• Anonym (Bra idé?)

Bra idé?

Jag och sambon ska separera. Vi har hus och 2 barn. Vi bor i en av landets dyraste städer och jag kommer således inte ha råd att köpa ett boende som är stort nog för mig och barnen. Jag har dock eventuellt fått napp på en hyresrätt som känns okej för ett par år. 

Men nu till frågan. När vi säljer vårt hus kommer jag att ha ca 2 miljoner kontant avseddda för boende. Med höga inflationen är jag inte sugen på att låta dessa ligga på ett bankkonto. min plan är därför följande:

*köpa en bostadsrätt i ett attraktivt område och gå in med nästan alla pengar + låna lite för att kunna köpa en tvåa. 

*hyra ut denna bostad under något år och sen sälja och "skala Upp", successict köpa en större bostadsrätt i samma område 

*tanken är att amortera eventuellt överskott av hyresintäkt och att hyra ut möblerat för att kunna ta ut en extra avgift. Möbler köps billigt och begagnat men givetvis fräscha för framtida hyresgäst. 

*när jag lyckats köpa en tre eller fyra är tanken att jag och banren ska kunna flytta in där. Om trea får barnen egna rum och jag har sängskåp i vardagsrummet. 

*försäljning av lägenhet är tänkt att ske ca gång per år för att kunna köpa lite större och kapitalisera på eventuell vinst. 

denna process lär ta några år, men syftet är alltså dels att låta pengarna ligga i bostadsmarknaden även om vi inte bor i lägenheten själva till en början. Jag vill inte gå in med pengarna i börsen eftersom jag känner att jag är för mycket nybörjare och inte vill förlora pengarna. 

Vad säger ni? är det en bra idé? Något jag inte tänkt på? 

eftersom lägenheten köps i ett av Sveriges mest attraktiva områden med bostadsbrist ser jag inget problem att få den uthyrd. Tänker att man kanske kan hyra till bekant för att säkerställa att hyresgästen inte gör något fuffens 

• Svar på tråden Bra idé?
  • Anonym (Bra idé?)
    Kvittning skrev 2022-06-18 11:46:52 följande:

Kan du inte köpa en större lägenhet eller radhus i ett mindre attraktivt område för att bo i istället? Mindre attraktivt behöver ju inte betyda slummen, utan bara kanske lite längre från centrum men fortfarande mysigt och bra för barn att växa upp i. Eller är även de för dyra för dig?

Skulle inte rekommendera ditt upplägg då det helt enkelt inte brukar vara tillåtet varken från bostadsrättsföreningen sida eller hyresvärdens sida. Vilket innebär att du kommer sätta dig i en sits med konstant stress att bli påkommen och där det kanske leder till att du blir av med din hyresrätt som du bor i.

mm inser att det kanske är enklare att köpa en bostadsrätt i området där vi bor nu. Då slipper även barnen byta skola. Det är ett typiskt villaområde men finns några lägenhetshus, och jag såg en 4:a som jag förmodligen skulle ha råd med. Får ha lite is i magen så kanske det dyker upp fler. grannkommunen är lite billigare också pga längre bort, men fortfarande trevligt så får kanske spana in priserna där också. Jag kan köpa för 4,5 miljon och det kommer man ju inte jättelångt på tyvärr. Kanske kan pusha det till 5 med lite tur. 
  • fjanten

Problemen som jag ser det är:
    - Många hyresvärdar godkänner inte att du äger ett annat boende (eller har ett till hyreskontrakt), förutsatt att du inte fått det godkänt av särskilda skäl. Att inte ha 2 miljoner icke-investerade på bostadsmarknaden kommer troligen inte räknas som goda skäl.
    - Bostadsrättsföreningen godkänner inte nödvändigtvis att du hyr ut i andra hand om du inte har synnerliga skäl - t.ex. tillfällig medicinsk behandling på annan ort, ska provbo som sambo en begränsad period m.m. Så finns ofta också krav på att den som köper faktiskt SKA bo där en viss period efter köpet också.
    - För osäker marknad idag, priserna kan gå ner och i slutändan tjänar du inget alls på saken - kanske rentav går back på affären.

• Kvittning
    Anonym (Bra idé?) skrev 2022-06-18 11:52:58 följande:
    mm inser att det kanske är enklare att köpa en bostadsrätt i området där vi bor nu. Då slipper även barnen byta skola. Det är ett typiskt villaområde men finns några lägenhetshus, och jag såg en 4:a som jag förmodligen skulle ha råd med. Får ha lite is i magen så kanske det dyker upp fler. grannkommunen är lite billigare också pga längre bort, men fortfarande trevligt så får kanske spana in priserna där också. Jag kan köpa för 4,5 miljon och det kommer man ju inte jättelångt på tyvärr. Kanske kan pusha det till 5 med lite tur. 

Ja 4,5 miljoner brukar man kunna få något vettigt för så länge man inte ska bo i centrala Stockholm. Går dessutom mot säljarnas marknad.

I området där jag bor märks det tydligt redan.  För några månader sedan var det rusning och flera hus som inte var så speciella budades upp från 10 miljoner till nästan 11. Nu ligger 2 motsvarande hus (minst, ev lite bättre) ute för 10 miljoner och ingen har fått ett enda bud, gissar de kommer gå för max 9.5.
  • Kvittning
    Kvittning skrev 2022-06-18 16:02:56 följande:

Ja 4,5 miljoner brukar man kunna få något vettigt för så länge man inte ska bo i centrala Stockholm. Går dessutom mot säljarnas marknad.

I området där jag bor märks det tydligt redan.  För några månader sedan var det rusning och flera hus som inte var så speciella budades upp från 10 miljoner till nästan 11. Nu ligger 2 motsvarande hus (minst, ev lite bättre) ute för 10 miljoner och ingen har fått ett enda bud, gissar de kommer gå för max 9.5.
    Mot köparnas marknad menade jag. Fast det kan ju påverka hur mycket du får för ett hus också. 
  • Spucks

Enklare lösning: ni behåller huset, köper/hyra en etta tillsammans och så bor ni (föräldrar) varannan vecka i huset med barnen.

• Anonym (Bra idé?)
    Spucks skrev 2022-06-18 16:06:22 följande:

Enklare lösning: ni behåller huset, köper/hyra en etta tillsammans och så bor ni (föräldrar) varannan vecka i huset med barnen.

Absolut, vi har varit inne på det en del. Blir kanske så, iaf ett tag. 
    vi skiljs inte som ovänner så det borde vara en fungerande lösning egentligen. är nog egentligen mer sugen på att starta om men det kanske får ta sin lilla tid. Är ju om inte annat det mest skonsamma för barnen. 

• Anonym (Bra idé?)

vi skiljs inte som ovänner så det borde vara en fungerande lösning egentligen. är nog egentligen mer sugen på att starta om men det kanske får ta sin lilla tid. Är ju om inte annat det mest skonsamma för barnen. 

• Anonym (Bra idé?)

• Anonym (5)

Finns der ingen 3:a för fem miljoner? En liten trea då? Är det i Sthlm?

• Anonym (Bra idé?)
    Anonym (5) skrev 2022-06-18 18:00:31 följande:

Finns der ingen 3:a för fem miljoner? En liten trea då? Är det i Sthlm?

Räknade igen  och kommer nog inte upp till mer än 4,5 miljoner. Ja vi bor i stockholm. knepigt Att det ska vara så svårt med bostad 
Svar på tråden Bra idé?