• Anonym (Vaccinmedicin)

Vilka vaccin ska man ta som vuxen?

Man får ju ett gäng vaccin när man är barn men inte för att jag vet vad jag fick måste jag erkänna.

Vad bör man ta igen i vuxen ålder och vid ungefär vilken ålder då och med hur många års mellanrum om det gäller stelkramp t ex?

• Svar på tråden Vilka vaccin ska man ta som vuxen?
  • Tow2Mater

Bältros 2 sprutor vid 50 - 60 nån gång, vet inte vilken exakt rekommendation sverige har.

stelkramp brukar väl vara vart tionde år,  eller om man inte minns när vid behov.

• Anonym (Vaccinmedicin)
    Tow2Mater skrev 2022-06-29 17:22:50 följande:

Bältros 2 sprutor vid 50 - 60 nån gång, vet inte vilken exakt rekommendation sverige har.

stelkramp brukar väl vara vart tionde år,  eller om man inte minns när vid behov.

Stelkramp fick jag för drygt 10 år sen när jag tog rabiessprutor men då är det tydligen dags igen för stelkramp.
  • Hyllemor

Mässlingsvaccinet ska man tydligen också uppdatera. De kollade om jag hade antikroppar mot mässling precis innan förlossningen och eftersom jag inte hade det så fick jag vaccin mot det då just för bebisens skull. Hur ofta man ska ta det, har jag dock ingen aning om.

• Anonym (Vaccinmedicin)
    Hyllemor skrev 2022-06-29 17:28:46 följande:

Mässlingsvaccinet ska man tydligen också uppdatera. De kollade om jag hade antikroppar mot mässling precis innan förlossningen och eftersom jag inte hade det så fick jag vaccin mot det då just för bebisens skull. Hur ofta man ska ta det, har jag dock ingen aning om.

Mässlingsvaccin har jag nog inte fått sen jag var liten.

Är det hos vanliga husläkaren man ber om att uppdatera vaccin av alla de slag?
  • Anonym (Få)

Mässlingvaccin? Fanns inte på min tid, Däremot hade jag mässling. Precis som nästan alla andra på den tiden. Enda jag tatt som vuxen är stelkramp.

• Glinda från Oz
    Anonym (Vaccinmedicin) skrev 2022-06-29 17:38:43 följande:
    Mässlingsvaccin har jag nog inte fått sen jag var liten.

Är det hos vanliga husläkaren man ber om att uppdatera vaccin av alla de slag?
    Vissa husläkare gör det säkert (mot en kostnad givetvis, stelkramp kostar t.ex runt 400) det vanligaste är att man vänder sig till privata vaccinationsmottagningar som t.ex Svea vaccin. 
  • Anonym (Sanna)

Följande vaccin rekommenderas i Sverige:
    Vaccin mot covid-19 till alla över 12 år

Vaccin mot difteri och stelkramp enligt barnvaccinationsprogrammet plus påfyllnadsdos var 20e år

Vaccin mot Hepatit B till spädbarn, och till vuxna som löper ökad risk att smittas av Hep.B eller följdsjukdommar orsakade av Hep.B, eller som blivit utsatta för smitta.

Vaccin mot säsongsinfluensa rekommenderas till personer över 65 eller personer som riskerar att drabbas hårdare pga sjukdommar eller tillstånd så som hjärtsjukdommar, diabetes eller graviditet.

Vaccin mot Meningokocker rekommenderas till personer med underliggande sjukdomar som kan medföra allvarlig infektion

Vaccin mot mässling, röda hund och påssjuka enligt barnvaccinationsprogrammet, med en rekommendation att se över sitt skydd vid resor utomlands

Pnemunokockvaccin enligt barnvaccinationsprogrammet, med rekommendation till personer över 2 år med vissa sjukdomar och tillstånd, samt till personer över 65

Poliovaccin rekommenderas en översyn om man ska besöka vissa länder.

Rabiesvaccin rekommenderas till personer som kan tänkas komma i kontakt med rabiesviruset, så som djurvårdare som arbetar med djur i karantän, tulltjänstemän, viltvårdare, mm, eller om man ska åka till en plats där rabies är vanligt förekommande.

Tuberkulosvaccin rekommenderas till barn med ökad risk att smittas.

Det var alla.

• Anonym (Fästing)

TBE-vaccin kan vara bra om du ska vistas i områden där fästingarna bär på TBE-virus i hög utsträckning. TBE-vaccinet får man i omgångar, så man behöver planera i god tid. 

Folk födda vissa år fick inte påfyllning med mässlingsvaccin har jag för mig, så eventuellt kan du behöva det. Tror det gäller en del födda kring 1980, men är osäker. 

• Anonym (A)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-06-29 21:39:47 följande:
    Följande vaccin rekommenderas i Sverige:
    Vaccin mot covid-19 till alla över 12 år

Vaccin mot difteri och stelkramp enligt barnvaccinationsprogrammet plus påfyllnadsdos var 20e år

Vaccin mot Hepatit B till spädbarn, och till vuxna som löper ökad risk att smittas av Hep.B eller följdsjukdommar orsakade av Hep.B, eller som blivit utsatta för smitta.

Vaccin mot säsongsinfluensa rekommenderas till personer över 65 eller personer som riskerar att drabbas hårdare pga sjukdommar eller tillstånd så som hjärtsjukdommar, diabetes eller graviditet.

Vaccin mot Meningokocker rekommenderas till personer med underliggande sjukdomar som kan medföra allvarlig infektion

Vaccin mot mässling, röda hund och påssjuka enligt barnvaccinationsprogrammet, med en rekommendation att se över sitt skydd vid resor utomlands

Pnemunokockvaccin enligt barnvaccinationsprogrammet, med rekommendation till personer över 2 år med vissa sjukdomar och tillstånd, samt till personer över 65

Poliovaccin rekommenderas en översyn om man ska besöka vissa länder.

Rabiesvaccin rekommenderas till personer som kan tänkas komma i kontakt med rabiesviruset, så som djurvårdare som arbetar med djur i karantän, tulltjänstemän, viltvårdare, mm, eller om man ska åka till en plats där rabies är vanligt förekommande.

Tuberkulosvaccin rekommenderas till barn med ökad risk att smittas.

Det var alla.
    Intressant
  • Anonym (såenkeltärdet)

Inga

• Anonym (alla man kan få utom)

Jag rekommenderar att man jabbar sig med allt och lite till som man kan få, de enda jag skulle undvika är svininfluensevaccinet (vilket inte går att få längre ändå, så det är en non-issue) och Modernas covidvaccin. Dessa är de enda jag personligen fått biverkningar av så de rekommenderar jag emot.

Har tagit en hel drös andra vaccinationer utan något som helst problem. 

• Kockobello
    Anonym (såenkeltärdet) skrev 2022-07-01 19:02:03 följande:

Inga

Helt rätt.
  • Anonym (Smurf)
    Kockobello skrev 2022-07-01 19:26:56 följande:
    Helt rätt.
    Stelkrampsvaccin bör tas vart 20:e år som vuxen.
  • Anonym (B)
    Pentra skrev 2022-07-03 18:26:54 följande:

Överhuvudtaget inga alls!

Varför inte?
  • Anonym (Få)
    Anonym (B) skrev 2022-07-03 18:38:52 följande:
    Varför inte?
    För att Pentra inte tror på vaccin, hon tror man blir sjuk av dom. Hon tror inte på vanlig västerländsk sjukvård öht utan tror att alla sjukdomar botas med vitaminer och mineraler. Det är hennes standardsvar på alla kroppsliga besvär och sjukdomar. Läst det i hundratals inlägg här genom åren.
Svar på tråden Vilka vaccin ska man ta som vuxen?