• Anonym (Ts)

Bebis hård i magen - bra mat?

Har en drygt 8-mån bebis som ÄLSKAR mat men som lätt blir hård i magen av det. Inte förstoppad utan bara hård. Vad är bra att ge för att motverka det? Testat päron och katrinplommonpure och det hjälper lite men inte massor.

Bebis vill knappt amma mer, så kan inte göra det -  vi kör lite mjölk, morgonamning och ersättning annars. 

Vill inte motverka matgladheten heller eftersom bebisen är så himla glad i alla nya smaker, och vi försöker skynda  långsamt med maten. Men tips på bra saker för små krånglande hårda magar?

• Svar på tråden Bebis hård i magen - bra mat?
  • Anonym (Gammal är äkdst)

Mer blåbär, mer plommon, mer  päron och mer Messmör. Gammal kunskap från norr. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Gammal är äkdst) skrev 2022-07-02 20:12:37 följande:

Mer blåbär, mer plommon, mer  päron och mer Messmör. Gammal kunskap från norr. 

Messmör?? (Jag älskar messmör men är det lösgörande??)
  • Anonym (Glad bebis)

Är bebisen väldigt glad i mat så skulle jag prova spä ut maten med lite mer vatten, såvida den fortfarande inte äter sig mätt på fast föda (så den inte blir mätt av vatten). Då är det samma mängd mat som innan men lite mer vatten till tarmarna. Ger du gröt kan du blanda gröten lite lösare, och med katrinplommonpuré som smak. Speciellt mitt barn blev hård i magen av fast gröt :)

Anonym (Ts) skrev 2022-07-02 20:19:10 följande:
    Messmör?? (Jag älskar messmör men är det lösgörande??)
    Messmör är ett bra sätt att hålla igång magen på de små. Här uppe har vi satt i messmör i vällingen i generationer. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Glad bebis) skrev 2022-07-02 20:56:15 följande:

Är bebisen väldigt glad i mat så skulle jag prova spä ut maten med lite mer vatten, såvida den fortfarande inte äter sig mätt på fast föda (så den inte blir mätt av vatten). Då är det samma mängd mat som innan men lite mer vatten till tarmarna. Ger du gröt kan du blanda gröten lite lösare, och med katrinplommonpuré som smak. Speciellt mitt barn blev hård i magen av fast gröt :)

Ah! Ska testa! Vi ger komplement till maten med men jag vill inte hindra en smakglad och matglad bebis att utforska mat heller :)
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Gammal är äkdst) skrev 2022-07-02 21:04:06 följande:
    Messmör är ett bra sätt att hålla igång magen på de små. Här uppe har vi satt i messmör i vällingen i generationer. 

Åhå. 

Jag som älskar det och ofta har det hemma .

• Aliona

Säger som några andra här - messmör absolut bäst! 

• Anonym (Vete)

Äldsta dottern blev hård i magen av för mycket vete. Så fundera lite på om det kan vara något särskilt som stoppar upp?

Anonym (Ts) skrev 2022-07-02 21:18:33 följande:

Åhå. 

Jag som älskar det och ofta har det hemma .

Testa ge henne 1-2 tsk I eller på något hon äter I några dagar. 
  • CCA

Messmör är dom sagt välkänt. Päron kan tyvärr vara stoppande för vissa.
    Min dotter klarade inte av fullkorn så gröten och vällingen kunde hon inte äta efter åldern på förpackningen (och hon åt det inte dagligen heller för det klarade inte hennes mage)

• Anonym (Ts)

Har hört att en del hävdar att messmör är för salt? Men en bebis över 8 mån som bara får 1 tsk, det känns som såna små mängder.

Svar på tråden Bebis hård i magen - bra mat?