• Janina95

    Sovpåse sommar!

    Hej. 
    Har precis fått hem en sovpåse ifrån H&M.
    Just nu är det ju värmebölja. 
    Dottern är lite över 2månader och vi sover med öppet fönster för det är så varmt.
    Så min fråga är ska barnet sova i sovpåse när det är 24+ grader i huset, med eller utan kortärmad body under? Eller ingen sovpåse alls?
    Förstår inte riktigt anvisningar jag hittar på nätet får inget direkt svar

  • Svar på tråden Sovpåse sommar!
  • student2013

    Bara blöja! Större delen av dotterns första sommar. Hon är född slutet av februari 2018. Super varm sommar. 

  • MsFry

    Självklart inte sovpåse! Bara blöja räcker fint i värmebölja. 


    (skulle du själv vilja sova i sovsäck nu?)

  • Lönnsirap

    Barn har svårt att temperaturreglera första halvåret och troligtvis vill hen nog bara ha blöja, eller möjligen en tunn handduk/lakan.
    Känn på barnet hur varm hen verkar och ha koll på att barnet får i sig vätska.

  • AMCG

    Bara blöja skulle jag haft om det var mina barn. 


    Barn säger generellt till om de fryser men inte om de blir för varma. Bättre att klä dem lättare och klä på mer om de fryser än att de blir för varma. 

  • Janina95

    För att lugna alla, barnet får i sig tillräckligt med vätska, är inte påklädd för mycket.
    Jag ville bara fråga helt enkelt, har inte tänkt att ta på henne den.
    Mitt första barn och vill bara veta allt exakt, och då tabellen på H&M sida var lite otydlig för just mig då jag inte förstod vad menas med TOG och dem där sträcken se bild nedan. 

  • ElaineBenes

    Haft bara blöja och tunn filt när det varit så varmt tidigare år. Ibland kortärmad pyjamas med korta ben eftersom filten sparkats av snabbt ofta. 
    Hade några sovpåsar men som jag aldrig använde.

    Men skulle nog aldrig använt sovpåse över huvud taget på sommaren oavsett väder. Oftast är det alldeles för varmt för det 

  • AMCG
    Janina95 skrev 2022-06-27 19:52:46 följande:

    För att lugna alla, barnet får i sig tillräckligt med vätska, är inte påklädd för mycket.
    Jag ville bara fråga helt enkelt, har inte tänkt att ta på henne den.
    Mitt första barn och vill bara veta allt exakt, och då tabellen på H&M sida var lite otydlig för just mig då jag inte förstod vad menas med TOG och dem där sträcken se bild nedan.  //


    Nu vet jag inte vad det stod i beskrivningen för sovpåsen just du köpte men det ska ha varit angivet tog x.y. Exempelvis om den sovpåse du köpte klassades som tog 1.0 så är sovpåsen idealiskt för inomhustemperaturer enligt tabellen kompletterat med andra plagg. Så för inomhustemperaturer 24-22 C så ska barnet ha sovpåsen och en kortärmad body för tog 1.0 (hade jag själv aldrig valt men kan tänka mig att folk i varmare delar av USA kan tycka det är lite svalt. Jag mötte folk i San Diego med täckjackor och mössor vid 16-17 grader när jag själv gick i shorts. För att vi hade helt olika referensramar), för 20-22 grader så ska du ha sovpåsen och en långärmad body (hade jag inte heller valt för mina barn), för 18-20 grader så ska du välja sovpåsen i kombination med heltäckande pyjamas med fötter (eller sockar) och vid 16-18 så ska du ha sovpåsen med heltäckande pyjamas och en långärmad body. 


    De där bulorna vid tog 3.5 Vidar att sovpåsen är tjockare än övriga ovh ska således brukas vid kallare temperaturer (ned till inomhustemperaturen på 13 grader), 2.5 är också baserad men inte lika mycket, tog 1 är inte vadderad och 0.5 är tunn. 


    Kolla vad som är angett för siffra intill tog på din sovpåse och läs av den kolumnen. Så ska du då mäta temperaturen i sovrummet och välja tilläggsplats till sovpåsen utefter det. 

    Jag förknippar den tabellen mest med USA. Jag med mina nordiska barn kan inte följa den för ungarna svettades  och överhettades. Våra hade sovpåsar men med som mest en långärmad body när det var som kallas och enbart blöja när det var som varmast. 

  • Janina95
    AMCG skrev 2022-06-27 23:32:41 följande:

    Nu vet jag inte vad det stod i beskrivningen för sovpåsen just du köpte men det ska ha varit angivet tog x.y. Exempelvis om den sovpåse du köpte klassades som tog 1.0 så är sovpåsen idealiskt för inomhustemperaturer enligt tabellen kompletterat med andra plagg. Så för inomhustemperaturer 24-22 C så ska barnet ha sovpåsen och en kortärmad body för tog 1.0 (hade jag själv aldrig valt men kan tänka mig att folk i varmare delar av USA kan tycka det är lite svalt. Jag mötte folk i San Diego med täckjackor och mössor vid 16-17 grader när jag själv gick i shorts. För att vi hade helt olika referensramar), för 20-22 grader så ska du ha sovpåsen och en långärmad body (hade jag inte heller valt för mina barn), för 18-20 grader så ska du välja sovpåsen i kombination med heltäckande pyjamas med fötter (eller sockar) och vid 16-18 så ska du ha sovpåsen med heltäckande pyjamas och en långärmad body. 


    De där bulorna vid tog 3.5 Vidar att sovpåsen är tjockare än övriga ovh ska således brukas vid kallare temperaturer (ned till inomhustemperaturen på 13 grader), 2.5 är också baserad men inte lika mycket, tog 1 är inte vadderad och 0.5 är tunn. 


    Kolla vad som är angett för siffra intill tog på din sovpåse och läs av den kolumnen. Så ska du då mäta temperaturen i sovrummet och välja tilläggsplats till sovpåsen utefter det. 

    Jag förknippar den tabellen mest med USA. Jag med mina nordiska barn kan inte följa den för ungarna svettades  och överhettades. Våra hade sovpåsar men med som mest en långärmad body när det var som kallas och enbart blöja när det var som varmast. 


    Tack så mycket för ett bra svar! 
  • Maymom

    Hade bara kört blöja. Första sommaren var det mycket bara blöja här hemma, satt i källaren en vecka när det var som varmast för att få svalka oss.
    annars hade vi mest filt på så tidigt.
    nu när hen är 2 så är det också blöja på natten, täcket sparkas av direkt nu dessa varma nätter.

Svar på tråden Sovpåse sommar!