• A72

Undersköterska

Är det svårt att få jobb på sjukhus/ vårdcentral eller inom psykiatrin? Ska läsa till usk men vill inte hamna inom äldreomsorgen? Är Kinna runt 50 års strecket.

• Svar på tråden Undersköterska
  • EpicF

Ja, det är svårt och troligen lite svårare med den åldern. 

• Glinda från Oz

Är du sjuksköterska är det inte svårt men som undersköterska blir det knepigare. Jag vet inte riktigt vad du skulle kunna göra inom psykiatrin t.ex 

Jag tycker du ska satsa på sjuksköterska utbildningen är inte särskilt lång. 

• EpicF
    Glinda från Oz skrev 2022-07-06 18:45:47 följande:

Är du sjuksköterska är det inte svårt men som undersköterska blir det knepigare. Jag vet inte riktigt vad du skulle kunna göra inom psykiatrin t.ex 

Jag tycker du ska satsa på sjuksköterska utbildningen är inte särskilt lång. 

Finns många usk inom psykiatrin. Det man gör är sedvanliga usk-uppgifter, samma som på sjukhus och inom kommunen (med lite variation mellan dessa områden)
  • EpicF

På VC tar usk mestadels prover och assisterar läkare/barnmorska. 

• hondendärkonstiga

Jag var handledare till en usk-student i 50 års åldern. Hon fick jobb direkt efter att hon var klar. Nu hade hon förvisso erfarenhet av barn och hon hamnade på barnavdelningen. 

Enklast är nog att trilla in på sommarvik. De flesta hos oss har fått fortsatt anställning på det sättet. På sjukhus då alltså.

På VC är det svårt att få jobb på direkt efter att man är klar uska då de ofta kräver några års erfarenhet. 

• callmepreggoornot

Det finns undersköterskeutbildning med psykiatriprofil, de borde vara mer intressanta men samtidigt tror jag att det inte ska vara alltför svårt om du får in en fot.

• Kockobello

Bättre satsa på något som betalar sig bättre? Är det inte dåliga arbetsvillkor och dåligt betalt? Kanske typ optiker är bättre?

• Glinda från Oz
    EpicF skrev 2022-07-06 19:04:13 följande:
    Finns många usk inom psykiatrin. Det man gör är sedvanliga usk-uppgifter, samma som på sjukhus och inom kommunen (med lite variation mellan dessa områden)
    Numera har man gjort ett kunskapslyft och man vill att de inom psykiatrin är högra utbildade. Man kan förstås inte sparka de som är fast anställda så det finns säkert undersköterskor kvar ett tag till men man vill inte nyanställa. 
  • EpicF
    Glinda från Oz skrev 2022-07-07 00:15:40 följande:
    Numera har man gjort ett kunskapslyft och man vill att de inom psykiatrin är högra utbildade. Man kan förstås inte sparka de som är fast anställda så det finns säkert undersköterskor kvar ett tag till men man vill inte nyanställa. 
    Anställs fortfarande usk inom psykiatrin och på sjukhus eftersom de behövs. Även usk får sk kunskapslyftutbildningar via jobbet.
Svar på tråden Undersköterska