• Fredrik77

    Mammas nya kille

    Mitt ex har en ny man som jag inte träffat ännu. Nu har denna man vid fyra tillfällen träffat min dotter som är sex år. Jag sa efter första tillfället att jag vill träffa honom innan dottern träffar honom igen. Trots det så har han alltså fått träffa henne tre gånger till. Jag har pratat med vänner och de avråder mig från att ringa soc då det inte är  "förbjudet att vara dum i huvet". Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Mammas nya kille
  • Anonym (Soc)

    Vännerna har rätt. Det är inte förbjudet att vara dum i huvudet och socialtjänsten kan ändå inte göra något åt det. 

  • Anonym (Jenny)

    Hur kan du tro att du på något sätt ska ha rätt att bestämma vilka som dottern träffar när hon är hos sin mamma??? 
    Är det så att du är en kontrollerande man, och inte kan acceptera att exet lämnade dig? 
    När dottern är hos dig så ansvarar du för att hon har det bra, vilka hon träffar, etc, och när hon är hos mamman är det hennes ansvar.

  • Anonym (Va!)

    Och vad tänker du att socialtjänsten ska göra?

  • Fredrik77

    OK, jag trodde bara att det är kutym att man presenterar sin nya partner för sitt barns förälder? Men det kanske bara är jag som tycker det då..

  • Anonym (Va!)
    Fredrik77 skrev 2022-06-21 08:53:06 följande:

    OK, jag trodde bara att det är kutym att man presenterar sin nya partner för sitt barns förälder? Men det kanske bara är jag som tycker det då..


    Det är skillnad på kutym och att ringa socialtjänsten...
  • Anonym (aaa)
    Fredrik77 skrev 2022-06-21 08:33:09 följande:
    Mammas nya kille

    Mitt ex har en ny man som jag inte träffat ännu. Nu har denna man vid fyra tillfällen träffat min dotter som är sex år. Jag sa efter första tillfället att jag vill träffa honom innan dottern träffar honom igen. Trots det så har han alltså fått träffa henne tre gånger till. Jag har pratat med vänner och de avråder mig från att ringa soc då det inte är  "förbjudet att vara dum i huvet". Vad ska jag göra?


    Varför ska du träffa honom? 

    Det finns ingen "lag" på att man ska träffa och godkänna sitt ex nya partner. 
    Klart man inte ringer soc för att ens ex träffat någon. Är du avundsjuk?
    Hur hade du själv känt om exet krävt av dig att du inte fick träffa och ta hem en tjej på tex fika och möta barnet, innan ditt ex hade fått träffa henne? 

    Varför har du trott att det är kutym? 
  • Anonym (Gilla läget)

    Så du litar inte på din mammas omdöme, och vad har soc med saken att göra?


    Fredrik77 skrev 2022-06-21 08:53:06 följande:

    OK, jag trodde bara att det är kutym att man presenterar sin nya partner för sitt barns förälder? Men det kanske bara är jag som tycker det då..


    Är det inte lite väl stark överreaktion du har nu? Om det råkar falla sig så att ni ses presenterar man så klart varandra, nu har det inte blivit så. Ta ett chill pill och låt mamsen vara lycklig.
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym (Gilla läget) skrev 2022-06-21 09:05:37 följande:

    Så du litar inte på din mammas omdöme, och vad har soc med saken att göra?


    Är det inte lite väl stark överreaktion du har nu? Om det råkar falla sig så att ni ses presenterar man så klart varandra, nu har det inte blivit så. Ta ett chill pill och låt mamsen vara lycklig.
    Haha läste fel i trådstarten, det är alltså inte DIN mamma utan dotterns mamma. Ok, då är det extremt enkelt. Du har inte att göra med vem din dotter umgås med hemma hos sin mamma, så länge det inte kommer fram att de är pedofiler, gravt kriminella, storknarkare eller liknande.
  • Fredrik77

    Ja, det är ju bara det jag vill kolla. Att killen är normal och inte konstig på nåt sätt. Känns obehagligt att de umgås hemma hos honom och åker i hans bil då jag inte vet hur han är.

  • Anonym (Gilla läget)
    Fredrik77 skrev 2022-06-21 09:14:29 följande:

    Ja, det är ju bara det jag vill kolla. Att killen är normal och inte konstig på nåt sätt. Känns obehagligt att de umgås hemma hos honom och åker i hans bil då jag inte vet hur han är.


    Och det vet du genom att prata med honom i några minuter...? Nej ts, du får kolla med tingsrätten om han är dömd för något, annars har du inte att göra med ditt ex kärleksliv.

    Jag förstår din oro, det är ditt barn, men du kan inte skydda henne i alla lägen. Du träffar killen, han verkar bra, allt klart. Kan lika gärna vara en kvinnomisshandlare, knarkare på deltid, vad som helst som du aldrig får reda på förrän det är för sent. Eller så får du lita på ditt ex omdöme att det förhoppningsvis inte är så.
Svar på tråden Mammas nya kille