• Anonym (ekonomisk)

min fru har gått ner i vikt - fixa hennes klänningar

hej, min fru har minskat i vikt ca 2 storlekar sedan förra sommaren. Från typ storlek 42 till nu 38 och nu vill hon köpa en helt ny garderob av sommarklänningar men jag tänkte höra om tips på hur man med skärp och andra sätt (att snörpa åt i midjan) kan ha klänningar som blivit lite lösa i midjan. Sy om fixar vi nog inte.

Det är mest i midjan hon vill ha det lite tightare och hon har väldigt fina klänningar

vi är lite fattiga så alla tips tas emot med tacksamhet

• Svar på tråden min fru har gått ner i vikt - fixa hennes klänningar
  • Anonym (H)
    Anonym (ekonomisk) skrev 2022-07-04 20:10:45 följande:

hej, min fru har minskat i vikt ca 2 storlekar sedan förra sommaren. Från typ storlek 42 till nu 38 och nu vill hon köpa en helt ny garderob av sommarklänningar men jag tänkte höra om tips på hur man med skärp och andra sätt (att snörpa åt i midjan) kan ha klänningar som blivit lite lösa i midjan. Sy om fixar vi nog inte.

Det är mest i midjan hon vill ha det lite tightare och hon har väldigt fina klänningar

Testa med skärp eller band, det kostar ju inget. Ni känner ingen som kan sy in några av dom?
  • Anonym (Moa)

Det beror på modellen på klänning. Lite löst sittande sommarklänningar tycker jag får en fint markerad midja när de har två band, fästa i sidosömmarna i midjehöjd, som knyts ihop bak på ryggen. Det kräver ju att man syr lite, men bara några stygn.

• Guldnovan

Vill hon eller du det? Skulle du sy in dina kläder om du gick ner två storlekar? 

• Anonym (ekonomisk)
    Guldnovan skrev 2022-07-04 20:19:53 följande:

Vill hon eller du det? Skulle du sy in dina kläder om du gick ner två storlekar? 

Jo hon vill, hon sitter här bredvid
    vi tänkte det var lite kul att den delaktige och närvarande mannen skrev
    hon är inte inlåst
    ja hon har så fina dyra klänningar som hon gärna vill kunna ha

nån som vet om såna där metallresårer med klämma i vardera ände som man kan knipsa om tyget i ryggen kan man köpa dem och vad heter såna
  • Anonym (Jenny)

Om det är omlottklänningar kan man se om man kan få dem att gå omlott mer genom att fästa med säkerhetsnålar (eller några stygn) på insidan.
    Om någon av klänningarna är avskuren i midjan, typ som att det går en söm runt om, som ett skärp, så kan ni sy fast ett vanligt resårband i fållen på den sömmen. Då måste ni sy, men det kommer inte att synas sedan, så det behöver inte vara snyggt... 

• Anonym (ekonomisk)
    Anonym (Jenny) skrev 2022-07-04 20:36:53 följande:

Om det är omlottklänningar kan man se om man kan få dem att gå omlott mer genom att fästa med säkerhetsnålar (eller några stygn) på insidan.
    Om någon av klänningarna är avskuren i midjan, typ som att det går en söm runt om, som ett skärp, så kan ni sy fast ett vanligt resårband i fållen på den sömmen. Då måste ni sy, men det kommer inte att synas sedan, så det behöver inte vara snyggt... 

tack, bra tips med resårband på insidan
  • Anonym (qqq)
    Anonym (ekonomisk) skrev 2022-07-04 20:10:45 följande:

Du tror inte att hon fattar själv, att man kan sätta ett skärp i midjan? 
  • Glinda från Oz

Breda skärp. Sen kan man ta in sen och skapa en annan siluett med en vanlig tofs. Vänd klänningen ut och in, samla ihop lite tyg i midjan och knyt en tofs runt, vänd tillbaka klänningen. Det blir väldigt snyggt. Jag försökte hitta bilder men det kom inte upp något när jag Googlade.

• Anonym (ekonomisk)
    Anonym (qqq) skrev 2022-07-04 20:51:19 följande:
    Du tror inte att hon fattar själv, att man kan sätta ett skärp i midjan? 
    vi är inte idioter, jag lovar, bara ekonomiska 
    vissa klänningar kan man ha skärp på men inte hennes

är detta vad man får för att man är en man som engagerar sig
Svar på tråden min fru har gått ner i vikt - fixa hennes klänningar