• Anonym (Ell)

Psykisk ohälsa - ekonomiskt stöd

Nej det finns det inte.
    Du får försörja din partner om hen varken jobbar eller får sjukpenning.

Det partnern kan göra är att försöka få igenom en utredning och testas mot alla jobb på arbetsmarknaden och få bli det som förr kallades sjukpensionär. Då får ni in mer pengar den vägen.

Jag har själv försörjt en partner helt utan inkomst och det ÄR svårt.
    Men om ni har valet att partnern är inlagd så du kan jobba, varför gör ni inte så? Din partner behöver ju uppenbarligen hjälp.

• Anonym (Ell)
    Anonym (Partner till suicidal) skrev 2022-06-25 09:37:37 följande:
    Min partner har varit inlagd och blivit utskriven, och behöver nu inte vara inlagd för att må bättre utan vara i en trygg miljö med sin familj (tror jag). Hen får vård genom samtal och medicinering, och är inte så pass djupt nere att en inläggning skulle vara det bästa, men mår heller inte så pass bra att jag vill börja arbeta heltid igen och vara borta hela dagarna. Vi har ju även ett barn, och hela familjen behöver varandra just nu känner vi.

Min partner har heller inga svårigheter att få jobb, så snart det blir bättre igen. Vi försöker så gott det går tills den dagen förhoppningsvis kommer. Tack för ditt svar!
    Om din partner har jobbat, finns det ingen SGI så att hen får sjukpenning?

ok jag förstår. Finns det möjlighet att ta hjälp av familj och vänner? Tex att ett syskon eller en vän kommer ett par h varje dag så att du kan jobba undan lite? Det behöver ju inte vara samma person som kommer utan kan ju vara olika. De kan ju ta med partnern tex gå ut på promenad eller gå och bada, saker barnet kan följa med på.
    Det skulle nog partnern må bra av också, att få komma iväg på saker, och ni båda slipper att oroa er för ekonomin om du kan jobba in lite mer pengar.

Hoppas din partner (och du) mår bättre snart!
  • Anonym (Ell)
    Anonym (Partner till suicidal) skrev 2022-06-25 10:26:09 följande:
    Det är sant, tänkte på a-kassa. Det var ju några år sen, och hen fick stöd ett tag under slutet av graviditeten. Sen är det ju föräldrapenning som har varit aktuellt, och nu måste hen väl skriva in sig på arbetsförmedlingen gissar jag om det ska bli aktuellt med SGI igen? När det redan finns ett arbete att falla tillbaka på, så är det nog inte värt att gå igenom den processen för min partner (som inte skulle orka gå på möten och söka arbeten just nu, vilket de nog kommer kräva)?
    Tyvärr så måste man jobba upp sin SGI.
    Har man haft en anställning får man ha ett glapp på 3 månader tror jag, men om man inte haft en anställning nollas SGI:n på 1 dags glapp.

För att jobba upp sin sgi krävs ett visst antal h/månaden i 6 månader men jag är osäker på siffrorna där.

Har din partner varit sjukskriven hela tiden bör dock SGI:n finnas kvar. SGI skyddas av arbete, studier, sjukskrivning och föräldrapenning. Så om din partner haft något av detta hela tiden så kanske det finns en SGI. 
  • Anonym (Ell)
    Anonym (Partner till suicidal) skrev 2022-06-25 11:16:11 följande:
    Jag vill helst inte säga om min partner är en hon eller en han, för att vara mer anonym i ett lite känsligt ämne. "Hen" tänker jag då är ett ganska vedertaget personligt pronomen.
    Du har ju tyvärr redan avslöjat att det är en hon, då du skrivit sjukskrivning under graviditet.
Svar på tråden Psykisk ohälsa - ekonomiskt stöd