• Anonym (konstnärsfråga)

Kan jag ändra mig angående försäljning av målningar?

Jag är konstnär på hobbynivå. För några månader sedan var det en person över Instagram som ville köpa två av mina målningar. Jag sa att det går bra men hade dom inte hos mig utan på en annan plats som jag skulle till några månader senare. Nu har jag målningarna hos mig, men dessvärre angav jag ett väldigt lågt pris för målningarna, som jag ångrar och nu är det någon annan som är intresserad av att köpa dom (till ett högre pris).

Min fråga är om jag är skyldig att sälja dom till den första personen till det låga priset eller om jag kan berätta för personen att jag vill ha ett högre pris för målningarna, annars kanske jag kommer sälja dom till den andre personen? Gäller det som ett skriftligt avtal mellan oss det jag gick med på först, eller är det jag som bestämmer och kan ändra vilket pris jag vill ha?

• Svar på tråden Kan jag ändra mig angående försäljning av målningar?
  • Anonym (M6)

Muntliga avtal gäller, rent juridiskt.

• Anonym (Nej)

Nej, du får stå ditt kast. Måla två nya till den nya kunden istället. Och tänk på att du måste registrera företag i så fall. Och tänk på att du i vilket fall måste anmäla inkomsten till Skv oavsett vem du säljer till.

Om du har kommit överens med kunden via Instagram, dvs text, så är det väldigt lätt för hen att bevisa att du lovat tavlorna till denne först. Dessutom kan hen tänkas sprida din dåliga arbetsmoral till andra i kommentarer mm.

• Anonym (Nej)

Och det är det pris ni kommit överens om som gäller, annars blir det avtalsbrott där med.

• Anonym (111)

Du kan väl snällt bara tala om för person 1 att du hade räknat fel på priset och fråga hur denne ställer sig till ett annat pris. Vill den köpa för det priset så kan ni väl komma överens om det. Vill denne inte, så får du väl se hur samtalet utvecklar sig men denne kan knappast tvinga dig att sälja om du bara målar på hobbynivå. 

Du behöver inte säga att du har en annan intressent. 

• Anonym (111)
    Anonym (Nej) skrev 2022-06-18 14:45:23 följande:

Nej, du får stå ditt kast. Måla två nya till den nya kunden istället. Och tänk på att du måste registrera företag i så fall. Och tänk på att du i vilket fall måste anmäla inkomsten till Skv oavsett vem du säljer till.

Om du har kommit överens med kunden via Instagram, dvs text, så är det väldigt lätt för hen att bevisa att du lovat tavlorna till denne först. Dessutom kan hen tänkas sprida din dåliga arbetsmoral till andra i kommentarer mm.

Man måste inte alls registrera företag om man bara målar på hobbybasis. Man får inte ta beställningar innan - då är det mer som företag, ja (kanske är det det du menar?). Om TS har målat tavlorna först, utan att ha en beställning före, så är det krasst hobbyverksamhet. 
  • Anonym (M6)
    Anonym (111) skrev 2022-06-18 15:18:11 följande:

Du kan väl snällt bara tala om för person 1 att du hade räknat fel på priset och fråga hur denne ställer sig till ett annat pris. Vill den köpa för det priset så kan ni väl komma överens om det. Vill denne inte, så får du väl se hur samtalet utvecklar sig men denne kan knappast tvinga dig att sälja om du bara målar på hobbynivå. 

Du behöver inte säga att du har en annan intressent. 

Tvinga och tvinga, Om TS vägrar gör han/hon sig skyldig till avtalsbrott vilket är grund för civilrättsligt mål. Att hon målar på hobbynivå har inte med saken att göra.
  • FredrikLiksom

Muntligt avtal gäller precis som skriftligt. Sen lär effekten bli att du tappar en nöjd kund som kanske köper mer i framtiden, och kanske visar släkt och vänner Som också är potentiella kunder. Den ?nya? är det ju lättare att förklara för.

• Anonym (Nej)
    Anonym (111) skrev 2022-06-18 15:19:39 följande:
    Man måste inte alls registrera företag om man bara målar på hobbybasis. Man får inte ta beställningar innan - då är det mer som företag, ja (kanske är det det du menar?). Om TS har målat tavlorna först, utan att ha en beställning före, så är det krasst hobbyverksamhet. 
    Om man tar beställningar ja. Men oavsett ska det skattas för.
  • Anonym (konstnärsfråga)

Tack för era svar! Ja ni har nog helt rätt att jag inte kan ändra på det vi sagt. Det är ju dålig stil dessutom att ändra mig nu när jag gått med på det. Jag får stå mitt kast och hon kommer bli glad som får dom till ett lågt pris.

Svar på tråden Kan jag ändra mig angående försäljning av målningar?