Inlägg från: Guldnovan |Visa alla inlägg
  • Guldnovan

Begrava älskat husdjur?

mari123 skrev 2022-06-21 13:42:10 följande:
    Så gjorde jag också när min älskade vovve dog! Efteråt fick jag ångest och fick för mig att "alla andra" tog hand om askan efter djuret själv osv.....men efter mailkontakt med veterinären blev jag lugnad
    Så är det hos den min veterinär använder också. Man väljer egen grav eller minneslund. De har även en minnes-sida där man kan skriva om sin vän. Jag har både valt egen kremering för att begrava/sprida själv och allmän kremering  som sprids i deras minneslund. 
  • Guldnovan
    mari123 skrev 2022-06-21 14:26:08 följande:
    Min vovve dog för drygt tio år sedan och jag minns inte att ngn DÅ undrade var jag ville att askan skulle ta vägen. Efter några dagar när jag hämtat mig så kom den tanken. Borde jag tagit hand om askan(?).., men veterinären sa att det var få som gjorde det(?) och då var jag nöjd liksom! Tänkte inte längre än så...Googlar på minneslund för husdjur här i stan och det är en plats jag aldrig hört talas om. Lite märkligt......
    Jag visste inte heller innan det blev aktuellt för mitt första djur att gå vidare. Nån dag kommer jag åka förbi och besöka mina djur. 
  • Guldnovan
    Anonym (Kremerat och strött) skrev 2022-06-21 15:01:03 följande:

Kremerade vår Golden. Hade en diskussion om vart vi skulle strö askan.  Hon gillade att simma i sjön, apport, spåra vid jakt men hennes favoritsyssla var att gräva efter sorkar. Så vi strödde askan över den slänten där sorkarna höll hus.  

Så fint. Min Goldentik skulle enligt familjen spridas vid vår stuga. Den gick inte. Jag kunde inte lämna henne ensam där utan tog hem henne igen.  La slutligen ner henne i hästens grav några år sedan. De kände varandra.   Nu är de tillsammans. Och nu gråter  jag...
Svar på tråden Begrava älskat husdjur?