• Anonym (Hmm)

Dödsfall fåglar vindkraftverk

Idag badade jag när både jag o hunden hörde ett stort klonk! 

Fattade först inte vad det var men såg precis hundradels sekunden efter hur en fågel föll lodrätt ner. 

Gick och kollade efter den, såg ut som en hök i sina bästa år. Ögonen fortfarande öppna och båda vingarna brutna. 

Fy fan vad tragiskt det var. :( 

Problemet måste ju lösas. Men hur? 

Kanske med långa band från varje vinge med jämt avstånd i någon färg som fåglar kan se bra ? 

• Svar på tråden Dödsfall fåglar vindkraftverk
  • Anonym (Hmm)

Den var nog stendöd tror jag. Lyfte bort den från grusplanen till gräset. 

• Anonym (Hmm)

Ormvråk var det visst enligt kollegan.

• Anonym (Q)

Jag läste om en norsk studie som hade funnit att man genom att måla bara ett av de tre rotorbladen målades svart kunde minska antalet dödade fåglar med 72%. Det verkar vara en lätt första åtgärd ...

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Q) skrev 2022-06-30 04:06:10 följande:

Jag läste om en norsk studie som hade funnit att man genom att måla bara ett av de tre rotorbladen målades svart kunde minska antalet dödade fåglar med 72%. Det verkar vara en lätt första åtgärd ...

Ja, har hört något liknande. Men hur fungerar det i mörkret då? Tror inte det fungerar i mörker faktiskt. Bättre om de kopplar in led ljus eller har orangea eller röda stripes. Eller sensor om avger något ljud när något kommer för nära, specifikt för fåglar då. Typ något stort rovfågel läte.

Strupen kan de visserligen fastna i med, men förhoppningsvis så dör de inte. 
  • Anonym (Hej)

Vindkraftverk hjälper inte när det inte blåser,  de dödar fåglar och insekter! Idag kostar elen 4-5 kronor/kWh innan skatt/moms mm. mitt i sommaren!!!

Så kärnkraft eller andra lösningar som ger el alla dagar, och inte skördar en massa offer behövs nu!

Svar på tråden Dödsfall fåglar vindkraftverk