• Anonym (orolig)

Min 7åring får inte komma hem för socialjouren..

Detta är en lång historia men jag ska försöka sammanfatta allt kort.
    Jag har tre barn i åldrarna 7,13 och 14.
    Är just nu ensamsamstående efter att mitt ex misshandlade mig och hotade mig o.s.v. 
    Efter misshandeln blev ju självklart soc inblandade och jag har gått till dem massor med gånger.
    Mitt ex och jag har ett gemensamt barn, alltså 7-åringen och de andra två med en annan man.
    Jag har efter allt som varit haft mycket ångest och sökt hjälp men inte fått något som hjälper mot min störda sömn (sover max 4 timmar per natt) o.s.v.
    Igårfick jag ett migränanfall utan dess like så att jag blev helt sängliggande. Då deras är sommarlov lät jag min yngsta bara ute och leka på gården för att vädret var fint. Helt plötsligt kommer en kvinna hem och frågar om han får sova hos dem (hon är mamma till en klasskompis till honom) och jag säger såklart ja då jag mår skit av migrän.
    Imorse blir jag uppringd av socialjouren då denna kvinna 
    varit orolig för honom för att jag "verkat" väck och får dessutom reda på att hon varit i mitt hem när jag sovit av utmattning! Är jag dum som tycker att det är konstigt att detta är fel? Jag har alltid tagit hand om mina barn och igår tog migränen och sömnbristen ut sin rätt.. Jag är så orolig för var detta ska leda och socialjouren här lyssnar inte på mig.
    Är jag dum eller ska man neka ett barn att vara hemma hos sin mamma (när hon dessutom inte har ett pågående migränanfall längre)
    Blir så orolig ????

• Svar på tråden Min 7åring får inte komma hem för socialjouren..
  • Anonym (Stina)

Det är inte din grannes fel i alla fall. Hade jag kommit in till en granne som låg helt utslagen medan hennes barn var ute och lekte hade jag också blivit väldigt orolig. En sak är ju att sova en stund medan barnet är ute och leker, men det är en annan sak om man är svårväckt och svår att få kontakt med. Det är inte bra att ta hand om sitt barn under sådana omständigheter.

Du kanske behöver en stödfamilj till barnet så att du får vila ut ibland? 

Det är säkert den samlade bilden som gör att soc nu drar öronen åt sig, och faktiskt med rätta. Om man sover superhårt kan man inte samtidigt ta hand om sitt barn. Det måste man ordna först. 

• Anonym (Kimchi)

Mycket som inte stämmer här. 

Om du var dålig måste du väl ändå ha sett till att barnet hade tillsyn. 

Av vilken anledning kommer inte barnet hem? Kvinnan kan ju inte kvarhålla barnet bara så där. Ett akut omhändertagande av soc går inte riktigt till så. Då blir du informerad om det direkt efter att man hämtat barnet. 

Om kvinnan var i din bostad och såg dig helt väck borde hon rimligen ha kontrollerat din status och ev larmat ambulans. Försökte hon ens väcks dig. Inte konstigt att hon tror att du är berusad på alkohol eller droger. 

Tror att det ligger mycket mer bakom här än vad som skrivs. Sämsta rådet du fått är att ljuga. Ta emot den hjälp som erbjuds. 

Ytterligare en reflektion är var de äldre barnen höll hus. Kunde ingen ha koll på det yngre syskonet? 

• Anonym (X)

Varför skaffade du inte barnvakt när du var så dålig?
    Sa du till grannen att du hade migrän?

• Egon den stora
    EnAnonumius skrev 2022-06-20 06:41:32 följande:
    Ja men även om grannen "vill hjälpa" och socialen "vill hjälpa" så är det aldrig en ursäkt/förklaring till att begå lagbrott (hemfridsbrott i detta fall) för den saken skull som TS granne gjorde.
    Om mamman är helt utslagen som det verkar så lär det knappast bli något hemfridsbrott.  Vore väl snarare bra om fler tog ansvar för andra människor. 
    Om allt är frid och fröjd kommer ju inget mer att hända, men i vanlig ordning så beskrivs nog inte ens hälften i ts.
  • Anonym (Pea)
    Anonym (S) skrev 2022-06-20 08:43:02 följande:
    Jo men man gör inte en orosanmälan till soc när en förälder har migrän och sover tungt! I ditt fall ringer man väl ambulans, i ts fall ringer man ingen alls. Man väcker personen, kollar läget, inget allvarligt, fine. Vi pratar ändå om ett barn som är sju år, inte två.
    Det kan ju vara så att sonen lättat sitt hjärta för kompisens mamma och att det är vad han berättat i kombination med att mamman inte skaffat barnvakt när hon själv inte klarar av sitt barn som orsakade anmälan. 
  • Anonym (Va?!)
    Anonym (konstigt) skrev 2022-06-20 06:58:42 följande:

Låter oerhört märkligt att ditt barn inte får komma hem till dig baserat på dom uppgifterna, är du säker på att grannen inte sagt något mer? HIttat på något/överdrivit?

Sen kanske du borde bett någon se efter ditt barn, hålla lite koll ialf.

Det gör mitt barn och barnen på gården här också. Jag brukar kolla till dom med jämna mellanrum och ganska ofta är jag med. Känner mig helt trygg med att dom leker på gården men skulle inte lämna dom längre stunder och hade jag ett migränanfall hade jag bett någon annan förälder ha extrakoll åt mig.

Jag tycker du ska anmäla personen som gick in i ditt hem sedan kan du anmäla hela händelsen till ivo. 
    Du har för övrigt rätt att se anmälan.
    Anmäla?!! Ponera nu att grannen frågat barnet var mamma är och barnet svarar att hon sover och inte vaknar när han varit inne och försökt väcka henne. Då är det baske mig din jäk.a skyldighet att gå med barnet hem och kolla läget med hur mamman mår! Hon kan ju rent teoretiskt hamnat i diabeteskoma el fått en stroke eller något annat som kräver akut vård. Kan handla om liv eller död! Denna gång var det tackochlov inte så men kan för en lekman vara mycket svårt att avgöra varför en person sluddrar i tal och verkar frånvarande. Kunde definitivt handlat om droger. Mamman som gick med barnet hem och kontrollerade läget gjorde absolut rätt. Och även rätt som gjorde en orosanmälan. Det är inte hennes sak att utreda om mamman behöver stöd och hjälp utan soc. som ska göra. Och i denna situation skulle jag gjort precis samma sak. Är du så sjuk så du inte klarar att ta hand om dina barn så måste du be någon annan om hjälp. 
  • Anonym (90988)
    Anonym (orolig) skrev 2022-06-19 21:16:49 följande:
    Min 7åring får inte komma hem för socialjouren..

Detta är en lång historia men jag ska försöka sammanfatta allt kort.
    Jag har tre barn i åldrarna 7,13 och 14.
    Är just nu ensamsamstående efter att mitt ex misshandlade mig och hotade mig o.s.v. 
    Efter misshandeln blev ju självklart soc inblandade och jag har gått till dem massor med gånger.
    Mitt ex och jag har ett gemensamt barn, alltså 7-åringen och de andra två med en annan man.
    Jag har efter allt som varit haft mycket ångest och sökt hjälp men inte fått något som hjälper mot min störda sömn (sover max 4 timmar per natt) o.s.v.
    Igårfick jag ett migränanfall utan dess like så att jag blev helt sängliggande. Då deras är sommarlov lät jag min yngsta bara ute och leka på gården för att vädret var fint. Helt plötsligt kommer en kvinna hem och frågar om han får sova hos dem (hon är mamma till en klasskompis till honom) och jag säger såklart ja då jag mår skit av migrän.
    Imorse blir jag uppringd av socialjouren då denna kvinna 
    varit orolig för honom för att jag "verkat" väck och får dessutom reda på att hon varit i mitt hem när jag sovit av utmattning! Är jag dum som tycker att det är konstigt att detta är fel? Jag har alltid tagit hand om mina barn och igår tog migränen och sömnbristen ut sin rätt.. Jag är så orolig för var detta ska leda och socialjouren här lyssnar inte på mig.
    Är jag dum eller ska man neka ett barn att vara hemma hos sin mamma (när hon dessutom inte har ett pågående migränanfall längre)
    Blir så orolig ????

Har du försökt kolla upp hur din son mår i allt detta?
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (Va?!) skrev 2022-06-20 13:56:21 följande:
    Anmäla?!! Ponera nu att grannen frågat barnet var mamma är och barnet svarar att hon sover och inte vaknar när han varit inne och försökt väcka henne. Då är det baske mig din jäk.a skyldighet att gå med barnet hem och kolla läget med hur mamman mår! Hon kan ju rent teoretiskt hamnat i diabeteskoma el fått en stroke eller något annat som kräver akut vård. Kan handla om liv eller död! Denna gång var det tackochlov inte så men kan för en lekman vara mycket svårt att avgöra varför en person sluddrar i tal och verkar frånvarande. Kunde definitivt handlat om droger. Mamman som gick med barnet hem och kontrollerade läget gjorde absolut rätt. Och även rätt som gjorde en orosanmälan. Det är inte hennes sak att utreda om mamman behöver stöd och hjälp utan soc. som ska göra. Och i denna situation skulle jag gjort precis samma sak. Är du så sjuk så du inte klarar att ta hand om dina barn så måste du be någon annan om hjälp. 
    Självklart ska det anmälas.

Hade kärringen velat gott så hade hon inte gått runt och snokat och sen sprungit hem och ringt soc.
  • Anonym (hkh)

Hur kunde kvinnan gå omkring i ditt hem utan att du vaknade?
    Tänk då om barnet fått för sig att göra något farligt o där ligger du o sover.
    Det är inget tryggt hem för barnet.
    Hur mycket misshandel tvingades barnen se?
    Låter verkligen som att du behöver hjälp från samhället så varför då inte ta emot det?

• Anonym (S)
    Anonym (Va?!) skrev 2022-06-20 13:56:21 följande:
    Kunde ha varit droger men nu var det inte så. Ts var nyvaken och lär ha förklarat för grannen att hon hade legat och sovit för att hon hade kraftig migrän. En normal person ringer inte soc då.
Svar på tråden Min 7åring får inte komma hem för socialjouren..