• Anonym (pendlaren)

Vad kan jobbet ställa för krav på ens fritid?

Jag jobbar på ett schema där jag jobbar mycket i tre veckor, sedan väldigt lite i tre veckor, inte heltid heller utan 75%. På mina veckor jag jobbar mindre brukar jag hälsa på min pojkvän som bor en bra bit bort, de enstaka arbetspassen jag har då skjutsar han mig till (skulle ta för lång tid att åka tåg+buss annars då jag saknar bil+körkort).

Men arbetsgivaren och den inofficiella minichefen (mest henne) är ganska sura för att jag aldrig kan jobba över och alltid tackar nej för att jag är 25mil bort. Men jag tänker att jag får väl åka vart jag vill när jag är ledig? Måste man vara tillgänglig för övertid? Om jag tex. är ledig 5 dagar i rad bör jag då kunna jobba över åtminstone någon av dem? Blir ju som att ha jour fast obetalt om man måste vara tillgänglig att kunna jobba?

Borde jag då byta schema med jämnare utspridning över 6 veckor så att jag inte kan åka bort så långt så ofta för att kunna jobba övertid?

• Svar på tråden Vad kan jobbet ställa för krav på ens fritid?
  • Lucius Vorenus

Din arbetsgivare kan inte ställa några sådana krav om de inte beordrar övertid och det blir väldigt kostsamt. Fortsätt som du gör och gillar arbetsgivaren inte det så får de lägga om schema.

• EpicF

Så länge du inte har jour så kan du göra vad du vill på din fritid och vara var du vill. Att inte kunna jobba över eller extra på den veckan du jobbar lite är inte heller något de kan få dig till frivilligt, men de kan dock beordra dig till att jobba över. 

• Dexter dot com

Dom kan inte kräva någonting men sluta svara i telefonen när du är ledig för annars riskerar du att bli inbeordrad.

• Anonym (pendlaren)
    Lucius Vorenus skrev 2022-06-24 07:08:01 följande:

Din arbetsgivare kan inte ställa några sådana krav om de inte beordrar övertid och det blir väldigt kostsamt. Fortsätt som du gör och gillar arbetsgivaren inte det så får de lägga om schema.

Är lite orolig för det att de skall lägga om schemat. Inte så mycket chefen då de flesta är nöjda med sina scheman men att minichefen skall påverka så det blir så. Kan man lägga om schema med motiveringen att någon måste kunna jobba övertid?
    EpicF skrev 2022-06-24 07:19:24 följande:

Så länge du inte har jour så kan du göra vad du vill på din fritid och vara var du vill. Att inte kunna jobba över eller extra på den veckan du jobbar lite är inte heller något de kan få dig till frivilligt, men de kan dock beordra dig till att jobba över. 

Tänkte att det är så. Men det är som intrycket jag får att man skall ha en slags jour fast inte få betalt. Att de/hon (minichefen mest) vill att man skall vara tillgänglig för övertid så att hon slipper jaga vikarier hela tiden. Är liksom inte mitt fel att de anställda hon gillar mer än mig har spridd sjukfrånvaro med väldigt kort varsel men att jag förväntas täcka upp för det när/om det händer och ha konstant jour. 

• Anonym (pendlaren)
    Dexter dot com skrev 2022-06-24 07:31:56 följande:

Dom kan inte kräva någonting men sluta svara i telefonen när du är ledig för annars riskerar du att bli inbeordrad.

Bra idé. Tack.
  • EpicF

Nej, man kan inte lägga om schemat med motivering att någon måste jobba övertid. Planerad övertid är inte tillåten. Men ja, de kan lägga om schemat så att set ska passa bättre för verksamheten. 

• Anonvm
    Dexter dot com skrev 2022-06-24 07:31:56 följande:

Skulle precis skriva detta.

Arbetsgivaren önskar givetvis att ha ledig personal tillgänglig för extrapass och som vikarier, detta förstår jag fullt ut.

Men de kan på inga sätt ställa dessa krav, såvida det inte handlar om någon form av jour och/eller beredskap.

Det finns, som det jag citerade, inget som säger att du ens behöver vara nåbar på din fritid.

Dessa svar hade du fått om du kontaktat din fackförening, det skriver jag alltid när denna typen av frågor istället ställs på ett publikt internetforum....
  • Corly

Jag har lite samma problem eftersom jag jobbar på ett rullande schema där ena veckan är packad och nästa luftigare. Jag åker ingenstans då, däremot vill och behöver jag ha min luftiga vecka i fred. Givetvis kan en arbetsgivare inte kräva att arbetstagaren ska stå på en sorts obetald jour utanför ordinarie arbetspass, men det känns ändå som att det är så det ät inom vissa yrken. Jag anser att detta är ett arbetsmiljöproblem.

• Anonym (C)

Ledig är ledig!
    Vill de ha in en att jobba längre pass eller ledig dag får de beordra och det får ske max dagen innan, de kan alltså inte på måndagen beordra dig att jobba onsdagen. 
    Vill de ha dig tillgänglig ska jourersättning betalas ut men då måste det väl ändå finnas ett avtal på jour, det är ju inget de bara kan hitta på.
    Du är inte skyldig att svara i telefon om de ringer på din lediga dag heller. Man kan INTE beordra in på tex sms eller mail utan det måste ske muntligt.
    Inbeordring är dyrt men är du på jobbet och de beordrar dig att stanna x antal timmar till så kan du tyvärr inte säga nej, men du får åtminstone ordentligt betalt.
    Har ni flex kan du förhandla om att du tex stannar 2 h till men då vill du flexa ut 2 h på fredagen tex. 

• Corly

Hur som helst, till TS: Självklart ska du inte byta schema för att vara tillgänglig för inhopp. Du har ett schema som fungerar för ditt liv och du går till de arbetspass du är schemalagd på. Att chefen visar missnöje med att du inte är tillgänglig på din fritid är dåligt chefskap då detta är mer än en arbetsplats kan kräva av en arbetstagare. Du är inte livegen för att du har ett jobb och chefens jobb är att se till att det finns vikarier när ordinarie blir sjuka. Åk till din pojkvän i lugn och ro du. 

Svar på tråden Vad kan jobbet ställa för krav på ens fritid?