Vilken del av det? Allt?
Alltså alla dessa diagnoser, personlighetsdrag/störningar osv hänger till viss mån ihop, har kriterier som passar in flera olika osv så det är lite av en snårskog.
Jag har levt med två kvinnor, ena diagnostiserad bipolär och andra adhd. Den förstnämnda har länge tänkt att hon har adhd, alltså långt efter att vi separerade. Men det tror jag inte, det är ju en del hyper i bipolär också varvat med att må dåligt och inte vara det. Den andra fick adhd diagnos som vuxen men nu med lite distans till det förhållandet så tror jag inte hon har det. Snarare personlighetsstörning av något slag då hon inte är direkt hyper. Mer att hon inte har något som helst inre lugn och gärna ser till att det är konstant drama och kaos, att andra mår sämre än henne, projiceringar av problem och dåligt mående etc. Det är inte adhd för mig i alla fall. Men men jag är inte psykolog och vi är inte tillsammans så hon får väl ta sina egna beslut.
Men att leva med dessa kvinnor var väldigt illa för mina gränser. Jag är en person som springer på alla bollar. Om någon mår dåligt försöker jag lösa problemen och mår själv dåligt om jag inte kan göra det. Spelar ingen roll om det är mentalt eller fysiskt, arbete, hemma eller vad som. Detta gör att jag tummar på mina gränser väldigt mycket i jakten på "lösningen". Sen har båda kvinnorna gemensamt att de lite granna skiter i andras gränser. Den första för att hon faktiskt (åtminstone då) mådde dåligt och det trumfade. Hon hade en separationsångest som inte var av denna värld och jagade mig konstant med samtal och sms där hon försökte få mig att komma hem. Ja en massa annat också såklart men i stort var det nog det här som dödade förhållandet. Kvävd är ett ord, och livrädd för att hon skulle skada sig eller försöka ta livet av sig om jag motsatte mig det.
Den andra med diagnos adhd var egentligen tusen resor värre med gränserna. ADHD, åtminstone i min erfarenhet har effekten att man inte har någon impulskontroll, eller åtminstone dålig sådan. Då tar man beslut och gör saker utan att faktiskt tänka efter. Detta kan då te sig som egoistiskt även om man är en ytterst empatisk person. Skulle man se på besluten med logik utifrån personen så blir det lite enklare. Jag tror dock den andra kvinnan hade långt mer stora issues än ADHD. Eller så här, hon har levt ett halvt liv utan impulskontroll och bara "kört på", samtidigt som hon haft en dålig uppväxt med suddiga gränser och konstiga ramar för normer. Så mina gränser betydde inget för de matchade inte hennes, och det känns som att hon hade som livsmission att bryta ner mina. Komplicerat minst sagt och VÄLDIGT destruktivt för alla inblandade.
Vad jag menar är att ska man leva med någon som har en form av NPF problematik eller personlighetsstörning så ska man ta det på allvar. Hon/han som lider av detta måste både inse att problemet finns och ta ansvar genom vård. En bra psykologkontakt är viktigt, kanske även regelbunden par terapi. Jag var för ung när jag var med kvinna 1 och för hårt manipulerad av kvinna 2. Först nu efteråt så förstår jag hur det hänger ihop och vad jag borde ha gjort.
Om du har problem med din partner och denne har något av ovan problem och inte vill söka hjälp utifrån, då är det antagligen dödsdömt. Ett liv av psykologisk misshandel för dig och lidande för din partner, tills det tar slut på ett eller annat sätt.