• Anonym (E)

Vilken kräm för att ta bort ärr?

Hej jag har ärr på mina armar som är mellan 1-3 år gammla.

Skulle vilja hitta nån kräm eller nått liknande för att få bort lite och minska dom men vet inte vad ja ska köpa. Tänkte om nån har nått tips på nån riktigt bra kräm mot ärr som är bra mot huden och som har mycket effekt. 

• Svar på tråden Vilken kräm för att ta bort ärr?
  • Anonym (V)

Finns inte nått. Är det självskade ärr som är medeldjupa så börjar som försvinna efter 6-7 år. Djupa ärr försvinner aldrig. Rispor försvinner efter 1 år. Man får helt enkelt leva med det man gjort 

• Anonym (E)
    Anonym (V) skrev 2022-06-26 12:46:03 följande:

Finns inte nått. Är det självskade ärr som är medeldjupa så börjar som försvinna efter 6-7 år. Djupa ärr försvinner aldrig. Rispor försvinner efter 1 år. Man får helt enkelt leva med det man gjort 

Jo det finns krämer och vissa oljer som minskar ärr.
  • Anonym (ööö)
    Anonym (E) skrev 2022-06-26 12:48:32 följande:
    Jo det finns krämer och vissa oljer som minskar ärr.
    Om du vet det, varför frågar du? Googla på den produktgruppen så hittar du i så fall något. 
  • Anonym (V)

Klart det finns oljor och krämer. Dock inget som funkar

• Anonym (Bebop)

Någon slags kortisionsalva kan nog hjälpa lite.

• Anonym (Trafikolyckan)

Cicamed scar (tidigare Cicatrix) är en salva som funkar och den går att köpa på apoteket. Testa den!

Jag blev tipsad om den av läkare efter en trafikolycka då jag fick fula ärr i ansiktet. Den rekommenderas bl.a. för eftervård efter operationer och plastikkirugiska ingrepp.

Du måste använda den 2-3 gånger dagligen i några månader innan den ger effekt men den funkar! Mina ärr försvann helt och nu måste man titta väldigt noga för att kunna se något alls.

Den funkar bara på ärr som fortfarande är rödaktiga. Gamla ärr som redan blivit gråvita hjälper det tyvärr inte på, i alla fall inte effektivt. Så sade läkaren till mig i alla fall. Mina ärr var fortfarande röda, men de var helt läkta och jag började använda krämen kanske något år efter olyckan så de var inte helt nya. Om du har äldre ärr så skadar det inte att testa men som sagt nyare ärr funkar den superbra på. Men du måste vara ihärdig och smörja in dem varje dag, ge inte upp för att du inte ser någon förändring första månaderna, plötsligt händer det!!

• Anonym (Bluff)

Det finns inte. Det skulle i så fall vara en kräm som får huden att växa över skadan. Jag har 8 cm tvärs över handflatan från 1970 och även platsen för stygnen syns. 

• Anonym (Trafikolyckan)

Microneedling lär vara effektivt för att minska ärr också, det har jag inte testat själv men kolla upp det. Har du mycket ärr kan det vara värt att investera i en egen apparat. Jag ville köpa en till min dotter som har skurit sig själv men hon ville faktiskt inte ta bort ärren. Hon ville inte använda cicamed salvan heller. Ärren är en del av hennes historia säger hon. 

• Anonym (Bluff)
    Anonym (Bluff) skrev 2022-06-26 14:56:00 följande:

Det finns inte. Det skulle i så fall vara en kräm som får huden att växa över skadan. Jag har 8 cm tvärs över handflatan från 1970 och även platsen för stygnen syns. 

Å resten kanske...Till och med ärr som är 52 år kan synas och vara som ett dike i huden. Ingen kräm skulle kunna  fixa såna. 
  • Anonym (V)

Microneedling hjälper inte. Gör mest bara skada för självskadeärr tyvärr.funkar väldigt bra på rynkor dock. Som sagt lägg dina pengar på nått annat istället och lev med det som hänt dig :) det läker om det är medeldjupt. 

• Glinda från Oz

När jag opererades sa läkaren att jag skulle undvika att exponera ärren för solen helt och ha på kirurgtejp eller plåster i några månader (så inte kläderna skavde emot huden) Det funkade bra och nu syns det inte så mycket. 

Svar på tråden Vilken kräm för att ta bort ärr?