Inlägg från: Anonym (Partner till suicidal) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Partner till suicidal)

Psykisk ohälsa - ekonomiskt stöd

Även om ekonomin känns ganska oviktig i sammanhanget, när man har en partner som är deprimerad och i perioder suicidal, så börjar det för vår familj bli ett besvärlig ämne. Min fråga handlar om ekonomiskt stöd när man inte kan arbeta som vanligt till följd av att ens partner lider av psykisk ohälsa.

Vi har ett barn på 2 år, min partner har inget arbete och jag är egenföretagare. Den senaste tiden har varit en svår period för min partner, som bland annat blivit tvångsvårdad av psykiatrin efter ett suicidförsök. Jag har under denna period känt att jag vill och behöver vara hemma mycket och finnas som stöd för min partner, och som egenföretagare kan jag styra mina arbetstider helt själv. Ekonomin har fått bli lidande, till förmån för att min partner ska må bättre.

Vi har levt av sparpengar som
    börjar ta slut. Vår kommun kan enbart erbjuda samtalsstöd till mig som anhörig (vilket jag redan får av samma avdelning som ansvarar för vården av min partner). Försäkringskassan kräver ett läkarintyg för att ge mig ekonomiskt stöd för vård av anhörig i hemmet, och läkaren menar att jag inte ska behöva vara hemma utan att min partner i så fall behöver vara inlagd hos vården i stället. Socialtjänsten kan endast hjälpa oss om vi båda var arbetslösa, och jag behöver då sätta mitt företag i konkurs, sälja vårt hus, bil och så vidare (vilket inte alls är rimligt om vi bara kunde få hjälp en period). Kort sagt, det verkar inte finnas något ekonomiskt stöd att tala om från samhället när man behöver ta hand om en anhörig med psykisk ohälsa. Våra anhöriga har hjälp oss en del, men vi vill inte belasta dem mer än nödvändigt.

Är det någon som känner till en fond eller stiftelse där man som privatperson i vår situation kan söka ekonomiskt stöd? Eller finns det kanske någonting annat som vi inte har tänkt på?

Tacksam för era tankar!

• Svar på tråden Psykisk ohälsa - ekonomiskt stöd
    Anonym (Ell) skrev 2022-06-25 09:03:19 följande:

Nej det finns det inte.
    Du får försörja din partner om hen varken jobbar eller får sjukpenning.

Det partnern kan göra är att försöka få igenom en utredning och testas mot alla jobb på arbetsmarknaden och få bli det som förr kallades sjukpensionär. Då får ni in mer pengar den vägen.

Jag har själv försörjt en partner helt utan inkomst och det ÄR svårt.
    Men om ni har valet att partnern är inlagd så du kan jobba, varför gör ni inte så? Din partner behöver ju uppenbarligen hjälp.

Min partner har varit inlagd och blivit utskriven, och behöver nu inte vara inlagd för att må bättre utan vara i en trygg miljö med sin familj (tror jag). Hen får vård genom samtal och medicinering, och är inte så pass djupt nere att en inläggning skulle vara det bästa, men mår heller inte så pass bra att jag vill börja arbeta heltid igen och vara borta hela dagarna. Vi har ju även ett barn, och hela familjen behöver varandra just nu känner vi.

Min partner har heller inga svårigheter att få jobb, så snart det blir bättre igen. Vi försöker så gott det går tills den dagen förhoppningsvis kommer. Tack för ditt svar!
    Anonym (Sjuk) skrev 2022-06-25 09:21:42 följande:

Det finns stöd från fk för vård av sjuk anhörig  men det kräver läkarintyg.

Går det att han blir inlagd frivilligt för vård? 

Ja precis, men det stödet verkar främst inriktat till vård av exempelvis sina föräldrar i livets slutskede. Jag upplever det som att det finns en lucka för de anhöriga som behöver stödja en närstående med psykisk ohälsa.

Att bli inlagd är ett alternativ som vården har erbjudit om det finns pågående suicidala tankar. Min partner är just nu inte så pass långt nere i sin depression, men inte heller så pass frisk att jag vill börja arbeta heltid igen och vara borta hela dagarna.

Tack för ditt svar!
    SiriH skrev 2022-06-25 09:41:09 följande:

Varför skaffade ni barn när din partner är psykiskt ostabil? hur rättvist är det mot barnet egentligen? Barn förtjänar växa upp i trygghet och inte såhär. Tycker ni är direkt oansvariga och egoistiska som skaffar barn när ni är så ostabila. 

ett alternativ kan ju vara att du låter din partner va och vill hon nu begå självmord så får hon ju göra det, så kan du träffa nån annan mer normal så ditt barn kan växa upp tryggt. Det är inte försent att börja om barnet är ju bara 2 och lär inte minns sin mor ändå

När vi skaffade vårt barn så var min partner frisk, och vi arbetar för att det ska bli så igen så att vårt barn kan få växa upp med båda sina föräldrar. Men tack för ditt svar!
    Anonym (Ell) skrev 2022-06-25 09:55:42 följande:
    Om din partner har jobbat, finns det ingen SGI så att hen får sjukpenning?

ok jag förstår. Finns det möjlighet att ta hjälp av familj och vänner? Tex att ett syskon eller en vän kommer ett par h varje dag så att du kan jobba undan lite? Det behöver ju inte vara samma person som kommer utan kan ju vara olika. De kan ju ta med partnern tex gå ut på promenad eller gå och bada, saker barnet kan följa med på.
    Det skulle nog partnern må bra av också, att få komma iväg på saker, och ni båda slipper att oroa er för ekonomin om du kan jobba in lite mer pengar.

Hoppas din partner (och du) mår bättre snart!
    Min partner har inte haft fast anställning där hen arbetat så kan inte få SGI, men är välkommen tillbaka till arbetet när hen vill och orkar.

Familj och vänner är ett jättestöd, och min partner åker till sina föräldrar och syskon ofta bland annat. Då kan jag arbeta en del, medan vårt barn går i förskola, men inte så mycket som jag skulle behöva. Men det är jättebra att du tar upp den aspekten! Tror att det är många som inte tar stöd av familj och vänner, för att man kanske känner sig som en belastning för dem. För dem som har turen att ha fina och hjälpsamma familjer och vänner (vilket är långt ifrån alla tyvärr) så kan jag verkligen rekommendera att vara öppen med hur man mår och ta emot all kärlek man kan få. Det har hjälpt oss jättemycket!

Tack snälla!
    Anonym (Sjuk) skrev 2022-06-25 10:00:11 följande:
    Även om det används mest för vård av anhöriga i livets slutskede är det även tänkt för situationer som er. Prata med hans läkare. 

Stödet finns där, sen kanske ni inte har rätt till det av någon anledning. 

Okej, ska ta ett varv till med läkaren! Det svaret vi fått
    är att närståendepenning från Försäkringskassan kan betalas ut vid ?sjukdomstillstånd som kan vara livshotande?. i praktiken innebär det att min partner måste vara suicidal (vilket hen inte är just nu) för att det ska räknas som livshotande, och om min partner skulle bli det igen så anser läkaren att hen bör vara inlagd i stället (vilket jag håller med om). Psykiatrin är de som bäst kan ta hand om någon som är suicidal, men depressionen går inte över direkt efter utskrivning tyvärr. Därför tänker jag att en viss tid av vård i hemmet av närstående inte är orimligt, men det håller varken läkaren eller Försäkringskassan med om. Men vi ska fråga igen, tack!

Anonym (Sjuk) skrev 2022-06-25 10:18:49 följande:
    SGI beror inte på anställningsform. Har han jobbat och tjänat pengar vitt?
    Det är sant, tänkte på a-kassa. Det var ju några år sen, och hen fick stöd ett tag under slutet av graviditeten. Sen är det ju föräldrapenning som har varit aktuellt, och nu måste hen väl skriva in sig på arbetsförmedlingen gissar jag om det ska bli aktuellt med SGI igen? När det redan finns ett arbete att falla tillbaka på, så är det nog inte värt att gå igenom den processen för min partner (som inte skulle orka gå på möten och söka arbeten just nu, vilket de nog kommer kräva)?
    Anonym (Sjuk) skrev 2022-06-25 10:31:19 följande:
    Sjukskrivning räcker för att få sjukpenning baserat på SGI. Är han sjukskriven? Det borde ge en del pengar?

AF har inget att göra med föräldrapenning 
    Föräldrapenningen är slut, och hen är inte sjukskriven. Det kompliceras ytterligare av att min partner har en pågående utbildning på distans (dock sommarlov just nu), och då är det ju stöd från CSN som gäller. CSN lån får vi, men när inkomsten från mitt företag till stor del försvunnit är det inte tillräckligt. Vi kan ju komma att behöva flytta till ett billigare boende bland annat, vilket inte alls är orimligt när livets förutsättningar förändras. Det man hade hoppats på är ju dock ett tillfälligt stöd, tills när min partner mår bättre igen.
    Anonym (Ell) skrev 2022-06-25 10:45:55 följande:
    Tyvärr så måste man jobba upp sin SGI.
    Har man haft en anställning får man ha ett glapp på 3 månader tror jag, men om man inte haft en anställning nollas SGI:n på 1 dags glapp.

För att jobba upp sin sgi krävs ett visst antal h/månaden i 6 månader men jag är osäker på siffrorna där.

Har din partner varit sjukskriven hela tiden bör dock SGI:n finnas kvar. SGI skyddas av arbete, studier, sjukskrivning och föräldrapenning. Så om din partner haft något av detta hela tiden så kanske det finns en SGI. 
    Okej, men då kan det vara värt att kolla upp. Det har ju gått från arbete, till sjukskrivning pga graviditeten, till föräldrapenning, till studier. Tack för hjälpen!
    Anonym (Anhörig) skrev 2022-06-25 10:54:59 följande:
    Är tveksam till om du som lekman kan göra så särskilt mycket för att hjälpa henne, den typen av problem du beskriver kräver utbildning och kompetens. Det du kan göra är att skapa rätt förutsättningar för återhämtning hemma men att vara hemma hela tiden bara för att är jag tveksam till. Dessutom är det väl dags för vanlig semester nu?

Har hon en behandlingsplan? Tillåter hon att du är med på möten med läkare och vad säger Dr?
    Ja, hen har en behandlingsplan och vi går på alla möten tillsammans. Läkaren bedömer ju att hen ska klara sig ensam hemma hela dagarna, och menar att inläggning på psykiatrin är det som gäller annars. Vi tänker att det precis efter en inläggning för suicidförsök kanske inte till det bästa att vara ensam mycket, men det verkar som sagt inte finnas något stöd för att möjliggöra något annat. Men du har nog rätt i att jag som lekman ibland vill mer än vad jag kanske kan göra, men vi har båda tyckt att tid tillsammans hjälper.

Vad gäller semester, så ser ju det lite annorlunda ut när man är egenföretagare och inte anställd. Men vi ska försöka njuta av solen och åka på nån liten utflykt kanske. Ekonomi är ju inte det viktigaste just nu, som jag skrev i första inlägget, men jag har fått många bra idéer här på hur vi kan hantera det av alla som skrivit. Tack!
Svar på tråden Psykisk ohälsa - ekonomiskt stöd