• Svar på tråden Varför leasa bil?
  • Anotherone

    Jag gör inte det själv men har väldigt många vänner som gör.
    Några av de argument jag hört:
    Billigare än att köpa
    Jag står inte för värdeminskningen
    Jag får byta efter tre år
    Jag får all service inkluderad
    Jag får däckbyte gratis, det ingår
    Jag vill inte ta lån
    Roligt, man kan byta märke när leasingperioden är slut

    För egen del har det inte varit aktuellt men det är för att konceptet "ny bil" aldrig lockat oss, vi kör bättre begagnat och vill varken ha lån eller höga månadsavgifter.
    Skulle vi välja att satsa på ny bil så skulle jag lusläsa avtal och upplägg och jämföra med att tex. ta lån på tre år och sen se vad jag hade för värde kvar (om jag köpte) jämfört med vad jag kan få köpa loss en leasad bil för och vad jag erlagt i leasing under åren.  Jag skulle också noga kontrollera uppläggen kring hur många mil man får köra, hur regleras slitage (vi har barn). 

  • Guldnovan
    Anotherone skrev 2022-07-02 18:36:11 följande:

    Jag gör inte det själv men har väldigt många vänner som gör.
    Några av de argument jag hört:
    Billigare än att köpa
    Jag står inte för värdeminskningen
    Jag får byta efter tre år
    Jag får all service inkluderad
    Jag får däckbyte gratis, det ingår
    Jag vill inte ta lån
    Roligt, man kan byta märke när leasingperioden är slut

    För egen del har det inte varit aktuellt men det är för att konceptet "ny bil" aldrig lockat oss, vi kör bättre begagnat och vill varken ha lån eller höga månadsavgifter.
    Skulle vi välja att satsa på ny bil så skulle jag lusläsa avtal och upplägg och jämföra med att tex. ta lån på tre år och sen se vad jag hade för värde kvar (om jag köpte) jämfört med vad jag kan få köpa loss en leasad bil för och vad jag erlagt i leasing under åren.  Jag skulle också noga kontrollera uppläggen kring hur många mil man får köra, hur regleras slitage (vi har barn). 


    Ursäkta ts för min trådkap!
    Anotherone: Låter helt underbart för mig som har en -03:a som kostat mycket i rep. Vet du något om vad det kan kosta? Eller var  man tar reda på sånt? 
  • Anotherone
    Guldnovan skrev 2022-07-02 18:40:18 följande:
    Ursäkta ts för min trådkap!
    Anotherone: Låter helt underbart för mig som har en -03:a som kostat mycket i rep. Vet du något om vad det kan kosta? Eller var  man tar reda på sånt? 
    Nu vill jag vara tydlig med att det här är sånt som man har sagt till mig. Jag har ingen aning om ifall allt detta stämmer! Därav att jag skulle göra väldigt noggrann research om vi någonsin var nyfikna på att skaffa ny bil och såg leasing som ett alternativ. 
    Men jag tror att man kan hitta mycket info på respektive bilhandlares sajter. 
    Som exempelvis Kia;

    Kia Privatleasing ? Aktuella kampanjer | Kia

    Eller MG som vår granne leasar, via Hedin bil:
    MG ? Recharge yourself | Hedin Bil


    Eller Volkswagen:
    Volkswagen Privatleasing - ny leasingbil privat


    Inser direkt att försäkring är exempel på en kostnad som tillkommer, i alla fall på Kia och Volkswagen, MG kollade jag inte så noga. Men det är ju inte gratis direkt. Så det är "inte bara" leasingkostnaden per månad man ska räkna på. 

  • Guldnovan
    Anotherone skrev 2022-07-02 20:04:04 följande:
    Nu vill jag vara tydlig med att det här är sånt som man har sagt till mig. Jag har ingen aning om ifall allt detta stämmer! Därav att jag skulle göra väldigt noggrann research om vi någonsin var nyfikna på att skaffa ny bil och såg leasing som ett alternativ. 
    Men jag tror att man kan hitta mycket info på respektive bilhandlares sajter. 
    Som exempelvis Kia;

    Kia Privatleasing ? Aktuella kampanjer | Kia

    Eller MG som vår granne leasar, via Hedin bil:
    MG ? Recharge yourself | Hedin Bil


    Eller Volkswagen:
    Volkswagen Privatleasing - ny leasingbil privat


    Inser direkt att försäkring är exempel på en kostnad som tillkommer, i alla fall på Kia och Volkswagen, MG kollade jag inte så noga. Men det är ju inte gratis direkt. Så det är "inte bara" leasingkostnaden per månad man ska räkna på. 


     Ja jag förstår att det är vad folk sagt. Man kanske också undviker det negativa dessutom.
    Troligen  är det för dyrt för mig ändå. Vore det en bra deal skulle nog fler ha det. Tack iaf {#emotions_dlg.flower}
  • elsi
    Anotherone skrev 2022-07-02 18:36:11 följande:

    Jag gör inte det själv men har väldigt många vänner som gör.
    Några av de argument jag hört:
    Billigare än att köpa
    Jag står inte för värdeminskningen
    Jag får byta efter tre år
    Jag får all service inkluderad
    Jag får däckbyte gratis, det ingår
    Jag vill inte ta lån
    Roligt, man kan byta märke när leasingperioden är slut


    I stort sett dessa saker som gjort att vi valt leasing. Plus att man slipper stå med reparationer och kostnader för dessa. Vi har tidigare haft otur med "bättre begagnade bilar" och nu slipper vi allt sånt, dels för att bilen är så pass ny att det inte hände och om nåt händer så ingår det ju i den totala kostnaden.

    Billigare än att köpa vet jag inte, men sinnesfrid är också värt en del för oss i alla fall.
  • Jonnynilsson
    Anotherone skrev 2022-07-02 18:36:11 följande:

    Jag gör inte det själv men har väldigt många vänner som gör.
    Några av de argument jag hört:
    Billigare än att köpa
    Jag står inte för värdeminskningen
    Jag får byta efter tre år
    Jag får all service inkluderad
    Jag får däckbyte gratis, det ingår
    Jag vill inte ta lån
    Roligt, man kan byta märke när leasingperioden är slut

    För egen del har det inte varit aktuellt men det är för att konceptet "ny bil" aldrig lockat oss, vi kör bättre begagnat och vill varken ha lån eller höga månadsavgifter.
    Skulle vi välja att satsa på ny bil så skulle jag lusläsa avtal och upplägg och jämföra med att tex. ta lån på tre år och sen se vad jag hade för värde kvar (om jag köpte) jämfört med vad jag kan få köpa loss en leasad bil för och vad jag erlagt i leasing under åren.  Jag skulle också noga kontrollera uppläggen kring hur många mil man får köra, hur regleras slitage (vi har barn). 


    Det är starka argument du framför för att leasa bil. Det är bara en liten detalj och det är skador på bilen måste regleras direkt via försäkringen och kostar därmed självrisk varje gång. Även mindre parkeringsskador som man kanske låter bli att åtgärda när man äger bilen måste fixas. Annars blir det väldigt dyrt vid återlämnandet av bilen.

    En kollega hade tre försäkringsärenden första året. Kanske väldig otur men vem har en bil som är helt utan en endast repa eller dörruppslag?

    Jag köper oftast ettåriga bilar och kör dem ett par år. Då har det stora nybilsraset varit och man brukar inte behöva reparera bilen under de åren. När bilarna närmar sig 7-8 tusen mil är det dags för byte. Senaste bytet kostade mig 150 000 när jag bytte efter ungefär fyra år till en fyra år yngre ettåring. Ibland har bilhandlarna kampanjer och då skall man passa på. Har dock blivit svårare senaste året då begagnatpriserna gått upp enormt.
  • Anotherone
    Jonnynilsson skrev 2022-07-06 13:13:45 följande:
    Det är starka argument du framför för att leasa bil. Det är bara en liten detalj och det är skador på bilen måste regleras direkt via försäkringen och kostar därmed självrisk varje gång. Även mindre parkeringsskador som man kanske låter bli att åtgärda när man äger bilen måste fixas. Annars blir det väldigt dyrt vid återlämnandet av bilen.

    En kollega hade tre försäkringsärenden första året. Kanske väldig otur men vem har en bil som är helt utan en endast repa eller dörruppslag?

    Jag köper oftast ettåriga bilar och kör dem ett par år. Då har det stora nybilsraset varit och man brukar inte behöva reparera bilen under de åren. När bilarna närmar sig 7-8 tusen mil är det dags för byte. Senaste bytet kostade mig 150 000 när jag bytte efter ungefär fyra år till en fyra år yngre ettåring. Ibland har bilhandlarna kampanjer och då skall man passa på. Har dock blivit svårare senaste året då begagnatpriserna gått upp enormt.
    Jag själv leasar inte bil och har inte för avsikt att göra heller. Så det jag angett, vilket också står, är vad folk har sagt till mig. Vår modell liknar din, bättre begagnat. De senaste åren har man kunnat köpa och sen sälja 1,5 år till samma pris. 
  • daljian

    Vill ha elbil, men inte beredd att köpa.
    Dels vill vi testa elbil, vilket vi nu har gjort ett tag.
    Dels har utvecklingen av elbilar gått ganska snabbt och om det fortsätter så tror jag en elbil som är tre år kommer kännas "gammal".
    Köper kanske nästa elbil.

  • nytt eller gammalt
    daljian skrev 2022-07-06 20:09:52 följande:

    Vill ha elbil, men inte beredd att köpa.
    Dels vill vi testa elbil, vilket vi nu har gjort ett tag.
    Dels har utvecklingen av elbilar gått ganska snabbt och om det fortsätter så tror jag en elbil som är tre år kommer kännas "gammal".
    Köper kanske nästa elbil.


    Hur mycket kostar det att leasa en elbil? 
  • daljian
    nytt eller gammalt skrev 2022-07-06 20:12:32 följande:
    Hur mycket kostar det att leasa en elbil? 
    Beror på flera parametrar.
    Vi betalar 3900 för en Kia Eniro. Då tar vi försäkring och vinterdäck utanför avtalet då det blev billigare. Tror det var 2000 mil per år. 
  • Mia99
    nytt eller gammalt skrev 2022-07-06 20:12:32 följande:
    Hur mycket kostar det att leasa en elbil? 
    Min Volvo XC40 Pure Electric går på runt 6500 i månaden för tre års leasing. Den är då fullutrustad med i princip allt och med maxad mileage. Rätt dyrt, jag vet, men för min del är det värt bekvämligheten och den totala smidigheten. Det beror på vad man vill prioritera i livet.
  • Hobgoblin
    daljian skrev 2022-07-06 21:16:55 följande:
    Beror på flera parametrar.
    Vi betalar 3900 för en Kia Eniro. Då tar vi försäkring och vinterdäck utanför avtalet då det blev billigare. Tror det var 2000 mil per år. 
    Vad har den kostat och vad kostar en när den ska lämnas tillbaka?
    Du kommer ju aldrig att äga en leasingbil!
    Vad har du för handpenning att ta vidare till nästa bil?
  • PH76
    Anotherone skrev 2022-07-02 18:36:11 följande:

    Jag gör inte det själv men har väldigt många vänner som gör.
    Några av de argument jag hört:
    Billigare än att köpa
    Jag står inte för värdeminskningen
    Jag får byta efter tre år
    Jag får all service inkluderad
    Jag får däckbyte gratis, det ingår
    Jag vill inte ta lån
    Roligt, man kan byta märke när leasingperioden är slut

    För egen del har det inte varit aktuellt men det är för att konceptet "ny bil" aldrig lockat oss, vi kör bättre begagnat och vill varken ha lån eller höga månadsavgifter.
    Skulle vi välja att satsa på ny bil så skulle jag lusläsa avtal och upplägg och jämföra med att tex. ta lån på tre år och sen se vad jag hade för värde kvar (om jag köpte) jämfört med vad jag kan få köpa loss en leasad bil för och vad jag erlagt i leasing under åren.  Jag skulle också noga kontrollera uppläggen kring hur många mil man får köra, hur regleras slitage (vi har barn). 


    Vad säger att "leasarna" inta kollar upp, och räknar på det punkter du nämner?
  • Mia99
    Hobgoblin skrev 2022-07-06 21:26:30 följande:
    Vad har den kostat och vad kostar en när den ska lämnas tillbaka?
    Du kommer ju aldrig att äga en leasingbil!
    Vad har du för handpenning att ta vidare till nästa bil?
    Det finns en dold fälla som man kanske inte alltid räknar med, och det är värdeminskningen. Om man räknar med att köpa en ny bil var tredje år, så får man räkna med att man får tillbaka cirka hälften av bilens nypris när det är dags att byta.

    En bil på 400 KSEK kommer efter tre år att ha kostat 200 KSEK, dvs 70 KSEK per år. Fördelat per månad blir det alltså 5.500 kr. Det är en kostnad som bilägaren får ta.

    Vill man inte byta bil så ofta, så är det naturligtvis andra summor som gäller, men man får ändå inte missa att räkna med avskrivningen.
  • Hobgoblin
    elsi skrev 2022-07-06 12:30:30 följande:
    I stort sett dessa saker som gjort att vi valt leasing. Plus att man slipper stå med reparationer och kostnader för dessa. Vi har tidigare haft otur med "bättre begagnade bilar" och nu slipper vi allt sånt, dels för att bilen är så pass ny att det inte hände och om nåt händer så ingår det ju i den totala kostnaden.

    Billigare än att köpa vet jag inte, men sinnesfrid är också värt en del för oss i alla fall.
    Är ju en kalylerad kostnad det också.....hoppas man 
  • Hobgoblin

    Min Mazda 3 kostade mig 2200/månad och då ägde jag bilen fullt ut!
    Att leasa privat är nog ingen bra deal alls
    SMS- lån de lux typ-.....

  • Mia99
    Hobgoblin skrev 2022-07-06 22:20:36 följande:

    Min Mazda 3 kostade mig 2200/månad och då ägde jag bilen fullt ut!
    Att leasa privat är nog ingen bra deal alls
    SMS- lån de lux typ-.....


    Jämför du leasing i tre år med att köpa ny bil och sälja efter tre år för att köpa en ny, så är kostnaden ungefär samma, 10% plus minus. Det gäller förstås om du inte överstiger det överenskomna antalet körda mil för en leasad bil.

    Köper du en begagnad bil eller behåller din bil längre än tre år, så kan man inte längre jämföra eftersom man inte leasar äldre bilar.
  • daljian
    Hobgoblin skrev 2022-07-06 21:26:30 följande:
    Vad har den kostat och vad kostar en när den ska lämnas tillbaka?
    Du kommer ju aldrig att äga en leasingbil!
    Vad har du för handpenning att ta vidare till nästa bil?
    Vad har den kostat:
    3900*12*3 + fösäkring * 3år + vinterdäck.
    Utöver det bränsle. Har kört 440 mil än så länge (från mars) till nu och tankar med spotpris. Månaderna har sett ut såhär hittills: (juli, ..., mars): 2+37+176+126+55: 396 SEK
    Det ger milpris på 90 öre moms och skatter inräknat, dock exkluderat nätavgift - vilken jag betalar oavsett men med den blir det lite till. 

    Efter tre år lämnas bilen tillbaks, och beroende på skador och övermil (11SEK/mil) kan det kosta pengar att lämnna tillbaks den, men det är löpande kostnader man har oavsett (även en ägd bil kostar att köra och reparera). 

    Angående handpenning (eller pengar över huvud taget) kan man tänka att man lägger pengar i en bil år 0 (minst 500k i dagsläget), som man sedan säljer vid år 3, eller sprider ut det under perioden (leasing).

    De pengarna man hade behövt ta ut för att lägga på insats kan istället ligga kvar där man har dem, fonder exvis.
    Så svaret på frågan är vad jag hade innan har jag kvar.

    Säger inte att det ena är bättre än det andra, har ägt nya & begagnade bilar och nu lesing. Vår andra bil köpte vi ny och har kört den 10k mil. Den har de sista åren efter att lånen betalts nog varit hyffsat billig, dock var senaste servicen i dyraste laget på 15k och bränslet är riktigt dyrt. 

    Den ryker nog snart till förmån för en till elbil.
  • Anotherone
    PH76 skrev 2022-07-06 21:37:32 följande:
    Vad säger att "leasarna" inta kollar upp, och räknar på det punkter du nämner?

    Det förutsätter jag att de som vill leasa gör. Att alla som har för avsikt att göra ett större köp är smarta konsumenter.

    Min erfarenhet av de jag känner som leasat är att ungefär 50% är nöjda, de vill inte äga och tycker det är smidigt att leasa. Sen har vi dem som inte förstått överhuvudtaget vad leasing innebär utan tror att om tre år "får" man bilen. Ungefär som att köpa på avbetalning. Någon som inte fattat att man inte får slita hur som helst på bilen (barn + djur) och någon som kört alldeles för många mil och blivit påförd väldigt stora kostnader i efterhand. 


     

  • Alexi

    Vi tycker det är grymt bra med leasing. Vi slipper lägga ut en stor summa på att köpa bil. Och vi slipper ta risken för att en viss modell, tex dieselbil, blir totalt omodern på några år och därmed lågt andrahandsvärde.

    Vi har två fräscha bilar på uppfarten som alltid fungerar, en är helt ny och går dessutom på el.

Svar på tråden Varför leasa bil?