• Anonym (Arg granne)

Vem, om någon, är skyldig ersättning?

Grannens katt smet in i vårt hus förra veckan precis innan vi skulle resa iväg.
    Det upptäcktes när vi kom hem. Kattfan har uträttat sina behov lite varstans, rivit ner krukor och allt möjligt. 

Grannen är arga på oss och säger att vi är skyldiga till djurplågeri som inte såg till att huset var tomt innan vi åkte. De vill ha ersättning för veterinären de sökte upp eftersom katten inte fått äta och dricka på flera dagar samt "vem vet vilka giftiga plantor den katt ha tuggat på".
    Vi själva har fått massa saker förstörda och känner att om någon så borde det var VI som får kompensation för allt den ställt till med!?

• Svar på tråden Vem, om någon, är skyldig ersättning?
  • Anonym (Dom)

Det är dom som ska stå för både kattensvård och era skador på huset. Förstår att dom är arga över en oväntad utgift.. Men det är inte ditt problem

• Anonym (Olive)

De får ju ersätta er såklart.
    Stackars lilla kisse! Hoppas ni inte är alltför arga på den, det var ju inte kattens fel. Dock ägarnas som givetvis ska hålla koll på sin katt!

• Fiona M

De ansvarar för sin katt och skadorna den ställer till med.
    Nej, jag vet inte om det funkar så rent juridiskt, men det borde vara så.
    Ni ska iaf inte betala ngt.

• Anonym (Lag)

Kattägaren, se 

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
  • Anonym (Maj)

Med din trista inställning mot en katt som blivit inlåst i flera dagar bryr jag mig inte om du måste betala något ärligt talat. Tror inte du ska betala något iaf. 
    Det får respektive försäkringsbolag avgöra isåfall.  
    Vad tror du en katt gör om den blir inlåst i flera dagar, risk finns att saker går sönder och att den gör sina behov. 

Ägaren har givetvis ansvaret men katter får ju gå fritt också, där gäller inte det strikta ägaransvar som vid hundinnehav. Ni är väl ändå medvetna om att det kanske finns en katt hos grannen, går själv alltid en extra gång runda i huset när vi åker bort. Om nu katten gått in hos er kan den ju inte varit helt främmande för er. Katter brukar inte gå in så gärna i okändas hus.

Kattägarna har säkert gått runt och letat i alla de dagar ni var borta och varit oroliga. Värsta skräcken att ens djur blir inlåst i ett förråd, garage eller dylikt denna tid på året.
    Hoppas det löser sig iaf. 

• Fiona M

Vad menar du?
    Jag har katt, älskar katter, men anser inte att andra har ansvar för mitt djur om jag skulle låta det ströva fritt.

Anonym (Maj) skrev 2022-06-22 12:25:37 följande:

Med din trista inställning mot en katt som blivit inlåst i flera dagar bryr jag mig inte om du måste betala något ärligt talat. 

• Anonym (Maj)
    Fiona M skrev 2022-06-22 12:31:33 följande:

Vad menar du?
    Jag har katt, älskar katter, men anser inte att andra har ansvar för mitt djur om jag skulle låta det ströva fritt.

S. Ts tråkiga kommentar som Kattfan. Att den uträttat sina behov och förstört krukor
    Ja klart inte kul men den har väl fått panik av hunger och törst.

Självfallet har man ansvaret. Samtidigt svårt att ta in en katt och förhindra skador om den är inlåst man inte vet var.
  • Gameofthrones

De ansvarar för allt! Punkt slut. 

• Anonym (Maj)
    Fiona M skrev 2022-06-22 12:31:33 följande:

Vad menar du?

Har inte skrivit att ts har ansvar för katten. Veterinärkostnad får kattägarna stå för. Kan inte tro något annat.
    Däremot tror jag inte de kan kräva något speciellt för hemmet. Om inte värdefulla saker gått sönder. Det är väl att närmast se som en olycka händelsemässigt. De får ta det med respektive försäkringsbolag istället för att tjafsa. 
    Men hoppas det löser sig. 
  • Anonym (Pfft)

Strikt ägaransvar, de ska ersätta ER för skadorna deras katt åstadkommit.

Svar på tråden Vem, om någon, är skyldig ersättning?