Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Planlösning badrum

Handfat ska kunna nås från toaletten anser jag.

Jag har alltid haft för vana att blöta det näst sista pappret man torkar sig där bak med. Självklart vill man också att möjligheten till handtvätt finns nära.

I ett långsmalt badrum bör då handfatet hamna brevid toaletten. I ett annat badrum skulle man också kunna tänka sig toalett och handfat stående i vinkel intill varandra.

• Tom Araya
    Qami skrev 2022-07-05 21:00:08 följande:

Om jag inte minns helt fel så måste det vara fritt utrymme på 90 cm på båda sidor toastolen vid nybyggnation och tillbyggnad om det inte redan finns ett handikappanpassat badrum på samma våningsplan. Detta för att det ska kunna finnas utrymme för rullstol och assistenter vid toabesök för en rullstolsburen person. Annars får man inte bygglov. Vi höll på med detta relativt nyligen och det var sjukt struligt 

I ett privat hus?
  • Tom Araya
    Studentpappa skrev 2022-07-05 16:20:12 följande:
    En rumpdusch går att sätta på alla toaletter, en rörkrökare kan du googla upp. Annars kan man om man vill flytta toaletten/handfatet även om det är dyrare..

Vill man påverka på det strukturella planet är det väl fler kvinnor i ingenjörssvängen som krävs, vilket vi efterlyst länge.
    Men då behöver kranen sitta inom räckhåll, vilket då är på handfat eller i dusch.
  • Tom Araya
    Qami skrev 2022-07-05 21:12:56 följande:
    Japp. Eftersom kommunen är skyldiga att hjälpa till med handikappanpassning av bostad om man skulle bli funktionshindrad. För offentliga toaletter är det ännu högre krav
    90 cm till vägg att sätta toalettrullehållaren på... FörvånadSkrikandes
Svar på tråden Planlösning badrum