• Anonym (Trött)

Hög musik i villakvarter...gnälltråd

En gnälltråd men jag är så less. Så less på alla som bor i tättbyggda villakvarter och nödvändigtvis måste dra ut stora högtalare i trädgården och köra musik på sån nivå att man bjuder grannarna på konsert.

Sommar efter sommar. Varför? Reflekterar man inte hur det vore om alla på gatan gjorde samma? (det vore ohållbart)

En sak är ju att inte vara knäpptyst men detta eviga vräkande av musik på så hög volym att det ekar. 

Hur funkar man? Var är hänsynen till de man bor nära? Spela musik men inte så högt som om du hyrt lokal i obyggt område?

Säger man något är man surgrannen.

• Svar på tråden Hög musik i villakvarter...gnälltråd
  • Spucks
    Gör samma sak, fast med en musikstil som är "tvärtom" vad de spelar, så att du har en stor chans att de inte gillar musiken. Kanske de fattar då.
    Eller s
    å säger du till.
  • Anonym (Jadu)

Ja, lite gnällig är du.
    1. Hur ofta händer detta? Låter som om det är ett extremt stort problem som sker ofta.
    2. Är det bara en granne eller flera?
    3. Är du avundsjuk? Avundsjuk omedvetet?
    4. Har du ens meddelat dessa grannar att du stör dig?
    5. Vilka tider? Flera timmar till sent på natten?

Helt ärligt. Jag bryr mig inte ett jävla dugg om folk spelar musik och har roligt. Jag tycker det är så trevligt att höra och se glada människor, framförallt sommartider. Jag tänker att de säkert njuter av ledighet. 

• Anonym (Trött)
    Spucks skrev 2022-06-19 15:59:27 följande:
    Gör samma sak, fast med en musikstil som är "tvärtom" vad de spelar, så att du har en stor chans att de inte gillar musiken. Kanske de fattar då.
    Eller så säger du till.

Ogillar ?ge igen?-kortet. Känns så småaktigt.

Säger till, men det hjälper bara temporärt och sen höjs volymen igen.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Jadu) skrev 2022-06-19 16:01:20 följande:

Ja, lite gnällig är du.
    1. Hur ofta händer detta? Låter som om det är ett extremt stort problem som sker ofta.
    2. Är det bara en granne eller flera?
    3. Är du avundsjuk? Avundsjuk omedvetet?
    4. Har du ens meddelat dessa grannar att du stör dig?
    5. Vilka tider? Flera timmar till sent på natten?

Helt ärligt. Jag bryr mig inte ett jävla dugg om folk spelar musik och har roligt. Jag tycker det är så trevligt att höra och se glada människor, framförallt sommartider. Jag tänker att de säkert njuter av ledighet. 

Ja, har pratat med dem. Det har noll effekt.

Jag tycker resonemanget att ?det är så sällan? när det är några gånger i veckan, eller ja - så fort det är bra väder - är fel. Om varenda granne gjorde samma skulle det ju vara hög musik nonstop, så många villor är det. 
    Avundsjuk är jag inte, vad skulle jag vara avis på? Att de har en högtalare? 

Jag tänker att man borde tänka lite som ?skulle alla kunna göra detta i kvarteret?? . Om man skulle tycka det vore fel - typ om alla skulle köra musik på ens egen nivå - så borde man tänka efter. Eller om man själv skulle irriterad om grannen körde dansband på den nivå man själv kör hiphop.

Stör mig inte på de som träffas och skrattar, pratar eller har musik på en nivå som gör att jag inte själv har konsert i trädgården. Det är sommartrevligt när man hör sorlet. Det är just detta när man tar ut stora 1 m - basförstärkare och placerar ut och kör på som jag vänder mig emot.
  • Anonym (tvillingmamma)

Det är stor skillnad på att spela musik i trädgården, ha trevligt osv, och att dra ut stora högtalare. Det senare är öht inte lämpligt i tättbebyggda villaområden. Självklart får man spela musik men man behöver inte bjuda hela kvarteret på konsert. Vill man leva loppan på tomten får man bosätta sig utan nära grannar. Men vissa fattar inte att samma regler gäller i trädgårdar som när man har grannar vägg i vägg. Det måste inte vara tyst men man får inte väsnas hur mycket som helst. Och nej, vi är inga trista partydödare. I vårt villaområde leker barn ute, det spelas musik, ibland har man fest mm. Inga problem alls. Men ett tag bodde en sån där högljudd granne i vårt område. De bodde ca 200 meter bort, många hus emellan, och musiken hördes ända till oss! Inte så högt att vi led av det, men tänk de som bodde närmare. Och det hände ofta! Tack och lov flyttade denna familj efter många klagomål.

• Anonym (Trött)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2022-06-19 16:18:42 följande:

Det är stor skillnad på att spela musik i trädgården, ha trevligt osv, och att dra ut stora högtalare. Det senare är öht inte lämpligt i tättbebyggda villaområden. Självklart får man spela musik men man behöver inte bjuda hela kvarteret på konsert. Vill man leva loppan på tomten får man bosätta sig utan nära grannar. Men vissa fattar inte att samma regler gäller i trädgårdar som när man har grannar vägg i vägg. Det måste inte vara tyst men man får inte väsnas hur mycket som helst. Och nej, vi är inga trista partydödare. I vårt villaområde leker barn ute, det spelas musik, ibland har man fest mm. Inga problem alls. Men ett tag bodde en sån där högljudd granne i vårt område. De bodde ca 200 meter bort, många hus emellan, och musiken hördes ända till oss! Inte så högt att vi led av det, men tänk de som bodde närmare. Och det hände ofta! Tack och lov flyttade denna familj efter många klagomål.

Tack som förstår mig! Har exakt samma tankar. Musiken från det jag vänder mig mot hörs alltså så tydligt att man kan sjunga med i texterna när jag står på andra sidan huset, och då är vi inte närmsta granne. Det är en skillnad mot att ha en normal nivå.

Det kommer klagomål, men inget händer. Jag ställer mitt hopp nu till att de här grannarna också flyttar en dag.
  • Anonym (qqq)

Klart man inte kan köra med stora högtalare även om man bor i hus. Har man noll grannar så visst, men inte annars. 

Jag har sommarstuga och en granne i annan stuga drog till med värsta anläggningen på en kräftskiva. Ingen kunde sova förrän framåt 04. Det var inte alldeles närmsta stugan så det tog ett tag innan jag förstod var det kom ifrån. Visade sig sen att hela bygden på ett par km område hade hört, och alla var oxtokiga på dessa. Det blev de varse och de kom aldrig mer tillbaka (trots att de precis hade köpt stugan). 

• Anonym (Samtal)

Kontakta miljökontoret i din kommun. Inte säkert det är tillåtet ens.

• Anonym (H)

Själv tycker jag det är trevligt när jag hör grannarnas musik, skratt, plask i bubbel eller pool sena sommarkvällar. Men detta händer någon gång då och då bara, så för mig är det helt rimligt

• Anonym (Trött)
    Anonym (H) skrev 2022-06-19 16:45:28 följande:

Själv tycker jag det är trevligt när jag hör grannarnas musik, skratt, plask i bubbel eller pool sena sommarkvällar. Men detta händer någon gång då och då bara, så för mig är det helt rimligt

Alltså, skratt och plask i pool är ju en sak. Men som tvillingmamma beskrev det håller jag med om - att det är nivåskillnaden som gör skillnaden liksom.
Svar på tråden Hög musik i villakvarter...gnälltråd