• Sun 3 Jul 2022 23:01
    1947 visningar
    3 svar
    3
    1947

    Någon högstadielärare som kan hjälpa mig?

    Min tonåring gick ut högstadiet nu i sommar och snart väntar gymnasiet!

    Jag har några frågor ang några av betygen och hur man ska tolka dem. 
    Sätts alltid betygen baserat på omdömena som läraren lämnar på skolplattformen?

    Tonåringen har ett par betyg som jag är osäker på hur det är bedömt och hur någon annan skulle bedömt samma omdöme. 

  • Svar på tråden Någon högstadielärare som kan hjälpa mig?
  • Anonym (Lärar­e)
    Sun 3 Jul 2022 23:10
    #1

    Nej, eleven måste uppnå minst E på samtliga kunskapskrav för att få E. Eleven måste ha övervägande minst C för att få D. Eleven måste uppnå minst C på samtliga kunskapskrav för att få C. Och så vidare.

    Det betyder att om en elev har A på precis allting utom en viss del där hen har E blir slutbetyget D.

    Lärarens kommentarer betyder egentligen ingenting, de är till för att eleven ska kunna utvecklas. Vad du menar med omdömen är svårt att veta, är det då kommentarer eller har hen satt omdömen i form av betygsgraderingar? När läraren sätter betyg gör hen det utifrån all information hen har om eleven, vilket betyder att allt kanske inte finns i skolplattformen, men det mesta borde finnas där. Det beror helt och hållet på hur just er skola jobbar med plattformen, om vartenda litet omdöme ska in där eller om det är mer övergripande.

    Hur som helst är betygen satta och det tjänar inget till att undra. Jag kan garantera att olika lärare tänker olika kring betyg, omdömen, nivåer osv men det finns en bred konsensus trots det, så om du slänger fram en enda uppgift så kommer du få lika många olika svar som antalet lärare du frågar. Om du däremot lägger fram all information om ditt barns uppvisade förmågor kommer det finnas en betydligt större andel samstämmighet. En enda uppgift kan sällan påverka ett betyg, det kan du också ta med dig.

  • Sun 3 Jul 2022 23:32
    #2

    Tack för bra svar!

    Läroplattformen används flitigt av lärarna och alla bedömningar i alla delkurser läggs där. 

    Det betyg som jag funderar över är ett ämne där tonåringen har 8 st C och 2 st A i omdömen på delkurserna men hen fick ett D i betyg. Jag tycker det är konstigt att hen fick ett lägre betyg än lägsta omdömet. Om du förstår hur jag menar?

    I ett annat ämne fick hen ett E där det var 4 st E och 5 st C i omdömena. 

    Jag förstår dock att de kanske går på något annat än omdömena de själva har satt efter varje avslutat delmoment och tänker att det såklart är ett rätt betyg.

    Det känns bara väldigt trist om det skulle kunnat ha varit några extra poäng, för i just det här fallet är det de få poängen som gjorde att hen missade sitt förstahandsval medan de 3 bästa vännerna kom in. Och det gör såklart ont i hjärtat att se dem gå vidare mot drömskolan medan vår tonåring får stanna här. Men sådant är livet och det kommer förhoppningsvis något gott ur det i slutändan.

  • Anonym (Lärar­e)
    Mon 4 Jul 2022 09:22
    #3
    Goldies skrev 2022-07-03 23:32:48 följande:

    Tack för bra svar!

    Läroplattformen används flitigt av lärarna och alla bedömningar i alla delkurser läggs där. 

    Det betyg som jag funderar över är ett ämne där tonåringen har 8 st C och 2 st A i omdömen på delkurserna men hen fick ett D i betyg. Jag tycker det är konstigt att hen fick ett lägre betyg än lägsta omdömet. Om du förstår hur jag menar?

    I ett annat ämne fick hen ett E där det var 4 st E och 5 st C i omdömena. 

    Jag förstår dock att de kanske går på något annat än omdömena de själva har satt efter varje avslutat delmoment och tänker att det såklart är ett rätt betyg.

    Det känns bara väldigt trist om det skulle kunnat ha varit några extra poäng, för i just det här fallet är det de få poängen som gjorde att hen missade sitt förstahandsval medan de 3 bästa vännerna kom in. Och det gör såklart ont i hjärtat att se dem gå vidare mot drömskolan medan vår tonåring får stanna här. Men sådant är livet och det kommer förhoppningsvis något gott ur det i slutändan.


    Nu är det så här att man varken kan eller får sätta betyg på delkurser, det är totalt fel. Man ska faktiskt inte ens sätta betyg på enskilda uppgifter eller moment, men man gör det för att underlätta för både elev, lärare och andra att förstå vilken nivå elevens kunskaper motsvarar. Ni kan inte titta på delkurserna utan måste titta på prov, inlämningar, presentationer, alla examinationer kort sagt, samt det hen uppvisat under lektionerna.

    Min tanke är att ditt barn alltså har en del av kunskapskraven som inte når över E, och det hade varit värt att veta vad det var i så fall. Det hade varit önskvärt att läraren hade meddelat det eller åtminstone att det skulle förmedlats på något sätt, genom just ett omdöme, ungefär som "på just denna uppgift/denna del av kunskapskravet når du bara en E-nivå".

    I det andra ämnet borde hen ha fått D om man bara tittar på omdömena men samma där, man kan inte titta på dem utan det handlar om delar av kunskapskrav, och det är inte samma sak alls. Exempel: en elev kan hålla en muntlig presentation och pricka in vissa delar av kunskapskraven, hen får C på just presentationen, men sammantaget efter kursen har hen inte uppvisat minst C på resten eller övervägande del, då blir det lägre betyg och bara ett E. Så sluta titta på delkurser, enskilda examinationer osv för betygssättningen fungerar bara inte så.

    Jag utgår nu ifrån att lärarna satt betygen korrekt utifrån Skolverkets riktlinjer men som i ditt andra exempel med fyra E och fem C kan hen mycket väl ha arbetat utifrån en äldre modell där man uppskattar en elevs förmågor på ett mer kompenserande sätt, man "känner" att eleven generellt ligger på en viss nivå, trots att hen uppvisar C-nivå på vissa delar, eller så gäller samma där att man felaktigt sätter generella omdömen på en uppgift istället för att markera delar av kunskapskrav.

    När jag själv ger omdömen får eleven alltid flera olika omdömen på samma uppgift, utifrån delar av kunskapskraven som vi på skolan kommit överens om hänger samman, t ex vid presentation hur kontakt med åhörarna fungerar, om eleven visar säkerhet, hur man använder presentationstekniskt material mm. Bara där har du tre olika delar. Dessutom tillkommer så klart innehållet också. Jag kan omöjligt dra ihop alla de bitarna och sätta en enda bokstav som motsvarar nivån, för i så fall måste jag sätta den lägsta för att det ska bli korrekt, och det blir, som du ser, helt fel eftersom eleven kan ha nått mycket högre på vissa delar. Eleven måste ju få veta vilka delar detta är och vad som behöver förbättras.

    För att få sinnesfrid skulle jag prata med läraren som satte D när ditt barn har åtta C och två A. Hen ska kunna motivera sin betygssättning utifrån vad en elev har uppvisat, och man ska alltid utgå från de högsta nivåerna, inte något slags genomsnitt. Om eleven visar kunskaper på A-nivå gäller det även om det så bara är en enda gång.
Svar på tråden Någon högstadielärare som kan hjälpa mig?