• Anonym (hoarder?)

Är jag en hoarder?

Vad krävs för att anses vara en hoarder? Jag tror kanske att jag är en hoarder.

Jag slänger nästan aldrig någonting. Jag har kvar gamla skolböcker från när jag gick i ettan. 30 år sen. Jag har lådor kvar med mina föräldrars saker. Inte allt kanske men en hel del. Massa sånt.

Jag har till och med svårt att städa. Jag har godispapper från flera veckor bak liggande på skrivbordet. Det ser ut som att jag äter något kilo godis om dagen, haha. Kartonger står stlpade under köksbordet med tanken att jag någon gång ska gå till återvinningen med dem. Med mera med mera.

• Svar på tråden Är jag en hoarder?
  • Anonym (Sara)

Jag har också gamla saker kvar från min barndom och lite grann från mina föräldrar. du är ingen horder men borde när du får tid och ork gå igenom dina saker och slänga sådant du inte behöver. 

nu tar jag för givet att ditt hem inte är belamrad med en massa saker? 

• Anonym (S23)
    Anonym (hoarder?) skrev 2022-06-28 18:58:37 följande:
    Är jag en hoarder?

Vad krävs för att anses vara en hoarder? Jag tror kanske att jag är en hoarder.

Jag slänger nästan aldrig någonting. Jag har kvar gamla skolböcker från när jag gick i ettan. 30 år sen. Jag har lådor kvar med mina föräldrars saker. Inte allt kanske men en hel del. Massa sånt.

Jag har till och med svårt att städa. Jag har godispapper från flera veckor bak liggande på skrivbordet. Det ser ut som att jag äter något kilo godis om dagen, haha. Kartonger står stlpade under köksbordet med tanken att jag någon gång ska gå till återvinningen med dem. Med mera med mera.

Ja, om du inte ens slänger skräp är du en horder. 
  • Anonym (M)

Minnes saker är normalt att spara på. Godispapper däremot 

• Anonym (Känslor)
    Anonym (S23) skrev 2022-06-28 19:06:26 följande:
    Får man ångest och hela tiden hittar på ursäkter på varför man vill spara skräpet så har man hoarding tendenser.
    En hoarder kan inte slänga sina skatter då de ser det som att slänga ut en medlem ur familjen. De får panikångest och mår psykiskt och fysiskt dåligt när någon vill slänga tex en tom kartong. Skräpet blir deras partner och de får ofta tunnelseende.

Många hoarders har ofta ett trauma eller NPF problematik i bakgrunden som gör att man blir en samlare.
    Jag själv har svårt att städa då jag känner mig överväldigad av sakerna som ska slängas. Men det betyder inte att jag försvarar att ha kvar skräpet till vilket pris som helst.
  • Anonym (hoarder?)
    Anonym (Sara) skrev 2022-06-28 19:04:11 följande:

Jag har också gamla saker kvar från min barndom och lite grann från mina föräldrar. du är ingen horder men borde när du får tid och ork gå igenom dina saker och slänga sådant du inte behöver. 

nu tar jag för givet att ditt hem inte är belamrad med en massa saker? 

Jo, lite belamrat är det allt. Framför allt är mitt sovrum övermöblerat. Sen står det grejer och kartonger lite varstans.
  • Anonym (hoarder?)
    Anonym (S23) skrev 2022-06-28 19:06:26 följande:
    Misstänkte det.
  • Anonym (hoarder?)
    Anonym (M) skrev 2022-06-28 19:11:06 följande:

Minnes saker är normalt att spara på. Godispapper däremot 

Det är inte minnessaker på det viset. Det är allt möjligt. Gamla kläder. Udda verktyg. Prylar. Allt möjligt.
  • Anonym (hoarder?)
    Anonym (Känslor) skrev 2022-06-28 19:13:51 följande:
    Får man ångest och hela tiden hittar på ursäkter på varför man vill spara skräpet så har man hoarding tendenser.
    En hoarder kan inte slänga sina skatter då de ser det som att slänga ut en medlem ur familjen. De får panikångest och mår psykiskt och fysiskt dåligt när någon vill slänga tex en tom kartong. Skräpet blir deras partner och de får ofta tunnelseende.

Många hoarders har ofta ett trauma eller NPF problematik i bakgrunden som gör att man blir en samlare.
    Jag själv har svårt att städa då jag känner mig överväldigad av sakerna som ska slängas. Men det betyder inte att jag försvarar att ha kvar skräpet till vilket pris som helst.
    Rent skräp som godispapper och ytterkartonger till frysmat har jag inte svårt att slänga egentligen det blir bara inte gjort. Men andra saker som egentligen också är rent skräp men som kommer från min barndom eller mina föräldrar och mormor är mycket mycket svårare. Min mormors korsordslexikon från 80-talet tejpad flera gånger med gröntejp? Den vill jag ha kvar. Just nu i alla fall. Jag får väldigt ont om jag försöker slänga den.
  • Anonym (A)

Nej, det är jag inte.

• Anonym (Sara)
    Anonym (hoarder?) skrev 2022-06-28 19:23:10 följande:
    Det är inte minnessaker på det viset. Det är allt möjligt. Gamla kläder. Udda verktyg. Prylar. Allt möjligt.
    Aha. Ok. Då är du nog en hoarder i alla fall. Att man har en massa godispapper framme kan ju även händ människor som rent allmänt är dålig på att hålla städat. Finns många människor som är lata och bekväma.

så antingen är du en hoarder eller bara väldigt lat. 
Svar på tråden Är jag en hoarder?