• Anonym (Jag vill så gärna jobba, som alla andra)

HUR kan man hitta jobb, om man har tomt CV?

Hej,

P.g.a jobbig uppväxt, så har jag haft det kämpigt med skolan. Jag har levt i en våldsam hemmiljö och kom äntligen ifrån familjen i ung vuxenålder. Jag sökte direkt till en skolan för att få betyg, jag har aldrig fick chansen till att få. Skolan går bra.

Men jag är så ledsen för att jag aldrig får ett jobb sidan om. Många av mina klasskompisar verkar jobba inom vården, men jag får inget jobb därifrån. Ingenstans nappar.

Jag funderar lite på lager, men jag vet inte om jag vågar spendera pengar för att få truckkörtkort för att sedan inte få något lagerjobb alls. Då kommer jag bara känna att pengar gick åt skogen i onödan.

Jag kan inte hitta jobb någonstans. Ibland får jag svar på att man gått vidare med andra kandidater och ibland får jag inget svar alls och det är inte konstigt, med tanken på att jag har ingenting att skriva i mitt CV.  Jag har aldrig haft sommarjobb, jag har levt ett mycket kontrollerad och isolerat liv, vilket det har gjort att jag inte jobbat eller gjort någonting i mitt liv innan jag fick hjälp med att komma bort ifrån familjen.

Jag är väldigt sugen på att ha jobb. Jag tycker det är kul att man gör annonser för flyktingar och jag blir glad över att många flyktingar får hjälp. Men det har också fått mig att tänka om man gjorde en liknade annons för mig, hur snabbt jobb skulle jag få då? Jag skulle bli så glad! Jag har försökt själv, göra inlägg på facebook på olika jobb-facebookgrupper, men ingenstans får jag respons.

Jag vill så gärna jobba! Hade varit så kul att få lön och så!

• Svar på tråden HUR kan man hitta jobb, om man har tomt CV?
  • Anonym (gl)

Lycka till med ditt sökande. Hoppas det löser sig! 
    Har du kollat med vänner och bekanta om någon kan få i dig någonstans? 

• Anonym (Kvitter)

Hur gammal är du?

Jag är teamledare på ett städföretag, jag hade inte sett ditt tomma CV som ett totalt nono.
    Vi brukar se till att ha en blandad grupp hos oss, och nu expanderar vi kraftigt.

Jag har anställt två personer med olika, ganska stora, problem under mina år. Det visadet sig i ena fallet vara en kanonanställning. Bra på att jobba kan man vara även om man inte har det på pränt!

Var i landet bor du?

• Anonym (Nk)

Men hur gammal är du egentligen? Du låter ung och då brukar det inte vara nått direkt problem med tomt CV. 

Restaurangbranschen skriker efter folk, framförallt i sommartider så skicka in spontana ansökningar till lite olika ställen eller gå dit. Framförallt säsongsöppna ställen brukar ha det svårt. 

Ärligt talat, man ska inte ljuga men shit samma, skriv i ditt CV att du jobbat glasskiosk eller dylikt som sommarjobb tidigare. Skriv att du tycker service är kul och att du gillar fart och att träffa nya människor. Ord som ?stresstålig? är bra att få med också. 

Jag skickade in en ansökan spontant till ett ställe som var en franchisetagare så tog samma CV o Personligt brev och skiva till alla sånna restauranger i stan. Typ alla svarade och jag jobbade där sen sommar och extra. 

All lycka till!!! 

• Anonym (qqq)

Det finns en del jobb som inte kräver att man har examen från skolan, jag fattade det som att du studerar ff. 
    Jag har en son i liknande sits, han är 21. Vi har tittat runt på extrajobb, tex fodoora, volt, städjobb. Kanske inte är drömjobb men vad spelar det för roll om man bara ska jobba på tex helger? 

• Anonym (Dobby)

Jag undrar som de andra hur gammal du är. Någon gång börjar vi alla från noll (Förutom de vars föräldrar krattat manegen i form av sommarjobb eller kontakter, så klart. Men jag tillhör inte den gruppen.) 

Det som stod på min cv när jag fick mitt första jobb var föreningsengagemang. Jag hade suttit i styrelser och kunde uppge andra styrelsemedlemmar som referenser. Volontärjobb på tex Röda korset eller Stadsmissionen är inte bara bra för sakens skull utan kan också det ge referenser. 

Hör med dina studiekompisar om de kan kolla på sina jobb om det behövs extra folk. Använd de kontakter du har. 

• Anonym (Annica)

Hur ser din ansökan/CV ut? Du kanske har råkat skriva något där som arbetsgivarna tolkar negativt?
    Har dina kompisar någon idé om vad du kan förbättra/framhäva för att bli mer attraktiv på arbetsmarknaden?

Anonym (Kvitter) skrev 2022-07-04 05:14:05 följande:

Hur gammal är du?

Jag är teamledare på ett städföretag, jag hade inte sett ditt tomma CV som ett totalt nono.
    Vi brukar se till att ha en blandad grupp hos oss, och nu expanderar vi kraftigt.

Jag har anställt två personer med olika, ganska stora, problem under mina år. Det visadet sig i ena fallet vara en kanonanställning. Bra på att jobba kan man vara även om man inte har det på pränt!

Var i landet bor du?

Om du skriver utan att vara anonym kan jag kontakta dig via PM. :)

Jag är 29.

Anonym (Dobby) skrev 2022-07-04 08:20:39 följande:

Jag undrar som de andra hur gammal du är. Någon gång börjar vi alla från noll (Förutom de vars föräldrar krattat manegen i form av sommarjobb eller kontakter, så klart. Men jag tillhör inte den gruppen.) 

Det som stod på min cv när jag fick mitt första jobb var föreningsengagemang. Jag hade suttit i styrelser och kunde uppge andra styrelsemedlemmar som referenser. Volontärjobb på tex Röda korset eller Stadsmissionen är inte bara bra för sakens skull utan kan också det ge referenser. 

Hör med dina studiekompisar om de kan kolla på sina jobb om det behövs extra folk. Använd de kontakter du har. 

Jag har hört med bekanta och vänner. Det finns inga jobb, för mig. Jag har volontärsarbetat på olika ställen, så att säga tomt CV, kanske var och ta i. Jag är också med i en styrelse. Så förlåt, om jag tog alldeles för hårt! Men övrigt, har det aldrig någonsin funnits något arbete i mitt CV, utöver volontärsarbeten. Totalt har jag volontärsarbetat på tre olika ställen. :)
    Anonym (Annica) skrev 2022-07-04 09:50:55 följande:

Hur ser din ansökan/CV ut? Du kanske har råkat skriva något där som arbetsgivarna tolkar negativt?
    Har dina kompisar någon idé om vad du kan förbättra/framhäva för att bli mer attraktiv på arbetsmarknaden?

Jag kanske kan skicka mitt CV till en nära vän.

Ha bild på sitt CV är det något som kan ge större chans till jobb, kanske?

• Anonym (Dobby)
    Anonym (Jag vill så gärna jobba, som alla andra) skrev 2022-07-04 11:58:02 följande:

Om du skriver utan att vara anonym kan jag kontakta dig via PM. :)

Jag är 29.

Anonym (Dobby) skrev 2022-07-04 08:20:39 följande:

Jag har hört med bekanta och vänner. Det finns inga jobb, för mig. Jag har volontärsarbetat på olika ställen, så att säga tomt CV, kanske var och ta i. Jag är också med i en styrelse. Så förlåt, om jag tog alldeles för hårt! Men övrigt, har det aldrig någonsin funnits något arbete i mitt CV, utöver volontärsarbeten. Totalt har jag volontärsarbetat på tre olika ställen. :)

Jag kanske kan skicka mitt CV till en nära vän.

Ha bild på sitt CV är det något som kan ge större chans till jobb, kanske?

Eftersom du inte är någon ungdom längre tror jag att du ska skriva anledningen till att du aldrig haft något jobb. Inget ingående, men typ Förlorad skolgång på grund av omständigheter i hemmet, typ. Luckor i CV kan ju innebära både slapphet och fängelsevistelser, så när det är så stora luckor som du har kan det vara bra med någon förklaring. Tror jag i alla fall. 

Dina volontärarbeten är guld värda i ditt CV! Har du namngivna referenser också så är det ännu bättre. 

Foto har aldrig varit betydelsefullt när vi sökt folk, men har inte heller varit någon nackdel - FÖRUTOM när bilden varit olämplig i form av för avklätt eller med sensuell/erotisk antydan. De sorterades bort direkt. Bar överkropp, putande läppar och framvisad urringning hör inte hemma i ansökningshandlingar (om man inte söker jobb inom erotikbranchen, men det låter det inte som att du gör ). 

Anonym (Dobby) skrev 2022-07-04 12:09:00 följande:

Eftersom du inte är någon ungdom längre tror jag att du ska skriva anledningen till att du aldrig haft något jobb. Inget ingående, men typ Förlorad skolgång på grund av omständigheter i hemmet, typ. Luckor i CV kan ju innebära både slapphet och fängelsevistelser, så när det är så stora luckor som du har kan det vara bra med någon förklaring. Tror jag i alla fall. 

Dina volontärarbeten är guld värda i ditt CV! Har du namngivna referenser också så är det ännu bättre. 

Foto har aldrig varit betydelsefullt när vi sökt folk, men har inte heller varit någon nackdel - FÖRUTOM när bilden varit olämplig i form av för avklätt eller med sensuell/erotisk antydan. De sorterades bort direkt. Bar överkropp, putande läppar och framvisad urringning hör inte hemma i ansökningshandlingar (om man inte söker jobb inom erotikbranchen, men det låter det inte som att du gör ). 

Gjorde mig lite ledsen när du skrev att jag inte är någon ungdom längre....

Att jag levt ett helt liv av kontrollerad och isolerat..Förlorat alltså hela min BANRDOM och ungdom och plötsligt, är jag bara vuxen. Fick adlrig chansen att vara som alla andra.

Jag tackar för din inlägg! Jag vart bara lite ledsen..Kändes bara så orättvist, som ett stor slag i magen..
  • Anonym (Dobby)
    Anonym (Jag vill så gärna jobba, som alla andra) skrev 2022-07-04 12:22:15 följande:
    Gjorde mig lite ledsen när du skrev att jag inte är någon ungdom längre....

Att jag levt ett helt liv av kontrollerad och isolerat..Förlorat alltså hela min BANRDOM och ungdom och plötsligt, är jag bara vuxen. Fick adlrig chansen att vara som alla andra.

Jag tackar för din inlägg! Jag vart bara lite ledsen..Kändes bara så orättvist, som ett stor slag i magen..

Förlåt, det var inte alls min mening att såra dig!  

Ja, det är fruktansvärt orättvist. Folk i din sits börjar livet i uppförsbacke. Jag har aldrig fått hjälp av mina föräldrar att få jobb, men hade i övrigt en trygg uppväxt och det har gett mig ett så enormt försprång jämförelsevis. Har en kompis i en situation lite liknande din och det finns verkligen inget annat att säga att det är så j-kla orättvist och att ni kämpar så mycket hårdare för att nå dit vi andra nått vid samma ålder.  

Jämför dig inte med såna som mig. Jag föddes med helt andra förutsättningar. Jag är imponerad av dig. Kram! 

Svar på tråden HUR kan man hitta jobb, om man har tomt CV?