• Oren

Vill man flytta ihop efter 40+?

Hej!
    Vi är ett par nästan 4 månader, jag är snart 45 och han är 41. Han har 2 barn som bor hos sin mamma, jag har 2 barn vv. Han bor i ett hus 2 mil från mig och jag har en rådhus mitt i stan nära barnens allt och jobbar hemifrån. Jag ser att han verkligen trivs där han bor, nära jobbet och har sina bilar/mc mm. Jag trivs i mitt hus som jag köpte bara ett år sedan. Han säger ofta att vi kommer att bo ihop "om något år". Men jag känner att han börjar vänja sig att vi ses 1-3 ggr/v och han kan leva resten av tiden som han vill. Med hans fd har de aldrig flyttat ihop trotts att de var ett par i 4 år... Jag vill vara med han 24/7 men vill absolut inte tvinga eller pressa honom till något. Jag frågade han idag hur det skulle det fungera att flytta ihop, han svarade: Jag vet inte. Det räcker för mig att se att vi har ingen framtid tillsammans oavsett att han "älskar mig och vill leva med mig resten av sitt liv". Det är bara ord. Har ni haft något liknande och hur löste ni det?

• Svar på tråden Vill man flytta ihop efter 40+?
  • Anonym (Cool)

Det ska mycket till för min del innan jag flyttar ihop med min nya kärlek. Han har sitt bo och sina barn. Jag har mitt. Vi bor 10 min med bil från varandra. 
    Vi är runt 50.
    Varför flytta ihop?
    Och våra tonåringar.... De skulle dra fortare än fort om vi föste ihop dem.

• Anonym (111)

4 månader är väl lite för kort tid för att veta hur man vill ha det, eller? 

Jag och min nya man flyttade ihop efter 2 år. Vi hade båda barn så vi ville skynda lite långsamt, involverade barnen i att vi tänkte köpa hus, och det tog ganska lång tid innan vi hittade det hus vi ville ha. Han hade ett jättefin hus men vi skulle inte få plats alla där och vi insåg att det var bättre för alla att det blev nytt hus, så att alla bodde där på lika villkor. 

Så svar på din fråga: ja man kan vilja flytta ihop efter 40 :) . Vad just han vill, kan jag förstås inte svara på. Om det är viktigt för dig att veta nu snart, vad han tänker sig så får du ta det snacket tydligare, helt enkelt. Kan han inte svara så kan det betyda att han inte vill ha en sådan stor förändring som att flytta ihop. 

Du får bestämma dig för om detta är en deal breaker redan nu, om du ska ge det lite mer tid och se vad som händer, eller om du hellre ska avsluta det hela nu eftersom ni i så fall inte har samma framtidsdrömmar 

• Anonym (piggelina)

Jag hade aldrig släppt min bostad efter bara 4 månader, då är man oerhört naiv tycker jag.

Det är nog rätt normalt i den åldern att ge det 1-2 år för att se om man faktiskt kommer så bra överens som man tror, samt hantera ev. barn och deras relationer, innan någon flyttar närmare eller man flyttar ihop.

Och en del vill faktiskt inte flytta ihop- de vill ha sin egen bostad för att de älskar den. Min väninna hade från början aldrig tänkt släppa sin bostad men efter 6 år trodde hon äntligen på relationen tillräckligt mycket. Då sålde båda och flyttade till en ny gemensam bostad för att inte en skulle ha "fördelar", då båda är intresserade av inredning.

• Oren

Tack för ditt svar!
    Varför vill man flytta ihop med sin kärlek? För att man vill vakna i samma säng varje morgon och dela livet med varandra här och nu och inte via telefon...

• Anonym (Cool)
    Oren skrev 2022-07-04 15:29:03 följande:

Tack för ditt svar!
    Varför vill man flytta ihop med sin kärlek? För att man vill vakna i samma säng varje morgon och dela livet med varandra här och nu och inte via telefon...

Men när man är i vår ålder och har ett liv kanske man inte behöver ses varenda kväll. Man har ett eget liv också och tycker inte man måste göra allt allt allt tillsammans.

Finns barn med är det ännu större anledning att tagga ner i frågan om att flytt ihop. 

Man ses så ofta man vill. Varje kväll en vecka, inte alls en annan.
  • Gameofthrones

Hyr ut ditt hus. 
    Prova på ett tag. 

Det funkade för mig. Gifta över 20 år. Men det funkar inte för alla. 

Men tänk 2 ggr om och inte göra ngt drastiskt med ditt hus utan hyra ut. Är ett alternativ. 

• sextiotalist
    Anonym (Cool) skrev 2022-07-04 15:38:45 följande:
    Men när man är i vår ålder och har ett liv kanske man inte behöver ses varenda kväll. Man har ett eget liv också och tycker inte man måste göra allt allt allt tillsammans.

Finns barn med är det ännu större anledning att tagga ner i frågan om att flytt ihop. 

Man ses så ofta man vill. Varje kväll en vecka, inte alls en annan.
    Nu lever jag ihop med min sambo. Men om jag skulle bli singel idag, så aldrig jag skulle flytta ihop med någon igen. 
  • Anonym (Cool)
    sextiotalist skrev 2022-07-04 15:43:45 följande:
    Nu lever jag ihop med min sambo. Men om jag skulle bli singel idag, så aldrig jag skulle flytta ihop med någon igen. 
    Och för att förtydliga. Det handlar inte om brist på kärlek. Men man är i en annan fas i livet. Man ska inte bygga bo med barn osv. Det är redan avklarat.
    Man har minst 1 misslyckad relation bakom dig. Därav inte görsugen på att dansa den valsen igen...
    Särbo ger mer luft  och frihet i relationen.

• Anonym (H)

Varför är barnen aldrig hos honom ?

• Anonym (Tofast)
    Oren skrev 2022-07-04 15:29:03 följande:

Tack för ditt svar!

Ni har dejtat i FYRA MÅNADER! Tagga ner för tusan. Det tar flera år att lära känna varandra, dessutom har ni båda barn som kanske inte uppskattar att fösas ihop med en för dem okänd familj bara för att morsan har tappat huvudet totalt. Väx upp!
Svar på tråden Vill man flytta ihop efter 40+?