Inlägg från: Anonym (man måste vara frisk för att få hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (man måste vara frisk för att få hjälp)

    Har inte råd med psykiatrisk hjälp

    Jag sitter i samma sits. Har sökt psykologhjälp inom psykiatrin utan att få hjälp i flera år. Det är nästan omöjligt numera.

    Det enda om erbjuds om du har något väldigt specifikt problem som en fobi som det finns goda utsikter att bli bra ifrån kan du få 5-10 ggr KBT men samtalsterapier och att få prata med någon i flera år finns numera endast för dem som kan bekosta det själv ca 1200:-/tim.

    Vissa måste söka sig till kyrkan, men även där tar de betalt, ca 400 kr hos diakon.

    Man kan på vissa vårdcentraler och genom extremt tjatade få prata med nån kurator men det är mer jobb än utdelning oftast.

    Sveriges psykiska sjukvård är under all kritik och bland de allra sämsta i Europa enligt undersökningar. Allt de erbjuder är medicinering för allt och mer medicinering för div biverkningar. Många som mår dåligt går på så mycket olika mediciner utan att må bättre, snarare tvärtom eftersom de skulle behöva samtalsvård och alternativa behandlingar som främjade helheten och att få träffa andra i samma situation.

    Hoppas du hittar ett sätt och orkar kämpa. Om du får remiss till psykiatrin till slut brukar men inledningsvis få någon att prata med och under utredningstiden osv.

  • Anonym (man måste vara frisk för att få hjälp)
    Ellie01dill skrev 2022-06-30 15:02:07 följande:

    Jag har inte råd att betala 250/ besök tills jag kommer upp i en viss summa.


    Kolla kyrkan. Man kan få prata gratis med diakoner som har psykoterapuetisk utbildning.

    Vårdcentraler ska också erbjuda men gör det sällan så man får ligga i. Det kostar som vanligt läkarbesök. Man kan få faktura 30 dgr.
Svar på tråden Har inte råd med psykiatrisk hjälp