Inlägg från: Anonym (Ebba) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ebba)

Karate?

Anonym (D) skrev 2022-07-01 22:32:03 följande:
    Om jag hämtat min information från en film så får jag väl hämta det därifrån? Eller har du problem med det?
    Nu kommer sällan ryggradsreflexer på bara kort tid, brukar ta några år av nötande av övningar, jag är gammal brottare, vid 20 års ålder börja pareringar och kast sitta i ryggmärgen, dvs jag kunde komma åt dessa reflexer utan att tänka eller ens veta hur jag gjorde dom, dom bara kom per automatik i vissa lägen.

Var på en tävling i Ryssland, fick möta en högt rankad brottare, vet inte själv vad som hände, men allting stämde, spelade ingen roll vad han gjorde så parera jag och gjorde min kast. jag vann på teknisk överlägsenhet.

Ryssen följde sedan mig hela tävlingen, han satt och stirra på mig i flera timmar gick jag så följde han efter hela dagen, få dessa reflexer kommer sällan utan att träna ofta, du kanske lär dig alla kast o slag, men dom kommer inte komma utan dessa inövade reflexer i alla lägen. liknande med boxare osv, dom levererar en sekvens av reflexmässiga serier när motståndaren minst anar det, eller så slår dom hårt som fan redan från början av sin karriär och utvecklar det vidare, finns sällan mellan lägen, talang eller som Mohammed Ali, spelade ingen roll hur hårt motståndaren än slog så hade han en känsla för situationen o reflexer där efter.
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (D) skrev 2022-07-01 23:26:44 följande:
    Jag har gott om tid på mig, tänker inte sluta vid 30, kan fortsätta ändå upp till 60 om jag lever då. Dessutom har jag gott om tid på mig att nöta och träna, kung fu är att sätta kroppen i press, det borde inte vara problem för mig
    Problem är just ålder, nu är det få som lyckas i hög ålder som Zlatan, Mohammed osv, dom flesta dalar av efter 30 år, man tappar reflexer osv, får stryk av en yngre nästan inom samtliga sporter, bara JO Waldner som lyckats slå ut generationer av Kineser och fick smek namnet "det evigt gröna trädet"(L?o W?) men han har tränat hela sitt liv för att uppnå dessa reflexer.
    Lite det jag menar, sällan man når bra nivåer utan träning som pågått några år.
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (D) skrev 2022-07-01 23:42:00 följande:
    Jag skrev ju några år till att börja med, läste du det jag skrev? 

Dessutom har jag tränat reflexer redan i många år.
    Du har inte mött andra motståndare, alla har olika talanger, ta bara skidåkning, Therese Johaug, där kom Frida Karlsson som 19 åring och slog henne på hemma plan i Holmenkollen, hon är ändå en skiddrottning som insett att det är dax att lägga av. varav det är ålder som styr, därför är det svårt att gå långt om man börjar sent.
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (D) skrev 2022-07-02 00:27:32 följande:
    Jag behöver inte vara världens bästa kung fu fighter, räcker med att vara bland världens bästa.
    Fast man måste ha unika kunskaper, ta "Foppa" han var en playmaker, men han var först ut med offensiva tacklingar mot sina motståndare när han var puck förande, ingen var beredd på denna manöver då den var helt ny, men han hissades upp på "Hall of Fame". på sina unika kunskaper.
  • Anonym (Ebba)
    AndreaBD skrev 2022-07-02 08:35:53 följande:
    Nej tyvärr, det stämmer inte. Japan har en mycket äldre tradition än så. Jag håller själv på med en ju-jutsu-stil från 1660.
    Men om man tar samtliga martial arts masters i Kina, vet inte hur många olika traditioner dessa länder har och olika stilar.

Tar man Xu Xiaodong han är en MMA kille som utmanade olika kampsport mästare i Kina, Det kom först en Tai chi mästare, det tog bara Xu 10 sek att spöa upp den självutnämnda mästaren. Han fortsatte sedan spöa upp flera självutnämnda mästare, finns många klipp på You tube.
    Det gick så långt att Kina dömer han till böter för att han förolämpar Tai chi o kungfu mästare, man dömer även ner han i samhällsklass där han inte får resa över i andraklass i flyg o tåg, inte åka expresståg, skulle han haft barn skulle det gällt även barnen.

Tänkte på detta med självutnämnd mästare som TS påstår han kan bli på kort tid, jag tror TS kommer från Kina, han ser sig som dessa kungfu o tai chi mästare, men när dom möter en riktig MMA kille och åker på stryk redan inom första minuten.

Tänk om Conor Mcgregor skulle åkt till Kina och spöa upp alla deras mästare och förnedrat hela Kinas kultur inom kampsport som Xu gör, Conor är många gånger bättre än Xu, med tanke på domar mot Xu där han döms för att förnedra mästare, domen mot Conor skulle bli att Kina invadera hela Irland.
  • Anonym (Ebba)
    AndreaBD skrev 2022-07-02 12:04:38 följande:
    Jag bara sa emot att påståendet att Japan skulle ha fått kampsport för 200 år ifrån Kina. Det är, som du också säger, mycket äldre. Och Japan har sin tradition så som Kina har sin. Korea har ännu en annan. Sedan är jag inte alls inne på MMA. Alla gör ju inte kampsport för att tävla på det sättet. Det finns andra tävlingsformer också för budo-sporterna, t.ex. såna där man tävlor om snyggaste uförandet av teknikerna, tillsammans med sin partner. 
    Fast samtidigt är det alltid en skillnad o möta en motståndare, man tränar olika inom olika sporter. Jag gick på judo träning som brottare, vi hade helt olika tekniker, som brottare är man van att lyfta upp en kille som gör motstånd, brottare tränar mer styrka.
    Även om tränare var lite tyngre och hade svart bälte berätta han att jag var som att gå mot björn med ren rå styrka, även om han körde med fastlåsning kunde jag lyfta upp han och slå kast som man gör i brottning.

Vad jag berättar är att även om man har grader o bälten avgör det inte om man vinner eller inte, mycket kommer ner till mentaliteten hos personen, vissa är bara vinnare, bli bra handlar om talang, reflexer, uthållighet osv. sedan kan andra träna hela sitt liv och aldrig bli riktigt bra.
Svar på tråden Karate?