• Sun 26 Jun 2022 00:06
    15056 visningar
    10 svar
    10
    15056

    Valde graviditetssymtom som rubrik fast jag inte vet/inte tror?

    Hej! Det här med att hålla mig kort är inte min starka sida, så jag hoppas det är någon som orkar läsa och dela lite kunskap och erfarenheter med mig! Jag har en dotter på 1 år och vi vill snart börja försöka för ett till barn. Vi har just nu oskyddat sex men "avbryter" det liksom. Vi är båda medvetna om att jag kan bli gravid ändå men som sagt så vill vi ju ha en till. Min kropp har varit lite konstig nu sedan min förra mens så jag skulle vilja höra era funderingar.
    Vi hade avbrutet sex ett par gånger runt äl för ca 5v sedan.

    Det började med att min mens varade i 10 dagar ist för 5. Sedan dess har jag haft som mensvärk som ibland håller i sig till och från hela dagarna, men ibland bara känner det någon liten stund på en hel dag. Den strålar sig ibland ner över venusberget och/eller ljumsken.
    Jag har mått illa när jag har ätit i ett par veckor, kvittade vad jag åt. Det har dock nästan blivit helt bra nu.
    Har varit lite extra känslig och gråter ganska lätt till och från.
    I 4 dagar nu har jag känt att det liksom bränner till i brösten ibland. Det är aldrig båda samtidigt, och har varit mest på utsidan av vä bröst. Känns exakt som känslan när mjölken rann till när jag ammade.
    Kände inte alls av äl som skulle varit nu för en vecka sedan.
    Extra uppblåst om magen, speciellt på kvällarna.

    Detta, förutom det med brösten och mensen, kände jag sist jag var gravid. Jag väntar nu på mensen som ska komma om en vecka innan jag gör någonting. Tog ett gravtest på kvällen i lördags som var negativt. Varför tog jag det på kvällen? Bra fråga...

    Vad har ni för tankar? Flyttar sig äl om man blöder fler dagar under mensen än vanligt? Har också övervägt eventuellt något som skulle kunna vara fel, vad skulle det kunna vara isf?
  • Svar på tråden Valde graviditetssymtom som rubrik fast jag inte vet/inte tror?
  • Tue 28 Jun 2022 21:06
    #1

    Lite mer än 1800 pers som sett hittills men ingen som svarat, haha! 
    Men jag fortsätter med min egna tråd så får jag se om någon skulle hoppa in.

    Molvärken i magen har varit lite kraftigare till och från idag så jag ringde 1177. De tyckte att jag skulle ringa vårdcentralen och ta ett nytt gravtest. Hade ju tänkt ta ett nytt gravtest om inte mensen kommit (som ska komma om 4-5 dagar). 
    Ska ringa vc imorrn iaf. Står emellan att ta ett gravtest imorrn bitti eller avvakta tills jag får en tid på vc...

  • Tue 28 Jun 2022 23:43
    #2

    Vet inte om jag har så mycket hjälp att komma med men kan bolla lite tankar åtminstone. :)

    gravtest är ju rätt vanligt att de visar positivt från ÄL+10, själv hade jag blankt test ÄL+10 och svagt positivt på bim(ÄL+14). Så är du ÄL+10 eller senare så kan det vara värt att ta imorgon annars hade jag väntat nån dag till.

    min mens var i 10 dagar första mensen efter missfall. 
    nu Behöver det ju inte vara så att du fått ett tidigt missfall men det är kanske inte omöjligt, eller så är det ett tecken på att nåt annat inte är riktigt som vanligt.

    kan du vara skengravid?

    kan ju såklart vara graviditetssymptom men om du är V5 eller senare borde du ha plussat. både pluss och symptom kommer ju från hcg så har man symptom borde ett pluss synas.

    själv hade jag en period för några år sedan då två eller tre menscykler var jättekort, gick till gym efter två av dem och inget var fel vad de kunde se och strax efter var jag gravid, så har ingen aning om vad det berodde på, ibland reagerar bara kroppen på nåt. Men bra att du kollar upp det om du har ont!

  • Tue 5 Jul 2022 18:41
    #3
    Maymom skrev 2022-06-28 23:43:40 följande:

    Vet inte om jag har så mycket hjälp att komma med men kan bolla lite tankar åtminstone. :)

    gravtest är ju rätt vanligt att de visar positivt från ÄL+10, själv hade jag blankt test ÄL+10 och svagt positivt på bim(ÄL+14). Så är du ÄL+10 eller senare så kan det vara värt att ta imorgon annars hade jag väntat nån dag till.

    min mens var i 10 dagar första mensen efter missfall. 
    nu Behöver det ju inte vara så att du fått ett tidigt missfall men det är kanske inte omöjligt, eller så är det ett tecken på att nåt annat inte är riktigt som vanligt.

    kan du vara skengravid?

    kan ju såklart vara graviditetssymptom men om du är V5 eller senare borde du ha plussat. både pluss och symptom kommer ju från hcg så har man symptom borde ett pluss synas.

    själv hade jag en period för några år sedan då två eller tre menscykler var jättekort, gick till gym efter två av dem och inget var fel vad de kunde se och strax efter var jag gravid, så har ingen aning om vad det berodde på, ibland reagerar bara kroppen på nåt. Men bra att du kollar upp det om du har ont!


    Åh, vad kul att någon tagit sig tid att svara!
    Jag har varit i kontakt med dom på kvinnokliniken nu och har fått en tid på måndag. Har fått mens igen (typ). Små blödningar som kommer lite då och då, så små och de kommer så långsamt att det hinner bli brunt på vägen ut (ursäkta). De ville utesluta eventuell graviditet trots allt, eller tidigt missfall. Har fortfarande samma typ av värk. Lite molvärk som blir lite starkare ibland, och stickningar och hugg på olika ställen i livmodern. Har dessutom upptäckt att min temp har stigit senaste veckan (vet inte när den steg dock) från 37,2 till 37,7-37,8 och den har inte förändrats något. Har aldrig varit med om att jag har haft högre temp om jag inte varit sjuk, inte ens när jag var gravid med min dotter. Har försökt läsa lite om det och vad jag förstår så kan tempen stiga vid äl men sjunker sedan när mensen kommer eller någon dag innan.

    Har varit skengravid förut och detta är något annat... Tror inte att jag är gravid? Eller jag vet inte? Känner bara att något inte är som det ska liksom... Vi har dessutom inte "försökt" bli gravida. Har haft sex oskyddat, men "avbrutet" och sagt blir det så blir det typ. Innan jag fått fram det till dom i vården så blev de typ stränga i rösten på något sätt och skulle förklara för mig att det inte är att skydda sig och att jag minnsan kan bli gravid ändå. Sen när jag sa att det inte gör något om jag skulle vara gravid så ändrade de helt tonläge och sa bara ungefär "jaha...". Haha!
  • Tue 5 Jul 2022 23:27
    #4

    Låter ju lovande med din temp. Den brukar ju hålla sig hög när man är gravid.

    har du tagit nytt graviditetstest? Vilken Dag i cykeln tror du att du är på?

  • Wed 6 Jul 2022 21:58
    #5

    Jag tog ett graviditetstest för att de ville att jag gjorde det innan jag ringde vc förra veckan. Det var negativt... Det var en vecka sedan idag..

    En ny cykel startade ju precis nu då eftersom jag precis fått mens igen. 

    Det här gör mig dum i huvudet, haha.. Har fortfarande samma smärtor i nedre delen av magen. Molvärken är väl iofs mensvärk men har fortfarande de stickande/huggande smärtorna också. Tempen har dock idag gått ner från 37,7 till 37,6 så den är väl påväg neråt. Jag ska försöka att inte tänka så mycket på det nu och se vad de säger på besöket på måndag..

  • Fri 8 Jul 2022 22:04
    #6

    Okej, lite uppdatering ändå.... gillar att bolla lite tankar med folk även om jag i övrigt lägger tankarna åt sidan och försöker avvakta tills jag varit på kvinnokliniken på måndag som sagt...

    -Tempen ligger kvar på 37,6
    -Mensen har betett sig konstigt*
    -Både molvärken och huggen/stickningarna i nedre delen av magen håller sig kvar
    -Magen är väldigt svullen och trög
    -Svettas kopiösa mängder vid minsta lilla aktivitet, även idag då utomhustemperaturen bara legat på runt 20 grader (pga förhöjd kroppstemp?)
    -Det bränner fortfarande till i brösten ibland (men de är inte ömma när jag känner på dom)

    *Mensen skulle ha kommit i söndags. I tisdags fick jag en liten blödning som sedan avtog helt. I onsdags räknar jag att mensen började, men den var även då hackig på något sätt. Blödde lite i taget på något sätt, en blödning här och en blödning där. Inte så långt mellanrum utan jag behövde ju ha mensskydd hela tiden. Men tampong gick inte att använda då jag hatar att dra ut halvtorra tamponger, vilket jag ändå kände att jag behövde göra för att inte ha samma tampong efter ett toabesök. Igår (torsdag) blödde jag ändå som jag normalt brukar göra vid mens, men nu idag har det börjat avta och blödningen är brun som den brukar va i slutet av mensen.

    Såhär brukar min mens se ut i vanliga fall:
    Kommer 9 fall av 10 som en klocka prick på dagen, ibland någon enstaka dag efter. Det börjar med att jag får lite mensvärk några timmar innan och den håller sen i sig ungefär de två första dagarna av blödning. De två-tre första dagarna blöder jag ganska rikligt och behöver ofta byta tampong. Den fjärde dagen har blödningen minskat och under den femte dagen behövs knappt ens ett trosskydd. Ibland tillkommer en sjätte dag med väldigt sparsam blödning. Såhär har den sett ut i alla år. Sen förstår jag att den kan förändras med åren också, men det har kommit i samband med så mycket annat. Jag menar inte att det måste vara så att jag är gravid, men i princip allt pekar ju iaf på någon hormonell obalans i kroppen...

  • Sat 9 Jul 2022 08:24
    #7

    Hmm ja, förstår att du funderar. Att tempen är fortsatt hög tyder ju på att det Kanske inte är mens ändå, men negativt test, så du borde inte vara gravid och förmodligen är det inget missfall heller, om inte väldigt tidigt då så du inte hunnit plussa och det är därför det blir en konstig mens.
    skönt för dig att kolla upp det. 

  • Mon 11 Jul 2022 18:00
    #8

    Nu har jag varit på gyn och de gjorde ett vul, tog ett urinprov och inflammationsprov på livmodern.
    På vul såg allt bra ut, vilket var skönt att höra, urinprovet visade inte på någonting och det sistnämnda dröjer ett tag innan jag får svar på. Men är högst tveksam till att det skulle vara någon inflammation i livmodern.

    Nu spekulerar jag med mig själv, då det har värkt till några gånger om dagen i höger njure de senaste dagarna, på om det inte skulle kunna vara en uvi trots att inget syntes på urinstickan. Har dessutom fått mer ont till och från i ett par dagar nu. Hade uvi, för ett halvår sedan ungefär, som inte syntes på urinprov och jag gick med det så länge att jag fick njurbäckeninflammation och en inflammerad njure (höger). 

    I vilket fall som helst så ska jag ringa vc imorrn och få det kollat.
    Även om jag som sagt inte trodde att jag var gravid så kom besvikelsen som på beställning. Men vi ska snart börja försöka aktivt, när jag mår bättre och så, så jag hoppas det går lika smidigt att bli gravid som det gjorde sist :)

    Tack så mycket för att du har bollat lite med mig Maymom! :)

  • Mon 11 Jul 2022 21:21
    #9

    Så lite så. 


    skönt att allt såg bra ut.
    usch jag har själv haft njurbäckeninflammation flera gånger, det är inte kul, jag känner knappt av uvi så hinner inte få hjälp förrän jag känner smärtan i ryggen.

    förstår att du blev besviken, så fort man får upp det där lilla hoppet så är man fast i det och även om man är inställd på att det till största sannolikhet inte är nåt så gror ju det där lilla hoppet.

    lycka till när ni börjar försöka!

  • Wed 13 Jul 2022 19:15
    #10

    Jaa, asså förutom när jag hade gallsten så har jag inte varit så sjuk som när jag hade njurbäckeninflammationen och inflammationen k njuren, sedan jag var liten. Så det vill jag verkligen inte vara med om igen! 
    Usch då! Det verkar ha blivit så för mig också, men jag får ju iaf ont i magen då.. Tycker det är svårt att bli tagen på allvar av vården med när man inte har de typiska uvi-symtomen. Svider det inte när man kissar så har man inte uvi verkar många tycka... Men usch vad jobbigt för dig att det är så!

    Jag fick iaf antibiotika utskrivet nu för ett par dagar iaf till att börja med trots att vi inte fått provresultaten än, så det känns skönt!

    Tack snälla!

Svar på tråden Valde graviditetssymtom som rubrik fast jag inte vet/inte tror?