• Anonym (oroli­g)
    Sun 19 Jun 2022 21:16
    16102 visningar
    52 svar
    52
    16102

    Min 7åring får inte komma hem för socialjouren..

    Detta är en lång historia men jag ska försöka sammanfatta allt kort.
    Jag har tre barn i åldrarna 7,13 och 14.
    Är just nu ensamsamstående efter att mitt ex misshandlade mig och hotade mig o.s.v. 
    Efter misshandeln blev ju självklart soc inblandade och jag har gått till dem massor med gånger.
    Mitt ex och jag har ett gemensamt barn, alltså 7-åringen och de andra två med en annan man.
    Jag har efter allt som varit haft mycket ångest och sökt hjälp men inte fått något som hjälper mot min störda sömn (sover max 4 timmar per natt) o.s.v.
    Igårfick jag ett migränanfall utan dess like så att jag blev helt sängliggande. Då deras är sommarlov lät jag min yngsta bara ute och leka på gården för att vädret var fint. Helt plötsligt kommer en kvinna hem och frågar om han får sova hos dem (hon är mamma till en klasskompis till honom) och jag säger såklart ja då jag mår skit av migrän.
    Imorse blir jag uppringd av socialjouren då denna kvinna 
    varit orolig för honom för att jag "verkat" väck och får dessutom reda på att hon varit i mitt hem när jag sovit av utmattning! Är jag dum som tycker att det är konstigt att detta är fel? Jag har alltid tagit hand om mina barn och igår tog migränen och sömnbristen ut sin rätt.. Jag är så orolig för var detta ska leda och socialjouren här lyssnar inte på mig.
    Är jag dum eller ska man neka ett barn att vara hemma hos sin mamma (när hon dessutom inte har ett pågående migränanfall längre)
    Blir så orolig ????

  • Svar på tråden Min 7åring får inte komma hem för socialjouren..
  • Anonym (Sara)
    Sun 19 Jun 2022 21:58
    #1

    Hänger inte med? vad menar du med rubriken? Får inte din 7-åring komma hem till dig? Var är han nu? Hos kompisen? Många frågor men kanske jag som är trögfattad. 

  • Anonym (S)
    Sun 19 Jun 2022 22:09
    #2

    Man går inte in objuden hos andra människor, vilken konstig kvinna! Låter som någon som överreagerar. Samtidigt så har hon säkert rätt, sover man max fyra timmar per natt så är man rätt väck.

    Har de omhändertagit ditt barn medan han var hos den där kvinnan eller? Vad anger de för skäl att inte släppa hem honom? Du har rätt att veta exakt vad de har för grund. Märkligt också att soc är den enda jävla myndighet där man får utöver en sådan inskränkning på den mänskliga friheten helt utan bevis.

    Om du sover så dåligt skulle jag gissa att du inte mår så bra utan att du är väldigt stressad. Kan du identifiera vad det är som stör ut ditt liv mest och fixa de bitarna? Har du bra rutiner, försöker du röra på dig ordentligt varje dag, försöker du ha samma sovtider varje kväll? Hur ser dina dagar ut, aktiverar du dig med jobb eller annat?

    Så som man tränar små barn så är detta ett bra tips: Börja med att vara uppe tills du känner dig trött och gå till sängs. Notera hur mycket klockan är. Sikta på att lägga dig samma tid ett par nätter till. Om du då lyckas somna inom ungefär en kvart så förskjut sovtiden en kvart tidigare några nätter. Justera lite i taget tills du har en bra tid. Kanske inte funkar för alla men värt att prova.

  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Sun 19 Jun 2022 23:00
    #3

    Sonen fick kvarstanna hos den andra kvinnan.. Såklart mår jag skit av allt och känner mig så kränkt som mamma av soc !
    Jag förklarade min bakgrund och var väldigt kritiskt till det hemfridsbrott som begåtts men då tyckte de att jag brydde mig om "fel saker".
    Ska ingen person med t.e.x. utmattningssyndrom eller epilepsi kunna få ha barn då det kan påverka dem eller vad? Detta var EN händelse till följd av total utmattning från mig, inte oaktsamhet ????
    Tilltron till myndigheter sjunker mer och mer för mig kan jag lova..

  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Sun 19 Jun 2022 23:03
    #4

    Bör tilläggas att jag har fast arbete på heltid och vi har normala rutiner i hemmet. Tråkigt att man så fort man hamnat under socialens radar så blir allt skit och misstänksamt. 

  • Anonym (XXX)
    Sun 19 Jun 2022 23:06
    #5
    +2
    Anonym (orolig) skrev 2022-06-19 23:00:59 följande:

    Sonen fick kvarstanna hos den andra kvinnan.. Såklart mår jag skit av allt och känner mig så kränkt som mamma av soc !
    Jag förklarade min bakgrund och var väldigt kritiskt till det hemfridsbrott som begåtts men då tyckte de att jag brydde mig om "fel saker".
    Ska ingen person med t.e.x. utmattningssyndrom eller epilepsi kunna få ha barn då det kan påverka dem eller vad? Detta var EN händelse till följd av total utmattning från mig, inte oaktsamhet ????
    Tilltron till myndigheter sjunker mer och mer för mig kan jag lova..


    Hade du förlåtit dig själv om något hänt medan barnet var ute själv?

    Ta emot hjälp istället för tro att du fixar det själv. 
  • Anonym (XXX)
    Sun 19 Jun 2022 23:06
    #6
    Anonym (orolig) skrev 2022-06-19 23:00:59 följande:

    Sonen fick kvarstanna hos den andra kvinnan.. Såklart mår jag skit av allt och känner mig så kränkt som mamma av soc !
    Jag förklarade min bakgrund och var väldigt kritiskt till det hemfridsbrott som begåtts men då tyckte de att jag brydde mig om "fel saker".
    Ska ingen person med t.e.x. utmattningssyndrom eller epilepsi kunna få ha barn då det kan påverka dem eller vad? Detta var EN händelse till följd av total utmattning från mig, inte oaktsamhet ????
    Tilltron till myndigheter sjunker mer och mer för mig kan jag lova..


    Hade du förlåtit dig själv om något hänt medan barnet var ute själv?

    Ta emot hjälp istället för tro att du fixar det själv. 
  • Anonym (S)
    Sun 19 Jun 2022 23:14
    #7
    -5 +1
    Anonym (orolig) skrev 2022-06-19 23:00:59 följande:

    Sonen fick kvarstanna hos den andra kvinnan.. Såklart mår jag skit av allt och känner mig så kränkt som mamma av soc !
    Jag förklarade min bakgrund och var väldigt kritiskt till det hemfridsbrott som begåtts men då tyckte de att jag brydde mig om "fel saker".
    Ska ingen person med t.e.x. utmattningssyndrom eller epilepsi kunna få ha barn då det kan påverka dem eller vad? Detta var EN händelse till följd av total utmattning från mig, inte oaktsamhet ????
    Tilltron till myndigheter sjunker mer och mer för mig kan jag lova..


    Du behöver lära dig hur man pratar med soc, och så klart ha så lite som möjligt med dem att göra. Akta dig också för vårdpersonal, de har anmälningsplikt om de tror att dina barn far illa av ditt mående, t ex sömnbrist. Ljug om du måste, säg att du sover ifatt lite på eftermiddagarna eller vad som helst, och då så klart att barnen är under tillsyn av någon annan.

    Så när du pratar med soc ska barnens välmående vara ditt enda fokus, du ska visa förståelse för att kvinnan reagerade och bla bla bla men det här var verkligen ett unikt tillfälle med en kombination av dåliga faktorer samtidigt. Asså, du kan inte ens ta en tupplur om de är hemma så de blir lämnade ensamma i soc ögon.

    Erkänn aldrig hur dåligt du mår!! Sömnsvårigheterna? Nej men det har du fått hjälp för, du har hittat bra rutiner, det går så bra så, även om det inte är perfekt än. Utmattad? Inte då, rutinerna hjälper även där, du ser till att få avlastning och gör avkopplande saker för dig själv, tar ut ungarna på utflykter och annat lugnt, tar långa bad/duschar, mediterar osv. Migräner? Ja visst är det olyckligt, men tack och lov inte så ofta och du har dessutom hittat en medicin som fungerar ganska bra. Att du egentligen är på väg in i väggen har de inte med att göra, de kommer vända varenda sak emot dig!

    Men du måste se över ditt liv så du kan fixa det där med sömnen, jag tror som sagt du mår dåligt generellt och att du behöver mer lugn och ro. Du får fundera på om du hittar några orsaker till att du sover dåligt och testa allt och lite till. Melatonin, varm mjölk, en kopp te (sov-te finns hos hälsokosten), vad som helst. Insomningstabletter blir inte så bra om man har barn så jag tror inte vården kan hjälpa dig där.
  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Sun 19 Jun 2022 23:15
    #8

    såklart hade jag aldrig förlåtit mig själv! Ingen förälder hade gjort det om deras barn råkade ut för något utan dras tillsyn.
    Viktigt att poängtera är att migrän går över och att jag endast haft ett sådant fall någonsin. Att han fick vara där på fredagen gav jag godkännande till då jag kände att det var bättre för honom. Idag när jag inte har migrän får han ändå inte komma hem och det stör mig samt att en person som inte är varken polis eller liknande gått in i mitt hem. Det är en kränkning!

  • Anonym (S)
    Sun 19 Jun 2022 23:15
    #9
    +1
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-19 23:06:06 följande:
    Hade du förlåtit dig själv om något hänt medan barnet var ute själv?

    Ta emot hjälp istället för tro att du fixar det själv. 
    Så en sjuåring ska inte klara av att leka utomhus på egen hand....? Det gjorde i alla fall jag, har ingen aning om morsan var vaken eller tog en tupplur under tiden. För du tror väl inte att ts barn hade haft mindre risk för någon olycka om ts hade varit hemma vaken....?
  • Anonym (S)
    Sun 19 Jun 2022 23:17
    #10
    Anonym (orolig) skrev 2022-06-19 23:15:46 följande:

    såklart hade jag aldrig förlåtit mig själv! Ingen förälder hade gjort det om deras barn råkade ut för något utan dras tillsyn.
    Viktigt att poängtera är att migrän går över och att jag endast haft ett sådant fall någonsin. Att han fick vara där på fredagen gav jag godkännande till då jag kände att det var bättre för honom. Idag när jag inte har migrän får han ändå inte komma hem och det stör mig samt att en person som inte är varken polis eller liknande gått in i mitt hem. Det är en kränkning!


    Men har de tagit något LVU-beslut eller vem är det som säger att han inte får komma hem?
Svar på tråden Min 7åring får inte komma hem för socialjouren..