• Anonym (pajs)

Vad kostar din bil varje år? Är det värt att ha bil?

Du som har bil. Vad kostar det för dig att ha bil varje år? Hur mycket lägger du ut?

Tycker du att det är värt? Kan du tänka dig att skippa bilen eller hur ser du på det? 

Vilka är fördelarna? 
  • Svar på tråden Vad kostar din bil varje år? Är det värt att ha bil?
  • Anonym (Två bilar)

Har två bilar.
    2015 XC70 Diesel (köptes ny)
    Förmånsbil V60CC 2020
    Privata bilen kostar runt 25-30tkr per år, allt inräknat. Vi ska ha den kvar tills den rostar bort och den betalades kontant.
    Förmånsbilen kostar runt 30tkr rent per år med drivmedel.

• Anonym (V)

Min bil kostar drygt 7900 kr/år i skatt, försäkring, däckbyte, däckförvaring, besiktning or parkering hemma. Sen tillkommer ju bränsle (kör oftast inte jättemycket så blir inga enorma summor), ev. reparationer, ev. ombesiktningar, parkeringsavgifter osv. 

Ett månadskort för kollektivtrafiken här skulle kosta knappt 8600 kr/år för mig. Nu är mina barn så små att de åker kollektivtrafik gratis men när de blir äldre och skulle få betala de också skulle det bli över 27800 kr i månadskort för oss tillsammans per år. Och då gäller det kortet bara inom kommunens gränser. Så varje gång vi skulle vilja åka någon annanstans skulle det kosta extra.

Så svar ja, för mig är det definitivt värt att ha bil och dessutom mycket smidigt att bara kunna hoppa in i den och åka vart jag vill när jag vill istället för att kolla tidtabeller eller inte överhuvudtaget kunna åka dit vi vill för att det inte går rimlig kollektivtrafik eller bara kollektivtrafik med typ 7 byten och en massa väntetid överallt. Bara en sån sak som att slippa ta massa packning eller matkassar på bussen samtidigt som man har småbarn med sig?

• Anonym (Mamma)

I runda slängar 19k per år, jag bor i en större stad med bra bussförbindelser just i stan men jag har småbarn och man kan knappt åka på utflykter utan bil, dessutom smidigt när man handlar mat, annars skulle jag få handla varje dag.

• Anonym (Caren)

Betalar ca 1000kr i bensin varje månad, försäkring på 600kr och måste betala parkering på 250kr i månaden. För oss är det helt klart värt det även om vi inte använder den allt för ofta. Men tiden man sparar och för övrigt inte direkt billigt att åka kollektivt. Många vänner o släkt bor på landet så hade blivit svårt att träffa dem.

• Gameofthrones

Håller med lite alla här på tråden speciellt första inlägget. Nästan samma utgifter men vi har en p plats 970/mån.

Det är dyrare och ha bil numer. Vi har två bilar. Skulle nog klara mig utan. Det ör mest för bekvämligheten. Ta bilen och åk vart man vill
    Jag tycker själv vad ska du ha bilen till? Har du råd, vad ör det ute efter med bilen? Kommer du använda bilen varje dag?

Vi använder bil varje dag. Nångång tuben för att bilen behöver lagas etc men jag kan mecka med bil och min man med så där spar vi in pengar, byter däck gör vi, tvättar bil gör vi. 

• Nutid

Har haft lite olika bilar och räknar och söker efter det som är snålt och det brukar landa runt 20 kr/ mil (ca 25 kr med de nya bränsle priserna)
    Det är som sagt det billigaste i skalan 
    Ska det vara nytt eller häftigt har du snabbt den dubbla kostnaden.

• FredrikLiksom

Ca 65 000 per år bör det bli. Plus bränsle då. Och det är väl 35k till uppskattningsvis. 

Men då är allt med. Inkl värdeminskning som många nog glömmer eller uppskattar dåligt. 

• Embla twopointoh

Som vi bor behöver vi bil när vi ska handla mat och andra stora/tunga saker. För att köra trädgårdsavfall och annat till tippen. Om maken skulle ta bussen till jobbet skulle restiden bli mer än dubbelt så lång.

Vår stad, och vårt bostadsområde, har bra kollektivtrafik, men när det kostar mer att ta bussen till centrum än det kostar att åka två i en bil, då är det inte värt den extra tid och krångel kollektivtrafiken innebär. Och att ta sig till köpcentrumet som ligger i andra änden av staden, tar buss fyra gånger så lång tid och man måste dessutom byta i centrum.

Tid är också pengar. Den tid vi sparar på att ta bilen mer än överväger vad det kostar att ha bil, anser jag.

• Anonym (60)

Försäkring, service, däck och reparationer har kostat 60 000 kr senaste året. Drivmedel 24 000 kr ++. D.v.s. ca 7000 kr/mån ++.

Har inga lån på bilen. Har inte räknat in värdeminskning men den har senaste åren minskat 23 000 kr per år eller strax under 2000 kr/månad. 

• Drottningen1970

Den kostar väl ett par tusen i månaden nu när den är fördigbetald om man tänker, service, slitage, besiktning, försäkring värdeminskning. Plus bensin såklart. Om det är värt det? Vet bara att jag inte skulle klara mig utan bil för att få ihop vardagen.

• Anonym (Inte värt det)
    Anonym (pajs) skrev 2022-06-19 16:12:09 följande:
    45 000 är bra mycket stålar. 
    För en bil på ett år är det inte mycket. Har du en äldre, billig bil, inte behöver dyr parkeringsplats mm och kan göra mycket arbete själv kan du nog komma undan med cirka 10000-20000 kronor om året exklusive bränsle. Drar bilen lite kan du räkna med 10 kr/mil i bränslekostnad.

Nyare bil så kan det lätt komma upp i 50000-100000 kronor om året. Jag föredrar att hyra / använda bilpool eftersom jag då inte behöver tänka på något med service, däck mm. Hade jag haft kvar min bil hade det inte kostat cirka 45000 kronor per år. Det hade varit cirka 80000-90000 kronor.

Du ser även vad andra skriver här. Bil är dyrt. Men det kan ändå vara värt det beroende på vilket behov man har.
  • Anonym (67 000)

Vår bil kostade 66 826 kr under 2021.

Bränsle (el/bensin): 5 898 kr
    Leasingavgift (inkl försäkring, service, skatt och trängselskatt):55 728 kr
    Biltvätt, spolarvätska, torkarblad, och andra inköp: 2 679 kr
    Parkering: 2 521 kr.

• Anonym (Dyrt)

53.000kr i bränsle förra året. Bilen drar inte mycket, men bor i Norrland. 7mil enkel till jobbet. Kollektivtrafik existerar inte på större del av sträckan, så utan bil går det inte. Skatt 3000kr. Reparationer/underhåll/däck: 30.000kr. Vi har så förtjusande bra vägkvalitet här i norr. Försäkring 4000kr. 

• feliscatus

Drygt 7000kr/år i försäkring, skatt, parkering och besiktning. Sen tillkommer bränsle och eventuella reparationer, såklart.

Ja, det är värt det. Bor i en håla.

• Guldnovan

Bor i Norrland och utan bil är inte ett alternativ. Oavsett vad det kostar. Kan jobba utan men i övrigt klarar jag mig inte. Årsmodell 2003 med billig försäkring och skatt. Inga lån. 

• Gameofthrones
    Guldnovan skrev 2022-06-20 15:30:46 följande:

Bor i Norrland och utan bil är inte ett alternativ. Oavsett vad det kostar. Kan jobba utan men i övrigt klarar jag mig inte. Årsmodell 2003 med billig försäkring och skatt. Inga lån. 

Norrland är fint men det är långa vägar till butiker, jobb skola etc
    Man kan ju inte direkt glömma mjölk eller nått då måste man ta bilen igen... 
  • Anonym (AB)

Många verkar glömma inköpspriset/värdeminskningen. 

Svar på tråden Vad kostar din bil varje år? Är det värt att ha bil?