• Anonym (Mamma)

Gå över till umgänge, någon kunnig ?

Pappa har varit av och på i sitt umgänge/kontakt med våran dotter. Hon är 1.5 år nu och sista månaderna har vi försökt bli ett par igen och han har då varit med oss här hela tiden förutom när han jobbat. Men nu har han då valt att gå sin väg igen och vill nu börja med någon form av umgänge och jag menar på att det går inte bara göra så för hennes skull för hon har varit 99% av sin tid här och någon natt hos honom tidigare när vi gick på familjerätten. Och jag tycker när hon nu sett han här och varit med oss båda så kan man inte bara gå över rakt av till umgänge hos honom. 

Eller tänker jag helt fel ? Vill bara inte det ska bli fel för dotterns skull. Och jag tänker för han har varit av och på i sin kontakt med henne tidigare så vill jag inte det ska bli fel. 

• Svar på tråden Gå över till umgänge, någon kunnig ?
  • Anonym (Mamma)

Pappa har träffat henne sporadiskt i perioder, sen lite mer i perioder för återgå till sporadiskt igen. Nu stack han plötsligt för typ en vecka sedan och inte träffat henne på denna veckan och inga planer på träffa henne på kommande vecka. Utan vill då ha henne när det gått ca två veckor sen dem sågs sovande hos sig. Jag vet vi har ingen rätt till henne utan hon har rätt till oss, och jag har ingen tanke på dra till en vårdnadstvist. Jag vill bara hon ska ha det bra. 
    Ex när det gäller nattning kan bara jag lägga henne för hon gallskriker när han är där. Hon har sista veckorna börjat med det plus att hon inte vill ex prata med han i video utan bara skriker och puttar väck telefon. Och nu då sista veckorna har ingen fått röra mig kramas osv för hon blir förtvivlad och ledsen och springer till mig. Så jag har frågat om något hänt när jag jobbat och de varit lediga tillsammans men han säger inget hänt. Kanske tillhör det åldern eller är min oro befogad ? För innan var hon alltid så glad, kramas och ville upptäcka världen liksom. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Famrätt) skrev 2022-06-18 09:07:58 följande:
    Videoumgänge med en så liten är helt meningslöst och bara förvirrande för barnet. 
    Det var familjerätten som sa det och hon älskar prata med moster och mormor och farfar så ex. Då ska hon prata och dansa och pussa telefonen. 
  • Anonym (Mamma)
    Limajo skrev 2022-06-18 09:16:09 följande:
    Hon kan ju vara förvirrad sv ert av-på-av:ande. Hon måste ju få umgänge med pappan men det måste ju också vara lite struktur och regelbundenhet i det. Lägg upp ett schema som ni successivt utökar. 
    Jo men det har vi haft via familjerätten tidigare men han håller det aldrig. Därav min rädsla nu att vi går över till det igen och han inte håller det igen så blir det värre i deras relation. Jag vill dem ska ha en fin relation men hon behöver en stabil grund med honom. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ja) skrev 2022-06-18 12:20:06 följande:
    Ja och barnets bästa är att ha båda sina föräldrar närvarande!

Den enda som är svår att samarbeta med just nu är mamman, som funderar på att försvåra umgänget. Man måste inte sova över för att ha tätt umgänge.
    Nu menar jag att pappa kräver övernattning. Jag menar ses dem inte på två veckor så är det bättre med att dem ses ett par timmar istället. Jag vill ju inte försvåra! Men om han gör som alltid annars att han försvinner i veckor i sträck så gå det inte ha övernattning väl för vår dotters skull. 
Svar på tråden Gå över till umgänge, någon kunnig ?