• Skofantast

    Foglossning, hur tidigt?

    Hej! 


    När vi väntade vårt första barn fick jag foglossning i vecka 15-16. Det höll i sig hela graviditeten och tyvärr hade jag smärta cirka 1 år även efter förlossningen.

    Nu har vi försökt bli gravida i några månader och jag tycker mig känna av foglossning igen. Tydligen är det ett ämne som heter relaxin som styr det. Kan relaxin utsöndras så snabbt? 


    Vi hade samlag i måndags (med konstaterad ägglossning). Eller är det för tätt inpå? 

  • Svar på tråden Foglossning, hur tidigt?
  • Aliona

    Det är klart att det är för tidigt för foglossning - du har ju inte ens blivit gravid än! 

  • Skofantast
    Aliona skrev 2022-06-22 21:40:07 följande:

    Det är klart att det är för tidigt för foglossning - du har ju inte ens blivit gravid än! 


     


    du verkar inte så påläst över vad relaxin är och hur det påverkar kroppen. men tack för din åsikt 

  • Litorina

    Vid min andra graviditet var foglossning ett av de tidiga symptomen, de som dök upp ett tag innan mensen hade uteblivit, så att säga.  

  • Kronärtskocka

    Vid min första graviditet hade jag bäckensmärta från mitten av graviditeten. Vid min andra graviditet ( som tyvärr blev ett tidigt missfall) var bäckensmärta det första tecknet. Kände av smärtan innan beräknad mens.

    Pratade med en sjukgymnast om det. Hon beskrev att den hormonellt betingade bäckensmärtan kan komma tidigt, och att det finns inte mycket att göra åt den, men att den många gånger ger sig när de höga nivåerna av hormonerna stabiliserat sig. Lugnande att höra, att sova dåligt pga smärta redan innan plusset kom var minst sagt skrämmande. 


    Att känns det redan någon dag efter ägglossning och innan ett ev embryo fäst sig låter tidigt, men hoppas ditt plus kommer! 

  • Lojsan DN

    Hur går det för dig Skofantast? 

    Har precis gått in i vecka 6 och känner av smärta i ländryggen. Jag har haft foglossning med alla mina 4 barn, det har kommit tidigare för varje unge.
    Men att få det nu SÅ tidigt skrämmer mig, hur ska det bli resterande veckor? Förvånad
    Kan knappt sätta på mig mina strumpor som det är nu. 

Svar på tråden Foglossning, hur tidigt?