• AnniePannie

Berätta för barnen, tacksam för era råd

Nu ska vi snart berätta för barnen att vi ska skiljas - hur gör vi detta på skonsammast möjliga sätt? Det är bara jag som vill skiljas, min man tycker att vi har det toppen medan jag tycker att vårt äktenskap är dött sedan många år. Det är helt enkelt jag som "dödar familjen" som min man har uttryckt det. Jag är rädd att han tvingar mig att bli "the bad guy". Barnen är 9, 15 och 18 år. Tacksam för era råd 

• Svar på tråden Berätta för barnen, tacksam för era råd
  • Guldnovan

Troligen förstår de redan en del. Mina hemmavarande var 11 och 16. Det var pappans vilja. Oviktigt egentligen för jag kunde ju inte vägra. Vi sa bara som det var. Kärleken var slut mellan oss och vi var inte lyckliga längre. Föräldrar skulle vi fortfarande vara tillsammans. Det gick bra. Jag bodde kvar i huset nästan två år och de bodde varannan vecka. Jobbigast var för dem pendlingen på pappas vecka eftersom han bytte ort. Att vi två inte var ett par längre var ingen big deal tydligen. Så många kompisar hade skilda föräldrar redan. 
    Det kommer gå bra ska du se. 

• Tecum

Du är ju "the bad guy" i detta sammanhang så du måste stå för det. Säg som det är, du är olycklig och älskar inte din man längre. 
    Varför krångla till det, som någon skrev så förstår barn mer än man tror. 

Svar på tråden Berätta för barnen, tacksam för era råd