• puddedudde

    Snälla hjälp! Svårsövd bebis.

    Skriver i affekt. Bebis 8 månader. Har ENDAST kunnat ammas till söms sedan födsel. Har först nu kunnat börja söva i vagnen en tråd här för är så otroligt trött på detta. Har just sövt honom i vagn efter massa gnäll och gråt. Vill själv gråta och tänker ?varför kan han inte bara vara som andra bebisar?!?. Vill inte känna så. Söker tips från er som också haft ?svårsövd? bebis. Jag vet att 8 månader är en separationsfas men detta har alltså pågått alltid. Resterande tid är han en generellt en nöjd bebis. 


     - avskyr vara ? i famnen? pga otroligt nyfiken
    - sover ytligt, dvs aldrig gått att byta position på honom utan att han vaknar 
    - somnar ej i bärdon 
    - avskyr vara i vagn längre än typ 10 min, alltid konstant gnäll (har alltså knappt kunnat gå på promenad under dessa 8 månader)
    - spjälsäng inget alternativ

    Tacksam om någon orkar svara på hur ni gjorde. Är så leds.  


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-07-05 11:29
    OBS! Detta gäller alltså endast DAGVILA. Glömde förtydliga det.
    Natten är bekymmersfri då jag ammar honom till söms och vi samsover.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-07-05 11:29
    OBS! Detta gäller alltså endast DAGVILA. Glömde förtydliga det.
    Natten är bekymmersfri då jag ammar honom till söms och vi samsover.
  • Svar på tråden Snälla hjälp! Svårsövd bebis.
  • sextiotalist

    Har du funderat på att släppa söva och natta. Låta barnet vara med på kvällen etc. Försök hitta barnets rytm, för det kan vara så att när mamma och pappa tycker det dags att sova, så kan barnet vara för piggt eller för trött.

  • puddedudde

    OBS! Detta gäller DAGVILA. 


    Jag förstår hur du tänker sextiotalist, just nu orkar han vara vaken i 2h, sedan blir han trött och gråtig och visar tecken på sömnighet. Ändå kämpar han alltså alltid emot sömnen. Därför blir det alla dessa sövningar under dagen som känns som 500 st... Men kanske är han för trött eller för pigg, i såfall omöjligt att avgöra känns det som eftersom det 8/10 ggr är en sådan kamp. 

  • Kvinna1989

    Jag har en nu 9,5 månaders tjej och gav väldigt snabbt upp det med att natta. Jag lägger henne för natten när hon ger tecken på att hon är trött, funkar så mycket bättre och hon sover då ca 10 timmar utan något gnäll alls. Sömn är viktigt även för föräldrar . Tiden för nattsömnen varierar hos oss rejält, allt från kl 18 till 22. (Oftast dock 19-20) men ibland först kl 22, men känner att hela familjen mår bättre såhär.

    Personligen förstår jag inte varför så många har så brottom med att natta en viss tid osv. Såklart alla gör på det sättet som känns bäst :)

  • puddedudde
    Kvinna1989 skrev 2022-07-05 11:26:40 följande:

    Jag har en nu 9,5 månaders tjej och gav väldigt snabbt upp det med att natta. Jag lägger henne för natten när hon ger tecken på att hon är trött, funkar så mycket bättre och hon sover då ca 10 timmar utan något gnäll alls. Sömn är viktigt även för föräldrar . Tiden för nattsömnen varierar hos oss rejält, allt från kl 18 till 22. (Oftast dock 19-20) men ibland först kl 22, men känner att hela familjen mår bättre såhär.

    Personligen förstår jag inte varför så många har så brottom med att natta en viss tid osv. Såklart alla gör på det sättet som känns bäst :)


    Tack för svar, det låter vettigt, jag tänker som du när det gäller natten, den varierar och fungerar. Detta inlägget gäller alla dessa dagvilor som blir en kamp i vardagen. Glömde förtydliga det i trådstarten. 
  • sextiotalist
    puddedudde skrev 2022-07-05 11:26:28 följande:

    OBS! Detta gäller DAGVILA. 


    Jag förstår hur du tänker sextiotalist, just nu orkar han vara vaken i 2h, sedan blir han trött och gråtig och visar tecken på sömnighet. Ändå kämpar han alltså alltid emot sömnen. Därför blir det alla dessa sövningar under dagen som känns som 500 st... Men kanske är han för trött eller för pigg, i såfall omöjligt att avgöra känns det som eftersom det 8/10 ggr är en sådan kamp. 


    Men kanske även under dagvilan att man släpper "söva".
    Förstår att det inte är lätt. Men gör det inte tilll en kamp. Sitt och läs en bok för honom, lyssna på musik (lugn är att föredra). Dvs inte nu ska du sova, utan nu tar vi det lugnt ett tag. 
  • Fjäril kär

    Skippa tanken på att söva som en rutin utan istället fokusera på att ta ner tempot och låta honom själv hitta sömnen och somna på eget initiativ. Läs en bok, gör något mysigt.

    Kan vara värt att se över dina egna rutiner på dagarna om du har mycket igång så att han kan ha svårt att komma till ro och kanske då är överstimulerad. Vissa barn är helt enkelt känsliga för vad som pågår omkring dom. Så har du tv/radio på hela dagen, ständigt pillande i mobilen, tvättmaskin och disk igång, småstädar, röjer, fixar etc etc och kanske låter bebis härja runt samtidigt så blir det för mycket för att kunna komma till ro och somna. 

  • puddedudde
    Fjäril kär skrev 2022-07-05 11:54:49 följande:

    Skippa tanken på att söva som en rutin utan istället fokusera på att ta ner tempot och låta honom själv hitta sömnen och somna på eget initiativ. Läs en bok, gör något mysigt.

    Kan vara värt att se över dina egna rutiner på dagarna om du har mycket igång så att han kan ha svårt att komma till ro och kanske då är överstimulerad. Vissa barn är helt enkelt känsliga för vad som pågår omkring dom. Så har du tv/radio på hela dagen, ständigt pillande i mobilen, tvättmaskin och disk igång, småstädar, röjer, fixar etc etc och kanske låter bebis härja runt samtidigt så blir det för mycket för att kunna komma till ro och somna. 


     


    Det har jag aldrig ens reflekterat över att det kan påverka så, jag grejar hela tiden precis som du beskriver. Och radion står på. Vilken tankeställare , TACK. 


    Földfråga; när jag provat läsa bok så har han liksom bara blivit mer och mer orolig då han bara vill åla och greja och pilla på allt, det är inte hans grej att vara still alls. I vagnen sitter han ?fast? och kan liksom inte göra mycket annat än krama och sutta På tex en nalle vilket jag tycker har hjälp på så sätt att han har mindre stimuli. Skulle du säga att jag ska läsa för honom i vagnen eller när/vart kan jag göra detta? ser bara framför mig hur jag får liksom jaga honom med boken medans han ålar runt i sängen eller på golvet och bara blir gnälligare och tillslut ledsen.  Men kanske är för att jag vanligtvis stimmat runt och städat precis innan? 

  • sextiotalist
    puddedudde skrev 2022-07-05 15:13:33 följande:

     


    Det har jag aldrig ens reflekterat över att det kan påverka så, jag grejar hela tiden precis som du beskriver. Och radion står på. Vilken tankeställare , TACK. 


    Földfråga; när jag provat läsa bok så har han liksom bara blivit mer och mer orolig då han bara vill åla och greja och pilla på allt, det är inte hans grej att vara still alls. I vagnen sitter han ?fast? och kan liksom inte göra mycket annat än krama och sutta På tex en nalle vilket jag tycker har hjälp på så sätt att han har mindre stimuli. Skulle du säga att jag ska läsa för honom i vagnen eller när/vart kan jag göra detta? ser bara framför mig hur jag får liksom jaga honom med boken medans han ålar runt i sängen eller på golvet och bara blir gnälligare och tillslut ledsen.  Men kanske är för att jag vanligtvis stimmat runt och städat precis innan? 


    Det finns en risk att han tycker det är tråkigt, Men det finns böcker som aktiverar barn på ett bra sätt (man kan få känna på kattens päls etc).  Satsa på att varva ner, se det inte som ett syfte att han ska sova, utan att ni båda ska varva ned. Med musik, en sagobok, kanske en saga i bakgrunden. Berätta om dig (även om det nog blir en väldigt ensidig kommunikation)
    Sedan är det inte katastrof om han blir arg eller ledsen
  • puddedudde
    sextiotalist skrev 2022-07-05 11:37:44 följande:
    Men kanske även under dagvilan att man släpper "söva".
    Förstår att det inte är lätt. Men gör det inte tilll en kamp. Sitt och läs en bok för honom, lyssna på musik (lugn är att föredra). Dvs inte nu ska du sova, utan nu tar vi det lugnt ett tag. 
    Det låter så vettigt, ska verkligen försöka.  har du något tips på vad han ska göra medan vi lyssnar på musiken eller läser, är det ?ok?  han ålar runt och leker och grejar? Han är inte en sån som bara kan ligga eller sitta med mig utan måste liksom alltid ?greja? annars börjar han korva sig. Försökte läsa igår medan han satt i vagnen och hade 1 grej att hålla i men han blev bara mer och mer frustrerad tills jag gav upp och började rulla och aktivt söva istället? 
  • sextiotalist
    puddedudde skrev 2022-07-05 15:27:46 följande:
    Det låter så vettigt, ska verkligen försöka.  har du något tips på vad han ska göra medan vi lyssnar på musiken eller läser, är det ?ok?  han ålar runt och leker och grejar? Han är inte en sån som bara kan ligga eller sitta med mig utan måste liksom alltid ?greja? annars börjar han korva sig. Försökte läsa igår medan han satt i vagnen och hade 1 grej att hålla i men han blev bara mer och mer frustrerad tills jag gav upp och började rulla och aktivt söva istället? 
    Ta en filt och kudde och lägg dig på golvet, ha något gosedjur eller två med dig. Bygg upp en koja med kuddar. Gör något nytt
  • Kvinna1989

    Finkar inte att citera så skriver här.

    Jag kan inte heller läsa bok och/eller sjunga.  För oss händer de bara att hon piggnar till , börjar skratta och rulla runt :D

    Vi klappar lite och säger "god natt "osv, och går ut. Om vi är kvar de minsta för länge i rummet så piggnar hon, blrjar skratta osv. Medans vissa bebisar "kräver" att ens förälder är brevid länge, alla är så olika. :)
    Detta funkar för oss när hon gett sina tecken för trötthet alltså.

    Men att natta, funkar inte alls för oss.. varken dagvila eller för natten. 

  • puddedudde
    Kvinna1989 skrev 2022-07-05 15:59:20 följande:

    Finkar inte att citera så skriver här.

    Jag kan inte heller läsa bok och/eller sjunga.  För oss händer de bara att hon piggnar till , börjar skratta och rulla runt :D

    Vi klappar lite och säger "god natt "osv, och går ut. Om vi är kvar de minsta för länge i rummet så piggnar hon, blrjar skratta osv. Medans vissa bebisar "kräver" att ens förälder är brevid länge, alla är så olika. :)
    Detta funkar för oss när hon gett sina tecken för trötthet alltså.

    Men att natta, funkar inte alls för oss.. varken dagvila eller för natten. 


     


    Förstår! :) Är det så du upplever att hon är ?född? eller har du liksom jobbat för att hon ska kunna söva sig själv? 

  • Holy93

    Vissa gånger på dagarna så lägger jag mig i sängen med min när hon är envis. Hon får ligga och böka lite, (rumpan är i luften och ansiktet i madrassen, leker osv) men tillslut brukar hon somna. Har gjort så till och från sen hon var 5-6 månader och är 11 månader nu. Man får ju tyvärr inget gjort då man måste ligga och vakta i sängen så barnet inte trillar ner, men tänker att man får ta sånt sen. Snuttefilt är ett mirakel, när hon ser den så förstår hon att hon ska sova (även fast hon kanske inte vill) och tillslut kramar hon om den och somnar.

  • ElaineBenes

    Nä alla andra bebisar sover inte när vi vill heller. 
    Min tjej har i perioder haft väldigt svårt att komma till ro och somna. Har fått prova oss fram för vad som funkar just då. 
    När hon var mellan 6-8 månader var det enda som funkade att sitta och gunga henne i famnen och sjunga. Eller långa promenader i vagnen. 
    Efter runt 8 månader var hon lite stor för famnen så då fick vi börja lägga henne i sängen. Det var många både dagar och kvällar med riktiga fighter. Hon vägrade ligga så vi fick lägga henne ner gång på gång tills hon tröttnade och somnade. 


    Men håller med de andra, gör inte en stor grej av det. 
    Dock hade det varit stört omöjligt att läsa för mitt barn i den åldern. Vi läste jättemycket när hon var yngre, men när hon blev äldre rev hon bara sönder och kastade böckerna och var helt ointresserad av att lyssna.
    Nu är hon tre och älskar böcker och har inga som helst problem att somna, så tänk att det är övergående 
     
  • Friger

    Varje unge har blivit enklare och enklare att få en fungerande nattrutin med. Det har blivit att ungarna fått sova allt mer i spjälsängen.

    Man ser bara till att ungen får sova så pass mycket/lite på dagen att ungen är trött vid 7-tiden på kvällen. Sen lägger man ner ungen i spjälsängen så somnar den. Är ungen kinkig så sitter man bredvid spjälsängen ett tag.

    Men att försöka söva en unge som får sova hela dagen och är pigg. Det är lättare att lära elefanter att flyga,

  • Kvinna1989

    Funkar inte att citera men @puddedudde:

    Nej jag faktiskt har inte jobbat för att hon ska söva sig själv, märke väldigt tidigt hur hon är. Hade faktiskt som en "bild i huvut" att det blir att man sitter brevid, sjunger/läser för att söva för känns som "alla gör de" men haha nej, för oss går de inte verkligen, hon börjar bara skratta högt och jollrar. Och om vi då gör så och sen går ut från rummet DÅ kommer stört gråten, som om hon säger "neeeej mera". Så vi måste verkligen gå ut snabbt, då funkar de :)

    Hon har en snuttefilt med ett djur huvud som hon kramar och pratar med innan hon somnar, har smygkikat och lyssnat :D utan den funkar detta dock inte heller. 

  • puddedudde

    Vill bara säga tusen tack till er som delat med er. Jag har ändrat mitt mindset dvs försökt släppa att jag ska ?söva? och även dragit ner på
    mitt eget tempo dvs inte stimma och putsa och greja hela tiden och istället trappa ner nån halvtimme innan vilan men lugn musik som någon skrev? och vilken skillnad (kanske främst för mitt eget psyke) plötsligt har jag lyckats söva honom i sele vid 3 tillfällen och imorse bara i famnen (även om ryggen tog rätt mycket stryk med de nästan 12 kilona ;). men SÅ skönt att åtminstone ha alternativ? 


    så tusen tack goa föräldrar, detta är verkligen när familjeliv är som
    bäst. 

Svar på tråden Snälla hjälp! Svårsövd bebis.