Inlägg från: Hotelliggaren |Visa alla inlägg
  • Hotelliggaren

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

klyban skrev 2022-08-05 21:09:32 följande:

1 Praktiskt verkar du inte förstå då, Roe vs. Wade skyddade kvinnornas rätt osv......

2 Såklart domstolen har fel och när den tar ett politiskt beslut.

3 vi vet majoriteten är emot ett abortförbud och denna omröstning bevisade på ett ställe så våga de stå upp för det också, men problem kvarstår ändå pga högsta domstolen tog ett politiskt beslut över en persons rätt äga sin egen kropp.

Dock en positiv sak för dom, det är att nu föds mer icke vita, vilket måste komma som en chock för dom och med tanke på all den rasism man visat mot dessa bra just precis med trumpen.

Hur vet du att en majoritet är emot ett abortförbud? Var har du läst det? Jag tänker att om majoriteten är det kommer denna majoritet i nästa val tillsätta en regering som ändrar på det. Och nåt säger mig att så inte kommer ske. Amerikaner är generellt väldigt religiösa, och i den kristna traditionen ingår att låta vissa värden och principer gå före individen. En sån sak kan vara det ofödda barnets rätt att leva, då det är guds skapelse. Och det livet startar i befruktningsögonblicket. Jag kan inte se att det är en sämre etisk ståndpunkt än att folk får knulla fritt och ta bort foster om man tabbar sig. Lägger ingen egen värdering i det, är för abortmöjlighet även om jag tänker att den i sverige missbrukas lite, precis som det mesta som man är för hemmablind för att uppskatta. andra såna saker är fred, rent vatten och nästan obegränsad billig energi.
  • Hotelliggaren
    AnnaSturesson skrev 2022-08-05 22:30:51 följande:
    About six-in-ten Americans say abortion should be legal in all or most cases

www.pewresearch.org/fact-tank/2022/06/13/about-six-in-ten-americans-say-abortion-should-be-legal-in-all-or-most-cases-2/

Problemet är nog att många amerikaner tycker att andra frågor än abort är viktigast.

Behövs ju i så fall en folkomröstning i just abortfrågan om det ska slå igenom

Ok, där ser man. Ja, naturligtvis kan en regering inte alltid stå för allt man vill och den som är för abort kan ju rösta republikanskt ändå för andra sakers skull. Hur som helst är det ett demokratiskt land, och ansåg de att frågan var viktigare än annat skulle folket driva igenom det. Nu är det som sagt inte nåt abortförbud i USA, det är bara inte längre förbjudet för delstaterna att ha ett förbud. Det är således fortfarande fullt möjligt för en delstat att fortfarande tillåta abort.
  • Hotelliggaren
    AnnaSturesson skrev 2022-08-05 22:54:06 följande:

Problemet är ju att det är så många religiösa tomtar inom politiken så man får den här typen av lagstiftning.  

Fast befolkningen är ju lika religiös den...? I sverige är vi mindre religiösa och därför har vi på ett annat sätt. Amerikaner väljer hur de ska ha det, och vi väljer hur vi ska ha det. Eller tycker du att vi sekulära ska bestämma hur de religiösa amerikanerna ska leva? De har en väldig massa lagar och principer i det landet som vi inte ställer upp på, och vice versa. Inget mer med det.
  • Hotelliggaren
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-06 00:04:03 följande:
    Om man letar efter EN fast och vettig partner innan man börjar ha sex, så behöver inte en oönskad graviditet kännas som en katastrof.  
    Vad gör det för skillnad? En abort är väl lika jobbig oavsett?
  • Hotelliggaren
    klyban skrev 2022-08-06 00:22:32 följande:

Sicka urusla exempel du kommer med.

Men visst är det intressant att du inte förstår äga sin kropp betyder, och där kan man skänka en njure med.

Hotelliggaren skrev 2022-08-05 22:26:36 följande:
    Hur vet du att en majoritet är emot ett abortförbud? Var har du läst det? Jag tänker att om majoriteten är det kommer denna majoritet i nästa val tillsätta en regering som ändrar på det. Och nåt säger mig att så inte kommer ske. Amerikaner är generellt väldigt religiösa, och i den kristna traditionen ingår att låta vissa värden och principer gå före individen. En sån sak kan vara det ofödda barnets rätt att leva, då det är guds skapelse. Och det livet startar i befruktningsögonblicket. Jag kan inte se att det är en sämre etisk ståndpunkt än att folk får knulla fritt och ta bort foster om man tabbar sig. Lägger ingen egen värdering i det, är för abortmöjlighet även om jag tänker att den i sverige missbrukas lite, precis som det mesta som man är för hemmablind för att uppskatta. andra såna saker är fred, rent vatten och nästan obegränsad billig energi.

Om du vet så lite om frågan och att du inte redan vet om denna baskunskap, så har du extremt mycket att läsa upp dig om.

tillhör det allmänbildningen att veta hur många procent av USAs befolkning som ställer sig på ett visst sätt i en fråga? Jag vet inte heller hur många procent som är mot deras fria vapenlagar, dödsstraffet, kriget mot terrorismen... Jag är inte amerikan. Men nu blev jag upplyst om att ca 60% är för aborter. Bra bra. men det har inte direkt redovisats på nyheterna.
  • Hotelliggaren
    klyban skrev 2022-08-06 09:44:39 följande:

Jo, det har det, men siffran är nog lite högre har jag för mig än så.
    Och för frågan är det fundamental fakta, så JA, det bör man veta om och om man diskuterar ämnet.

Googlade vidare och siffran är ganska exakt 60%. Så där hade du ju rätt. Grejen är att man kan diskutera saken ur olika synvinklar. Min tanke är att alla demokratiska länder i världen har olika lagar, regler och politik. Hur kan det komma sig? Jo för att kulturer och förutsättningar är olika beroende på var man befinner sig. Därför ser jag inte att vi i sverige ska sätta oss över deras beslut, lika lite som vi vill att de ska försöka ändra på saker som ur deras synvinkel är galna här. Gör man det är det en sorts imperialism!
    USA har inget förbud mot aborter, skillnaden numer är att en delstatssenat har möjlighet att införa ett förbud. Ledamöterna är tillsatta i demokratisk anda vilket gör det möjligt att byta dem mot såna som står för majoritetens värdegrund. Om de 60 procenten nu prioriterade aborträtten skulle den naturligtvis se till att politiker med samma syn satt på dessa poster. Nu är det naturligtvis inte samma nivå överallt. Vissa stater har kanske 80% för abort, andra 20. Och det kommer naturligtvis spegla de lagar som kommer skapas. Många delstater kommer ha kvar aborträtten, men stater där majoriteten är negativ kommer införa förbud. och som i alla andra frågor får minoriteten stryka på foten. Gäller ju allt i samhället. 
  • Hotelliggaren
    klyban skrev 2022-08-06 10:27:34 följande:
    HAHAHAHAHAHAHA, såklart de behöver, de är sexuellt vakna som  de flesta andra i den åldern och över.
    Anonym (XXX) är en av dem som anser att sex är till för att skaffa barn och inget annat. Kanske skulle flytta till USA?Skrikandes
  • Hotelliggaren
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-06 13:45:47 följande:
    Nej, det är jag verkligen inte! Men jag fattade rätt tidigt, att sex blir bättre om man är ett par som älskar varandra och vill varandra väl... och då är ett gemensamt barn oftast också välkommet. Eller i alla fall inte en katastrof. 

Nu vet ju jag att du är extremt mycket åt andra hållet. Att du träffar vilt främmande kvinnor på hotellrum, bara för sex. Och det är OK för mig. Men blir det en graviditet, så anser jag fortfarande att du har ett ansvar för det barnet sedan - både ekonomiskt och som en fadersgestalt. Det hör till livets villkor.
    Ok, hej du! Allt väl med dig? Ja, jag gör ju som jag vill. Men som du säger följer ett ansvar med det. Jag har satt några barn till världen och jag tror o hoppas att jag överför de värden och trygghet som alla barn ska få. 
    Jag är glad för aborträtten, jag hade haft fler barn utan den. Samtidigt hade det kanske aldrig blivit en graviditet utan den, svårt att säga. Aborträtten är verkligen bra, men med tiden har den blivit mer av "en mänsklig rättighet", än en sista lösning när men trots att man försökt ta ansvar ändå inte lyckats. Jag tror många tänker "äsch, skulle olyckan trots allt vara framme finns ju faktiskt abort" när man i fyllan o vallan tar en chansning. Det är oerhört dubbelt, att kunna utnyttja möjligheten utan att ta den för given.
    Kan oxo nämna att jag har steriliserat mig, nåt av det bästa jag gjort! Och absolut nåt fler män borde göra när man känner att man är klar med barnafödandet.
Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA