonym (nope)
    Drottningen1970 skrev 2022-06-17 16:06:37 följande:

Min magkänsla säger att du ljuger. Om ens barn blivit biten så vill man som förälder tveklöst att RÄTT hund ska anmälas, man tar inte tillfället i akt att jäklas med nån annan hund. Den enda som har anledning att ljuga i detta sammanhang är den som är rädd att få sin hund avlivad. Sorry.

Nix, då är långt ute ock cyklar nu. Det finns människor som bara hatar hundars existens och gör vad de kan för att få bort dem, inklusive luras, ljuga, stjäla och döda. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (Matte) skrev 2022-06-17 16:30:04 följande:

Ja hunden är skällig, men bara om folk kommer för nära. Självklart ser vi inte rakt på den konstant, men vi vet 100% att vi hade hört det om något hänt. Jag vet inte vad de har emot den.

Du har inte svarat på om det finns en möjlighet att barnet har kunnat ta sig in på tomten.

Nej, du kan inte säga att det är 100% säkert att ni hört något. Så funkar inte den mänskliga hjärnan (eller öronen). Du kan säga att ni troligen eller med stor sannolikhet hade hört något, men att säga 100% ger inte ett seriöst/självinsiktsfullt intryck.
Svar på tråden Kan de tvinga oss att avliva hunden? Hjälp snabbt!