• Anonym (aaa)

Hjälp mig i mina tankar om skilsmässa!

Du ska nog släppa din önskan om att få ett så bra slut som möjligt. Han kommer givetvis inte vilja något du vill, vad du än säger. 

Du behöver prata med andra människor först, förbereda dig och veta att du har några som kan stödja dig. Du behöver tänka ut hur det ser ut med ekonomi och boende osv.

Du måste ha andra bakom dig som hjälper dig när han försöker manipulera dig till att ni har det bra, att du ska stanna osv. 

Det låter inte heller som att han är den bästa föräldern så att han säger han ska ta barnet till annan ort är nog mest tomma ord bara för att skrämma dig. 

Måste du köpa en bostad? Kan du inte hyra en lägenhet först, så att du kommer därifrån, så kan du fundera på ev köp senare? 
    Du måste också släppa det du skrivit om att det ska bli bra för både mannen och sonen. Mannen är inte ditt ansvar. 

• Anonym (aaa)
    Anonym (Done) skrev 2022-06-20 21:44:06 följande:

Tack för svar. 

Jag har några runt i kring mig som känner till situationen och som lätt säkert skulle ställa upp. Jag frågar dock aldrig om hjälp, tänker att jag vill klara mig själv. Men om jag verkligen skulle behöva det så kommer jag be om hjälp. 

Jag förstår att det kanske är lätt för andra att säga men skild dig då. Det är ju inte riktigt så enkelt. Jag har försökt för sonens skull, även kanske för att jag själv är rädd för vad som kommer hända efter. Tänk om det blir värre ? Sen tänker man ju oftast bara på de positiva vi varit med om, vilket också finns. Alla fina stunder man delat osv. Det är inte bara som att byta underkläder. Jag sätter mig sist i alla avseenden, på gott och ont. 

Och oavsett blir han inte av med sin pappa om vi skulle skilja oss. Han blir kvar med honom själv, och hur kommer det bli då? Hur mycket kommer inte han manipulera, trycka ner osv? 

Jag kommer inte kunna hyra. Att hyra är dyrare än att köpa. Så jag kommer att behöva investera i en lägenhet. Och det kommer han också att behöva göra. 

Bor i en storstad där det är omöjligt att hyra om man nu inte betalar 14 tusen i månaden för en rvårummare. 

Vi är gifta, så vi spillar väl på det mesta? 

Jag hade skrivit ner allt han gjorde för jag har märkt att mitt minne sviktar något enormt. Glömmer i princip allt. Men telefonen där jag skrev ner allt har gått sönder. Och jag vet inte om det går att rädda. Har spelat in lite. Men det är inte mycket. Han kan säkerligen vända och vrida på allt ändå, vilket han är expert på. 

Men tack för tipsen, jag uppskattat det! 

Undanflykter.
    Jag förstår att det är tufft, det är det ju för alla som på något sätt hamnar under någon annans "makt". Du processar nu och det är bra. Att ha skrivit den här tråden till främmande människor är ett viktigt steg. 
    Jag vill kommentera det här du har skrivit: 
    Jag förstår att det kanske är lätt för andra att säga men skild dig då. Det är ju inte riktigt så enkelt. Jag har försökt för sonens skull, även kanske för att jag själv är rädd för vad som kommer hända efter. Tänk om det blir värre ?
    Jaa, eller tänk om det blir bättre? Man kan väl ganska enkelt konstatera att det du försökt tidigare inte lett till något bättre - eller hur? 
    Du skriver också saker som är ett dåligt beteende från din sida, alltså saker som skadar dig själv OCH barnet: 1. du ber inte om hjälp, 2, du vill klara dig själv, 3. sätter dig själv sist i alla avseenden.

Alla de här sakerna är sånt som han förstås vet och använder när han i sin tur använder sina knep för att få som han vill! 
    Du vill det bästa för ditt barn men ditt eget beteende hindrar att ditt barn får det bättre. 

Du behöver hjälp och det direkt. Du måste bli bättre på att spela in och dokumentera. Ja, han kommer vrida på allt - det vet du ju redan - därför måste DU steppa upp och bli listigare än vad han är. Börja söka efter advokat, det kan ta tid att hitta en och du kan behöva en i bakfickan den dagen du släpper bomben. 
    och som sagt, ordna skilsmässopapper snarast. 

Har ni gemensam ekonomi eller har du något konto som bara är ditt? 

Svar på tråden Hjälp mig i mina tankar om skilsmässa!