• Anonym (Trådstartare)

Namn till en liten tjej i magen

Vi väntar en flicka och har totalt fastnat på flicknamn som börjar på E nu. Vi tycker dock lite olika om namnen vilka vi anser vara hårda eller mjuka namn. Någon som orkar kommentera vad ni tycker om dessa namn? Vilka tycker ni är finast? 

Ebba
    Ester
    Edith
    Elsa
    Ellie
    Emilia
    Elvira
    Elise
    Emma
    Elsie
    Ellen
    Elin
    Ella
    Elina

• Svar på tråden Namn till en liten tjej i magen
  • Anonym (EochE)

Alla namn i listan är fina, men både Edith och Ellen råkar vara mina absoluta favoritnamn Glad

• Anonym (Elina)

Ebba - tycker inte om. Hade en mobbare i skolan som hette Ebba. 

Ester - jag tänker på en gammal tant. Vi hade en gammal tant i familjen med namnet när jag var barn. Hon var nära hundra. 
    Edith - ganska fint. Lite stolt och kaxigt, men snällt. Som min gammelfaster. 
    Elsa - Uttjatat
    Ellie - känns ofärdigt på något sätt
    Emilia - Fint
    Elvira - Enda jag går upp i huvudet är Elvira Madigan 
    Elise - Kan jag inte säga utan att le
    Emma - Lite intetsägande men ok. Lite som Anna. 
    Elsie - nja
    Ellen - Ellen dellen 
    Elin - tråkigt
    Ella - tänker på teknikern i Lucifer. 
    Elina - är mitt namn. Med långt e och kort i. Som i filmen. Fast jag kom före filmen förstås. Helt ok namn men jag får rätta uttalet ganska ofta för folk vill uttala det med kort e och långt i. 
  • Anonym (H)

Edith och Elvira tycker jag är finast 

• Anonym (GR)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2022-07-03 00:20:40 följande:
    Namn till en liten tjej i magen

Vi väntar en flicka och har totalt fastnat på flicknamn som börjar på E nu. Vi tycker dock lite olika om namnen vilka vi anser vara hårda eller mjuka namn. Någon som orkar kommentera vad ni tycker om dessa namn? Vilka tycker ni är finast? 

Ebba
    Ester
    Edith
    Elsa
    Ellie
    Emilia
    Elvira
    Elise
    Emma
    Elsie
    Ellen
    Elin
    Ella
    Elina

Eller Eva, Erika, Esmeralda, Emer, Elise, Emina, Elly
  • Anonym (Fina!)

Skulle lätt välja alla. Min dotter heter Emma, min farmor Emilia och mormors syster Ellen. 
    Finast är nog sista, Elina. Inte så många än som heter det men det är nog på väg uppåt. Vet en ettåring och en femåring. 

• Anonym (Fina!)
    Anonym (Fina!) skrev 2022-07-03 02:49:14 följande:

Skulle lätt välja alla. Min dotter heter Emma, min farmor Emilia och mormors syster Ellen. 
    Finast är nog sista, Elina. Inte så många än som heter det men det är nog på väg uppåt. Vet en ettåring och en femåring. 

Min katt heter faktiskt Ester. 
  • Anonym (Blandat)
    Ebba- gräsligt
    Ester- ganska fint
    Edith- hemskt
    Elsa- nja...
    Ellie- för utländskt, tänker bara på Dallas
    Emilia- jättefint
    Elvira- ogillar
    Elise- egentligen fint, men bäddad för fel uttal
    Emma- superfint! Hade vårt andra barn hetat om han varit flicka
    Elsie- inte fint, hette vår skolsköterska
    Ellen- fint
    Elin- fint
    Ella- nja...
    Elina- fint
  • Anonym (Ä)

Ebba - Fint. Ganska hårt. Jag tänker på Ebba och Didrik och tyckte om den serien. 
    Ester - Helt ok. Hårt för mig. Förknippar det med väldigt gamla människor (som nu troligtvis inte ens lever längre). 
    Edith - Aldrig tyckt om. Men jag upplever det som ett mjukt namn. Jag får ett obehag av det namnet på samma sätt som namnet Agata. Jag vet inte varför. 
    Elsa - Fint. Mjukt. Tänker på Frozen. 
    Ellie - Fint. Smeknamn. Mjukt. Associerar inte namnet med något alls.  
    Emilia - Fint. Mjukt. Tänker på en gammal klasskompis som hette så som jag tyckte om. 
    Elvira - Fint. Mjukt. Tänker på min avlidna farmor. 
    Elise - Gillar det inte. Mjukt. 
    Emma - Fint. Mjukt. Vanligt. Tänker på en klasskamrat som var lite udda. 
    Elsie - Fint. Mjukt. Tänker på min frisör från barndomen som hette så. Hon hade salong i källaren på sitt hus. 
    Ellen - Fint. Mjukt. Väldigt vanligt. Fanns många Ellen när jag växte upp. Ellen A, Ellen S , Ellen i parallellklassen, Ellen på fotbollen och några fler som jag inte direkt kände. 
    Elin - Fint. Mjukt men vanligt och flera i skolan som hette så. 
    Ella - Fint. Mjukt. Tänker på en gammal kollega som nog börjar närma sig pensionsåldern.  
    Elina - Gillar det inte. Mjukt. Tänker på Östeuropa av okänd anledning. För mig känns det som att det är någon som gillar namnet Lina men tycker det är för vanligt och slängde på en bokstav Elina (hade lika gärna kunnat blivit Alina eller Olina). 

• Anonym (Elin)

Allra vackrast är Elin! Drömmen om Elin?

• 2102tänker

Hej, alla tycker väl olika men ur den listan tycker jag att Ebba, Ester, Elsa, Emilia, Emma och Elin är de finaste. Personligen gillar jag även namnet Eleanor.

Ebba: Kvinnligt, stadigt, starkt
    Ester: Låter äventyrligt, som ur en saga, fint
    Edith: Tråkigt, tantigt
    Elsa: Fint, kanske väl uttjatat men ändå fint
    Ellie: Låter som ett hästnamn
    Emilia: Sött
    Elvira: Näe
    Elise: Njaa
    Emma: Fint
    Elsie: Ännu ett hästnamn
    Ellen: Blä
    Elin: Fint, klassiskt
    Ella: Nej nej nej. Betyder "hon" eller "henne" på Spanska... 
    Elina: Nix, låter "påhittad" för att vara annorlunda

Svar på tråden Namn till en liten tjej i magen