Inlägg från: Limajo |Visa alla inlägg
  • Limajo

Gå över till umgänge, någon kunnig ?

Anonym (Ja) skrev 2022-06-18 07:17:05 följande:

Ja ts du tänker fel. En unge i den åldern kommer knappt att reagera på att starta regelbundet umgänge med sin pappa men så klart inte med övernattningar osv. Däremot ska de kunna ses på egen hand utan dig, hon är ju ändå van att träffa honom vid det här laget.

Om du fortsätter motsätta dig att de ses kommer det kallas för försvårande av umgänge och om han i framtiden tar dig till tingsrätt gällande vårdnad kommer det att ge honom en fördel. Säger inte att han skulle vinna men du skulle framstå som motsträvig och negativ. Det är barnets rättigheter det handlar om här, de ska du som förälder se till att hon får, inte motarbeta!

Jag förstår att du har en viss oro att dottern kan reagera men barn tål mer än man tror och du har väl inte tänkt neka dem umgänge resten av livet ändå....? Då är det lika bra att börja så tidigt som möjligt. Var tacksam att han vill vara i hennes liv! Ett barn behöver båda sina föräldrar.

Varför inte övernattningar om pappan bott där heltid senaste månaderna? Det är personer som ger trygghet, inte platser. Många par skiljer sig ju med små barn och startar ett växelvist boende. Sen ska det så klart inte vara varannan vecka än men att regelbundet sova hos sin pappa borde inte vara något problem.
  • Limajo
    Anonym (Mamma) skrev 2022-06-18 08:47:55 följande:

Pappa har träffat henne sporadiskt i perioder, sen lite mer i perioder för återgå till sporadiskt igen. Nu stack han plötsligt för typ en vecka sedan och inte träffat henne på denna veckan och inga planer på träffa henne på kommande vecka. Utan vill då ha henne när det gått ca två veckor sen dem sågs sovande hos sig. Jag vet vi har ingen rätt till henne utan hon har rätt till oss, och jag har ingen tanke på dra till en vårdnadstvist. Jag vill bara hon ska ha det bra. 
    Ex när det gäller nattning kan bara jag lägga henne för hon gallskriker när han är där. Hon har sista veckorna börjat med det plus att hon inte vill ex prata med han i video utan bara skriker och puttar väck telefon. Och nu då sista veckorna har ingen fått röra mig kramas osv för hon blir förtvivlad och ledsen och springer till mig. Så jag har frågat om något hänt när jag jobbat och de varit lediga tillsammans men han säger inget hänt. Kanske tillhör det åldern eller är min oro befogad ? För innan var hon alltid så glad, kramas och ville upptäcka världen liksom. 

Hon kan ju vara förvirrad sv ert av-på-av:ande. Hon måste ju få umgänge med pappan men det måste ju också vara lite struktur och regelbundenhet i det. Lägg upp ett schema som ni successivt utökar. 
Svar på tråden Gå över till umgänge, någon kunnig ?