Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Snälla hjälp! Svårsövd bebis.

Har du funderat på att släppa söva och natta. Låta barnet vara med på kvällen etc. Försök hitta barnets rytm, för det kan vara så att när mamma och pappa tycker det dags att sova, så kan barnet vara för piggt eller för trött.

• sextiotalist
    puddedudde skrev 2022-07-05 11:26:28 följande:

OBS! Detta gäller DAGVILA. 

Jag förstår hur du tänker sextiotalist, just nu orkar han vara vaken i 2h, sedan blir han trött och gråtig och visar tecken på sömnighet. Ändå kämpar han alltså alltid emot sömnen. Därför blir det alla dessa sövningar under dagen som känns som 500 st... Men kanske är han för trött eller för pigg, i såfall omöjligt att avgöra känns det som eftersom det 8/10 ggr är en sådan kamp. 

Men kanske även under dagvilan att man släpper "söva".
    Förstår att det inte är lätt. Men gör det inte tilll en kamp. Sitt och läs en bok för honom, lyssna på musik (lugn är att föredra). Dvs inte nu ska du sova, utan nu tar vi det lugnt ett tag. 
  • sextiotalist
    puddedudde skrev 2022-07-05 15:13:33 följande:

Det har jag aldrig ens reflekterat över att det kan påverka så, jag grejar hela tiden precis som du beskriver. Och radion står på. Vilken tankeställare , TACK. 

Földfråga; när jag provat läsa bok så har han liksom bara blivit mer och mer orolig då han bara vill åla och greja och pilla på allt, det är inte hans grej att vara still alls. I vagnen sitter han ?fast? och kan liksom inte göra mycket annat än krama och sutta På tex en nalle vilket jag tycker har hjälp på så sätt att han har mindre stimuli. Skulle du säga att jag ska läsa för honom i vagnen eller när/vart kan jag göra detta? ser bara framför mig hur jag får liksom jaga honom med boken medans han ålar runt i sängen eller på golvet och bara blir gnälligare och tillslut ledsen.  Men kanske är för att jag vanligtvis stimmat runt och städat precis innan? 

Det finns en risk att han tycker det är tråkigt, Men det finns böcker som aktiverar barn på ett bra sätt (man kan få känna på kattens päls etc).  Satsa på att varva ner, se det inte som ett syfte att han ska sova, utan att ni båda ska varva ned. Med musik, en sagobok, kanske en saga i bakgrunden. Berätta om dig (även om det nog blir en väldigt ensidig kommunikation)
    Sedan är det inte katastrof om han blir arg eller ledsen
  • sextiotalist
    puddedudde skrev 2022-07-05 15:27:46 följande:
    Det låter så vettigt, ska verkligen försöka.  har du något tips på vad han ska göra medan vi lyssnar på musiken eller läser, är det ?ok?  han ålar runt och leker och grejar? Han är inte en sån som bara kan ligga eller sitta med mig utan måste liksom alltid ?greja? annars börjar han korva sig. Försökte läsa igår medan han satt i vagnen och hade 1 grej att hålla i men han blev bara mer och mer frustrerad tills jag gav upp och började rulla och aktivt söva istället? 
    Ta en filt och kudde och lägg dig på golvet, ha något gosedjur eller två med dig. Bygg upp en koja med kuddar. Gör något nytt
Svar på tråden Snälla hjälp! Svårsövd bebis.