Anonym (Partner till suicidal) skrev 2022-06-25 09:37:37 följande:
Min partner har varit inlagd och blivit utskriven, och behöver nu inte vara inlagd för att må bättre utan vara i en trygg miljö med sin familj (tror jag). Hen får vård genom samtal och medicinering, och är inte så pass djupt nere att en inläggning skulle vara det bästa, men mår heller inte så pass bra att jag vill börja arbeta heltid igen och vara borta hela dagarna. Vi har ju även ett barn, och hela familjen behöver varandra just nu känner vi.
Min partner har heller inga svårigheter att få jobb, så snart det blir bättre igen. Vi försöker så gott det går tills den dagen förhoppningsvis kommer. Tack för ditt svar!
Om din partner har jobbat, finns det ingen SGI så att hen får sjukpenning?
ok jag förstår. Finns det möjlighet att ta hjälp av familj och vänner? Tex att ett syskon eller en vän kommer ett par h varje dag så att du kan jobba undan lite? Det behöver ju inte vara samma person som kommer utan kan ju vara olika. De kan ju ta med partnern tex gå ut på promenad eller gå och bada, saker barnet kan följa med på.
Det skulle nog partnern må bra av också, att få komma iväg på saker, och ni båda slipper att oroa er för ekonomin om du kan jobba in lite mer pengar.
Hoppas din partner (och du) mår bättre snart!