• Sun 3 Jul 2022 16:06
    2679 visningar
    11 svar
    11
    2679

    Ensam vårdnad

    Hej
    Jag har ensam vårdnad om min son.
    Han har umgänge med sin pappa varannan helg.
    Han ska opereras till hösten och jag funderar på hur det fungerar om operationen infaller på umgänges vecka. Då han kommer må dåligt efter operationen och jag vill ha koll på Han.
    Har jag rätt att neka umgänge den helgen, då det är bäst för min son eller måste Han dit ändå då det är han helg? 
    Vet inte riktigt vad man har rätt till som vårdnadshavare, får ju inte heller bryta mot deras umgänges rätt. Men är det skillnad då det är operationen? 

  • Svar på tråden Ensam vårdnad
  • Sun 3 Jul 2022 21:35
    #1

    Det bästa ur barnets perspektiv är väl om ni föräldrar lyckas föra en dialog kring det hela och få till någon form av uppgörelse med barnets bästa i fokus?

    Detta är ju en engångshändelse, inget som är ständigt återkommande. I det stora hela är det skit sak samma vem ungen är med denna helg, bara h*n får den omvårdnad h*n behöver, så att denna kanske skrämmande händelse blir så bra som möjligt.

    Det jag stör mig aningen på i ditt inlägg är att du formulerar dig att "jag vill ha koll på han" och "då blir det bäst för min son"

    Är du helt säker på att det är ur barnets perspektiv du resonerar när du vill ha h*n hos dig denna helg efter operationen? Eller är det kanske mer för att det känns bättre för dig själv?
    Skulle det kanske kännas bättre för dig om du ställer krav på att fadern deltar i dialogen med vården kring ingreppet och eftervården?

    Krasst juridiskt gör du precis som du behagar eftersom du är ensam vårdandshavare.
    Men genom detta faller ett blytungt ansvar på dig ensam att fatta beslut som faktiskt är "bäst för barnet", se till att axla detta ansvar med stolthet och på största allvar.

  • Sun 3 Jul 2022 21:43
    #2

    För mig känns det självklart att "neka" umgänge om han är nyopererad, då lär han inte kunna ta hand om ett barn under den tiden. När han är återställd återgår ni till ert vanliga schema, men du kanske kan besöka honom med barnet någon gång under tiden så de ändå får ses lite.

  • Sun 3 Jul 2022 21:46
    #3

    Vem ska opereras? Det är något luddigt i ts. 

  • Sun 3 Jul 2022 21:47
    #4

    Oj! Är det sonen som ska opereras kanske? I så fall måste han ju vara hemma medan han tillfrisknar, men samma där att de kanske kan ses lite grann om pojken orkar.

  • Sun 3 Jul 2022 22:09
    #5
    Mortiscia80 skrev 2022-07-03 21:47:31 följande:

    Oj! Är det sonen som ska opereras kanske? I så fall måste han ju vara hemma medan han tillfrisknar, men samma där att de kanske kan ses lite grann om pojken orkar.


    Jag tolkade sonen och du pappan. Det kan faktiskt vara vilket som. 
  • Sun 3 Jul 2022 22:09
    #6
    Mortiscia80 skrev 2022-07-03 21:47:31 följande:

    Oj! Är det sonen som ska opereras kanske? I så fall måste han ju vara hemma medan han tillfrisknar, men samma där att de kanske kan ses lite grann om pojken orkar.


    Jag tolkade sonen och du pappan. Det kan faktiskt vara vilket som. 
  • Sun 3 Jul 2022 22:53
    #7
    Guldnovan skrev 2022-07-03 22:09:22 följande:
    Jag tolkade sonen och du pappan. Det kan faktiskt vara vilket som. 
    Ja faktiskt :) Men oavsett vem som opereras så känns det som att umgänget får stå tillbaka tills personen är friskare.
  • Sun 3 Jul 2022 23:11
    #8
    Mortiscia80 skrev 2022-07-03 22:53:20 följande:
    Ja faktiskt :) Men oavsett vem som opereras så känns det som att umgänget får stå tillbaka tills personen är friskare.
    Ja absolut. Det är barnets väl som går före. 
  • Mon 4 Jul 2022 07:26
    #9

    Tack för svar, är min son som ska opereras. Han är inte en bra föräldrar där av jag fick ensam vårdnad. Och ja det bästa hade ju varit att prata men i detta fallet går det inte att kommunicera med varandra. Jag undrar bara vad jag har juridiskt rätt till. 

  • Mon 4 Jul 2022 07:31
    #10
    Anonvm skrev 2022-07-03 21:35:28 följande:

    Det bästa ur barnets perspektiv är väl om ni föräldrar lyckas föra en dialog kring det hela och få till någon form av uppgörelse med barnets bästa i fokus?

    Detta är ju en engångshändelse, inget som är ständigt återkommande. I det stora hela är det skit sak samma vem ungen är med denna helg, bara h*n får den omvårdnad h*n behöver, så att denna kanske skrämmande händelse blir så bra som möjligt.

    Det jag stör mig aningen på i ditt inlägg är att du formulerar dig att "jag vill ha koll på han" och "då blir det bäst för min son"

    Är du helt säker på att det är ur barnets perspektiv du resonerar när du vill ha h*n hos dig denna helg efter operationen? Eller är det kanske mer för att det känns bättre för dig själv?
    Skulle det kanske kännas bättre för dig om du ställer krav på att fadern deltar i dialogen med vården kring ingreppet och eftervården?

    Krasst juridiskt gör du precis som du behagar eftersom du är ensam vårdandshavare.
    Men genom detta faller ett blytungt ansvar på dig ensam att fatta beslut som faktiskt är "bäst för barnet", se till att axla detta ansvar med stolthet och på största allvar.


    I detta fallet, fick jag ensam vårdnad då han inte är en bra förälder och tyvärr går det inte att kommunicera med honom. Vill bara veta hur det fungerar juridisk. Då jag har rätt att se till min sons bästa men han har ju även juridiskt rätt med umgänge 
  • Magica­l
    Mon 4 Jul 2022 08:28
    #11

    Har du ensam vårdnad och det händer en sån ovanlig sak som en operation, så får det så klart konsekvenser. Du kan bestämma att sonen inte ska åka till pappan (trots umgängesbeslut), men stöd dig då gärna på läkares rekommendation. Var tydlig i god tid till pappan! Du vill inte få på halsen att han inte visste, eller säger att du bara gjort så här för att vara dum etc. 

    Skriftlig info: "Pga XX operation som sker datum YY, kommer XX behöva vara hemma under perioden ZZ, tills allt har läkt efter operationen. Det innebär att umgänget helgen ÖÖ inte kan ske". 

    (kan pappan hälsa på sonen nån timme istället? Tex på sjukhuset, eller sen under konvalescenstiden?)

Svar på tråden Ensam vårdnad