Anonvm skrev 2022-06-23 23:54:27 följande:
Här är det ingen större skillnad mellan ungdomar och "unga vuxna" bilförare.
Bland de som idag är 18-30 så sitter merparten med telefonen i ena näven mest hela tiden.
Det blir ju inte heller bättre av att de är uppvuxna med inställningen att det mesta sköter sig självt automagiskt i bilen, det anses ju fullt normalt idag att köra upp med automat och få det villkoret i körkortet för fullt friska människor, det anses tydligen fullständigt övermöktigt att lära sig hantera en kopplingspedal och växelspak..... De lär sig att till fullo förlita sig på alla inbyggda säkerhetssystem med anti-dittan och anti-dattan, samt alla varningssystem som blinkar och piper.
Bilen styr själv när man närmar sig en vit linje, den anpassar själv hastigheten till bilen framför, den bromsar själv om du håller på att köra in i något....
Tacka faan för att alla som är uppvuxna och upplärda med allt detta anser att de har uppmörksamhet "till övers" för att bara kolla lite snabbt vad det var som fick telefonen att darra och plinga till....
All denna teknik i bilar som jag absolut inte vill ha är en av de saker som gör mig bitter.
Farthållare tycker jag faktiskt är bekvämt, men i övrigt tycker jag att de flesta nymodigheter i bilar gör oss till sämre chaufförer.
Det kostar dessutom att utveckla denna teknik, något jag absolut inte är intresserad av att betala för.
En grej som jag blir vansinnig av är avtagbar dragkrok, vem vill ha det?
En annan sak är allt detta pipande. Det piper om det blir kallare än 4 grader, det piper om du öppnar dörren elle om du inte har bältet på dig.
Det är som om biltillverkerna tror att jag är helt efterbliven.
Fast med tanke på hur folk kör så kanske det är rätt antagande av producenterna.