theotherone skrev 2022-07-04 14:08:51 följande:
Medhåll. Just till Gotland går det bra att ta sig med övriga färdmedel. Att skylla på att hon är ensamstående med barn - nja. Det går såklart att lösa ändå. Om viljan finns.
Men:
Å ena sidan tycker jag detta är otroligt dumt och hon borde inse symbolvärdet i hennes flygresa. Å andra sidan går det inte riktigt att jämföra en politikers flygresa i tjänsten med folks nöjesresor med flyg. Att vi kommer att fortsätta behöva flyga med jobbet är helt självklart, däremot tycker jag nog man kan ha lite flygskam om man flyger på solsemester två gånger om året, bara för att man känner för det.
Vi behöver flyga mindre - detta är helt självklart. Så vilka resor är det då som vi bör undvika? De icke nödvändiga, såklart. Det är ingen rättighet att åka till Thailand eller Kanarieholmarna på regelbunden basis, däremot kan politiker behöva flyga till diverse toppmöten då och då. Detta måste vi fortsätta med.
Barnen gör som du gör. Inte som du säger.
Få begär att politiker ska åka båt till ett möte hos FN i New York men just till Almedalen, som egentligen inte ens är särskilt viktigt utan mest en ursäkt för politikerna att få festa och semestra på Gotland en vecka, är det fel.
Men egentligen sk*ter jag i saken. Det är som det är. De kommer inte att ändra sig.