• Kockobello

    Aktuella bolåneräntor

    Flyttade nyss bolånet till Ica Banken. Fick 1,51 på rörliga. Detta efter rabatt på 0,60.

    Räntorna lär gå upp, men jag vill inte binda lånet heller.

    Hur tänker ni kring framtiden och era bolån? Vad har ni för ränta?

  • Svar på tråden Aktuella bolåneräntor
  • Anotherone

    Vi ligger på 1,08 nu. Men ska omförhandla i slutet på juli så lär hamna något högre då. Ska lägga allt rörligt. 
    Jag brukar kika på Konsumenternas försäkringsbyrå, där ser man både snitträntor (vad folk fått) och listräntorna (vad bankerna annonserar). 

  • November Rain

    Räkna med att räntan går upp ca. 1% nu när Ingves höjer, och nästa gång i höst säkert 0.5% till...


    - Man är inte bättre än man gör sig -
  • Kockobello

    Helst hade man ju inte haft ett bostadslån. Hade vi inte haft 50% i skatt hade folk kunnat äga sina bostäder istället för att belåna sig.

  • Kockobello

    Danske Bank hade också ganska bra erbjudanden, om man är medlem i SACO. Men deras inlogg och sidan man fick bara krånglade. Helt hopplöst. Hypoteket verkade också skapliga.

  • Faxze

    Känns lite sent att binda nu. Hade jag inte redan bundet lån skulle jag hålla mig till 3 månaders och hoppas på det bästa. Men 1,51% låter högt, även i nuvarande ränteläge. Beror på lån, säkerhet mm så klart, men jag skulle inte acceptera det.

    SEB hade för cirka 2,5 år sedan en kampanj på 1,29% på 10 år. Den gick att förhandla ytterligare lite så jag sitter med 1,14% till 2030. Vet flera som har liknande: 1,14% eller 1,19% i samband med den kampanjen. Visst, jag hade kunnat haft ännu lägre på 3 månaders, men just nu är tryggheten med bunden ränta rätt skön att ha.

    Har dessutom skriftligt på att om jag köper ny bostad innan 2030 får jag flytta med lånet (under förutsättning att SEB accepterar nya bostaden som säkerhet). Inte för att det spelar så stor roll. Det blir ju ändå ingen ränteskillnadsersättning om man skulle lösa lånet eftersom räntorna har stigit.

  • Kockobello
    Faxze skrev 2022-06-20 12:35:05 följande:

    Känns lite sent att binda nu. Hade jag inte redan bundet lån skulle jag hålla mig till 3 månaders och hoppas på det bästa. Men 1,51% låter högt, även i nuvarande ränteläge. Beror på lån, säkerhet mm så klart, men jag skulle inte acceptera det.

    SEB hade för cirka 2,5 år sedan en kampanj på 1,29% på 10 år. Den gick att förhandla ytterligare lite så jag sitter med 1,14% till 2030. Vet flera som har liknande: 1,14% eller 1,19% i samband med den kampanjen. Visst, jag hade kunnat haft ännu lägre på 3 månaders, men just nu är tryggheten med bunden ränta rätt skön att ha.

    Har dessutom skriftligt på att om jag köper ny bostad innan 2030 får jag flytta med lånet (under förutsättning att SEB accepterar nya bostaden som säkerhet). Inte för att det spelar så stor roll. Det blir ju ändå ingen ränteskillnadsersättning om man skulle lösa lånet eftersom räntorna har stigit.


    Det låter ju riktigt jäkla bra. Kanske får kolla runt lite mer. Hade 1,60 på rörligt hos den tidigare, men de gick inte med på mer rabatt än så.
  • Studentpappa

    Du ska ju vara en väldigt bra kund för att få just något bättre idag. Kollade SBAB för skojs skull nu och vi skulle få 1,92% där. 

    Vi har 2/3 till 1,34% låst och 1/3 till 1,7% rörligt av 2,75 MSEK i lån.


    Ride it like you stole it
  • Kockobello
    Studentpappa skrev 2022-06-20 13:16:23 följande:

    Du ska ju vara en väldigt bra kund för att få just något bättre idag. Kollade SBAB för skojs skull nu och vi skulle få 1,92% där. 

    Vi har 2/3 till 1,34% låst och 1/3 till 1,7% rörligt av 2,75 MSEK i lån.


    Jo. Lurar på om man ska slänga in en extra amortering. Om belåningsgraden kom under 60% kanske det gick att pressa ytterligare? Åtminstone verkar villkoren hos Hypoteket fungera på det viset, om jag inte missuppfattat. Å andra sidan verkar räntan hos en del banker ibland kunna bli högre om lånet är mindre. De vill ju tjäna pengar också.
  • Kockobello
    Studentpappa skrev 2022-06-20 13:16:23 följande:

    Du ska ju vara en väldigt bra kund för att få just något bättre idag. Kollade SBAB för skojs skull nu och vi skulle få 1,92% där. 

    Vi har 2/3 till 1,34% låst och 1/3 till 1,7% rörligt av 2,75 MSEK i lån.


    SBAB ska väl också vara bra?
  • Studentpappa
    Kockobello skrev 2022-06-20 15:44:51 följande:
    SBAB ska väl också vara bra?
    Jo dom brukar ju ligga bra till, men helst ska man nog under 60% belåning och vi har 70%.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Aktuella bolåneräntor